Gå til innhold

compaq deskpro oppgradering

Anbefalte innlegg

Hei. Der jeg jobber er det en bulgarer som gjerne vil spille litt mer ting og tang på pc-en sin.

Han har nå fått overtatt en compaq deskpro pentium 2, 400 mhz, 4 mb 3d rage pro og 192mb ram.

Om han fks kjøper det billigste grafikk-kortet til ati- radeon 7000 eller noe, vil dette hjelpe mye?

Eller en ny raskere harddisk? Men pc-en støtter ikke mer en ata 66 tror jeg,,var ialefall ata66 kabel på den hd-en som er i nå.

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart det vil hjelpe med nytt skjermkort og ny HD. Men regn ikke med at det blir noe racer-maskin. Er tross alt bare 400MHz.

Edit: Husker ikke om det er AGP på disse. Om det er det må du finne ut om skjermkort passer.

Husk også att BIOS-setup ligger på harddisken på disse maskinene. Så bytter du HD må du laste ned og legge det inn på nytt hvis du vil forandre ting i BIOS. (Du trenger ikke, og i værste fall kan du kjøre opsettet fra disketter.)

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Er du sikker på det med BIOS?

Eg har oppgradert BIOS på mange Compaq Deskpro gjennom tidene, og eg kan si at de nyere utgavene (husker ikkje lengre tilbake enn 733MHz) alle har BIOS på hovedkortet.

Er denne maskina en Desktop, Maxitower eller 'Small Form Factor' modell?

Både Desktop og Maxitower skal ha AGP plasser, men det er svært få kort som passer til dem.

i SFF modellen kan det bli vanskelig å få plass til et godt PCI kort med vifte osv.

Du kan disable den innebygde IDE kontrolleren via BIOS og sette inn et fett nytt S-ATA kort om du vil, og samtidig bytte ut den gamle klunkern av en HDD.

(Den er vel neppe mer enn 6.3GB om det er original disk)

Ellers så vil mer RAM selvfølgelig hjelpe...

Ettersom dette er en Compaq går det ikkje an å bytte hovedkort(unntatt om du får kjøpt et nyere ifra HP da) men det kan hende at det kan ta en raskere PII prosessor.

Deskpro maskinene er litt spesielle siden de ble designa for bedriftsmarkedet, og med den forutsetninga at når man kjøper en maskin, så skal den kunne bruke nøyaktig de samme driverne som den maskina du kjøpe for 9 måneder siden.

(Gjør det mye lettere å bruke scripta installasjon som ZAK, eller kloning)

Lenke til kommentar

ok takker for svar. Det er vel en midi tower,,tror jeg. Desktop sak. Den har agp, men jeg lurer på om det er den gamle versjonen.

Men siden dere sier ett nytt sk vil hjelpe kan jeg vel anbefale han ett radeon 7000 kort.

Da vil sikkert spil som colin mc rae og delta force virke. hl1 og kansje. Er en kristen fyr jeg vet ikke helt hvor mye vold han liker osv men. Er foresten en 6 gb hd ja. Originalt var det 3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...