Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Snylter internett fra skolen.

Anbefalte innlegg

Bor ca. 300m fra en folkehøgskole, og får kontakt med det trådløse nettverket deres(3-4 av 5 streker i styrke). Når jeg ser på "vis tilgjengelige trådløse nettverk", står det at det er et usikret trådløst nettverk som er konfigurert for åpen tilgang. Jeg får automatisk tildelt IP og DNS.

Er det lovlig å koble til(og bruke internet) et slikt nettverk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moralen min er: om de ikke gidder sikre nettet sitt, så bruker jeg det. Er selv i England for tiden, og har "lånt" nett av en eller annen nabo i snart tre måneder. Dårlig samvittighet? Nopes! Laster dog ikke ned store filer og uploader masse da, for da kan jeg jo bli oppdaget...

Bruk i vei du :)

Lenke til kommentar

Lov og lov.. Er nok ikke lov med mindre du er student der (i følge skolen ville jeg tro) Men jeg tviler sterkt på at du får onkel politi på nakken for å si det sånn. Jeg vet ikke hva skolen kommer til å gjøre hvis de oppdager deg :hmm: Men hvis du fortsetter så finner du nok helt sikkert ut av det :thumbup:

Hilsen Zuul

Endret av Zuul
Lenke til kommentar

Er ikke det temmelig vanskelig for en person i det hele tatt å spore det tilbake til en bestemt laptop i f.eks. studenthybler der det bor nok av folk i 200-300 meters luftlinje?

Selvfølgelig finner du vel mac-adresse eller noe i den duren, men er det lett å komme seg noe lenger enn det?

Lenke til kommentar
Selv om nettet er åpent så er det ikke sikkert at du får gjort så mye der. De fleste høyskoler har vel VPN løsninger som du må logge deg på meg for å få adgang til noe annet enn skolens egen sider

Kommer inn på alle sider

Lenke til kommentar
Bor ca. 300m fra en folkehøgskole, og får kontakt med det trådløse nettverket deres(3-4 av 5 streker i styrke). Når jeg ser på "vis tilgjengelige trådløse nettverk", står det at det er et usikret trådløst nettverk som er konfigurert for åpen tilgang. Jeg får automatisk tildelt IP og DNS.

Er det lovlig å koble til(og bruke internet) et slikt nettverk.

Dette blir ofte diskutert i ulike fora, og stort sett kommer man fremt til at det ikke er ulovlig. Det er tross alt umulig å vite om nettet er feilkonfigurert slik at andre får tilgang, eller om det bevisst er et åpent nettverk.

Jeg vil tro at det førstnevnte gjelder her. Så kan du se på den moralske siden ved saken ved å tenke over at du tross alt benytter en ressurs som tross alt koster (skattebetalernes) penger og du ikke har spurt om å få lov til å benytte. Kan jo hende at skolen har en fin bredbåndslinje, da er det ikke noe stort problem. Er det derimot veldig begrenset med bånbredde, går det til slutt utover de rettmessige brukerne.

Benytter du deg av nettet er du for all del ikke anonym. Blir du en storforbruker kommer det sikkert til å bli oppdaget. I tillegg er det en smal sak å fange opp brukernavn/passord i åpne trådløse nett. Så spørs om du vet hva du går til.

Lenke til kommentar

Dersom det er helt åpent å du får koblet til alle sider med en gang du kobler deg til så tror jeg dem har vanskeligheter for å skille deg fra en "hvemsomhelst" og en student. Er ingen lover som sier "fy fy ikke bruk usikra nett". Så bruk nettet med god samvittighet :) (og med måte selvfølgelig)

Lenke til kommentar

hmm..tror det er temmelig vanskelig for skolen å merker deg og da, siden flere hundre elever bruker pcer der.

Med en såpass dårlig skole nettverk...hva mer kan eg si...send et brev til rektor eller Nettverksansvarlige og ber dem krypterer.

Lenke til kommentar
hmm..tror det er temmelig vanskelig for skolen å merker deg og da, siden flere hundre elever bruker pcer der.

Med en såpass dårlig skole nettverk...hva mer kan eg si...send et brev til rektor eller Nettverksansvarlige og ber dem krypterer.

Kan og være det er slik for allmennheten.

Er vel bare til å gå innom høyskolen og spørre noen lærere.

Lenke til kommentar

Pr idag vrimler det jo av åpne nett som er ment å være nettopp det. Statoil, flere flyplasser, kontorbygg mm tilbyr det som en ekstraservice for kunder, klienter og andre besøkende slik at de ikke skal behøve å måtte konfigurere maskinene sine etter hvor de befinner seg. Felles for dem er gjerne at du ikke har tilgang til annet enn offentlig tilgjengelig informasjon innad - og internett utad. Kjenner flere i bl.a Oslo som bruker slike nettverk fast. Tror ikke det er noe å skamme seg over.

::Dan

Lenke til kommentar

Dersom nettet er helt usikret (ukryptert) så er det lov å koble seg til der. Det at nettet er helt ukryptert kan være for at det skal være lettere for elever og lærere og besøkende å logge seg på. Altså for brukervennlighetens del.

Det kan i teorien også være en glipp fra skolens side men det tror jeg ikke siden ikke bare ett punkt men alle de 5 trådløse punktene er satt opp uten kryptering.

I følge norsk lov er det ikke lov til å bryte seg inn på andre sine nettverk (les: bryte krypteringer og slikt), men det er fullt lov til å koble seg til gratis usikrede almennkringkastede nettverk slik det trådløse nettet på skolen er. Skulen kan ikke heve seg over norsk lov og hevde at dette er ugyldig på noen måte. Hvis de ikke vil dele nettverket med andre så MÅ de tydelig vise at nettet ikke er ment for almenheten. F.eks ved å kryptere det, skjule SSID, lage påloggingskrutiner kun for godkjente brukere, eller andre tiltak.

PS. Du må gjerne kontakte skolen for å forsikre deg om at det er meningen at nettet skal være ukryptert. (Det er jo en del kunnskapsløshet angående dette nå som WLAN ennå er ganske nytt) Dersom det mot formodning var en feil så kan du jo tilby deg å kryptere nettet deres for en rettferdig sum, og samtidig informere om fordeler og ulemper med å sikre det trådløse nettet. (kort oppsummert: brukervennlighet vs. sikkerhet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...