SuperPjokkeN Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Heisann, jeg er dog en windows bruker som planlegger å lære seg det grunnleggende linux. Jeg har dermed skaffet meg Linux Mandrake 10.1 som jeg hører er meget godt valg for nybegynnere. Jeg har en 120gb harddisk som jeg har delt opp i to. har Windows på den ene og skal legge Linux på den andre. hvordan kan jeg få dem til å kjøre om hverandre. Sån at jeg velger enten windows eller linux når PCen starter? Er det mulig? Jeg er liksom ikke sikker siden jeg kjører to harddisker. Og vet noen om noen norske Linux E-Book guider? MVH Lasse Lenke til kommentar
Denethor Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 (endret) www.linuxguiden.no er den enklaste veileiinga eg har sitt edit: Leste posten skikkelig no. Du må installere windows først, og da lar du halve harddisken stå uformatert. Så etter det installerer du linux, og bruker det på siste halvdel av harddisken Endret 16. april 2005 av Denethor Lenke til kommentar
SuperPjokkeN Skrevet 16. april 2005 Forfatter Del Skrevet 16. april 2005 (endret) Jeg har tidligere brukt harddisk B til å lagre mp3 så er NTSF på den. men når jeg starter linux installasjon, vil det ikke være mulig å endre filsystem da ? Hvilke filsystemer bruker linux ? Endret 16. april 2005 av SuperPjokkeN Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Jeg har en 120gb harddisk som jeg har delt opp i to. har Windows på den ene og skal legge Linux på den andre. hvordan kan jeg få dem til å kjøre om hverandre. Sån at jeg velger enten windows eller linux når PCen starter? Er det mulig? Jeg er liksom ikke sikker siden jeg kjører to harddisker. Og vet noen om noen norske Linux E-Book guider? 1. Det ordner installasjonsprogrammet til Mandrake. 2. Linuxguiden.no http://www.mandrakeusers.org/ http://mandrake.guilinux.com/forum.php Lenke til kommentar
wil Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 hei. det du kan gjøre er å slette den andre partisjonen som ikke Windows er på. så starter du pc`en din med Mandrake 10.1 cd1. da vil installasjonsprogrammet til mandrake vises så lenge du har satt cd til å boote i Bios så klart. så når du kommer til partisjoneringen i Mandrake installasjonsprogrammet så velger du at den skal slette alle Linux partisjoner som finnes på systemet. bare gjør det selv om du ikke har noen Linux partisjoner. det vet jo ikke Mandrake. når det er gjort er det verste over tror jeg. da velger du bootloader som skal installeres. standard er vel Grub i Mandrake tror jeg. så velger du de pakkene som skal installeres. når det er gjort så er det bare å starte installasjonen. når installasjonen er ferdig får du beskjed om at installasjonen er ferdig. da trykker du på fullført eller finnish for å avslutte installasjonen og cd`en kommer ut automatisk. da vil din pc starte automatisk. når den da starter opp igjen vil du få opp en meny der Windows og Linux står oppført sammen med 2 eller 4 andre valg (husker ikke helt hvordan det var i Mandrake). Når du da velger Linux så starter Mandrake for første gang. du vil etterhvert komme til et login vindu, der du må skrive brukernavn og passord. (dette lager du under installasjonen). under installasjonen lager du også et root passord. (root kontoen bruker man vanligvis ikke). når du så har skrevet inn ditt brukernavn og passord så logger enten Gnome eller KDE deg på Mandrake for første gang. å du er så godt som klar. du må bare konfiguere KDE/GNOME først mener jeg å huske. dette står forklart når du gjør det. når da det er gjort (tar vel ca. 1-2 min) så er du helt klar til å bruke Mandrake. da kan du spille av musikk, surfe på Internet, se på film osv. I Mandrake så har du også en Office pakke som heter OpenOffice. denne inneholder nesten alle programmene som er i Micrsosoft Office. Om du har et trådløst nettverk så er ikke dette like enkelt å sette opp i Mandrake. har du derimot et kabel nettverk så går det greit. da er du på nett med en gang. Lykke til. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Jeg har tidligere brukt harddisk B til å lagre mp3 så er NTSF på den. men når jeg starter linux installasjon, vil det ikke være mulig å endre filsystem da ? Hvilke filsystemer bruker linux ? 1. Hvis jeg forstår deg rett: Du kan lese NTFS-partisjonen. 2. Linux bruker flere forskjellige filsystem, men de vanligste er ext3 og reiserfs. Lenke til kommentar
Denethor Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 (endret) Jeg har tidligere brukt harddisk B til å lagre mp3 så er NTSF på den. men når jeg starter linux installasjon, vil det ikke være mulig å endre filsystem da ? Om eg no forstod deg rett så spør du om det går å endre ntfs filsystem med filer på. Svar: Det går ikkje å endre ntfs filsystem utan å formatere edit: (og du kan ikkje lagre ting på ntfs harddisk i linux) Endret 16. april 2005 av Denethor Lenke til kommentar
SuperPjokkeN Skrevet 16. april 2005 Forfatter Del Skrevet 16. april 2005 Tusen takk Om jeg har noen flere spørsmål finner jeg bare tilbake til denne tråden og spørr, gidder ikke starte en ny en Lenke til kommentar
SuperPjokkeN Skrevet 16. april 2005 Forfatter Del Skrevet 16. april 2005 Da var linux installert og jeg har sitti å lekt meg litt. det meste går greit, skjønner grunnleggende. men har noen spørsmål. 1. Jeg har hørt om et program som lar meg kjøre windows filer på Linux (.exe filer regner jeg med) Hvor får jeg tak i det ? Må det kjøpes eller er det freeware? 2. Finnes det et programm som lar meg browse linux filene fra windows? 3. Når jeg extracter en rpm fil får jeg feilmelding. men ser ut som den extracter, men den blir ikke lagt noe sted (Tror jeg) Lenke til kommentar
SuperPjokkeN Skrevet 16. april 2005 Forfatter Del Skrevet 16. april 2005 jo og forresten, er det en linux version av steam ute? En uoffisiell en eller no ? Lenke til kommentar
olear Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 http://www.steampowered.com/index.php?area=getsteamnow Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Da var linux installert og jeg har sitti å lekt meg litt. det meste går greit, skjønner grunnleggende. men har noen spørsmål. 1. Jeg har hørt om et program som lar meg kjøre windows filer på Linux (.exe filer regner jeg med) Hvor får jeg tak i det ? Må det kjøpes eller er det freeware? 2. Finnes det et programm som lar meg browse linux filene fra windows? 3. Når jeg extracter en rpm fil får jeg feilmelding. men ser ut som den extracter, men den blir ikke lagt noe sted (Tror jeg) 1) Wine. Kva for program skal du køyre? Til spel er Cedega best, og til program er nok Crossover Office (kan laste ned prøveversjon) best. Begge dei er modifiserte versjonar av Wine. Wine er gratis, men du må nok styre på eindel for å få større program til å fungere i Wine. 2) Ja, men har aldri hatt bruk for, så eg veit ikkje kva dei heiter. 3) Ein RPM-fil er ein installasjonsfil. Om du f.eks lastar ned RPM for Mozilla Firefox, og installerer den, vil Firefox bli installert på systemet (dei rette plassane). 4) Steam kan køyrast gjennom Cedega: www.transgaming.com Lenke til kommentar
SuperPjokkeN Skrevet 16. april 2005 Forfatter Del Skrevet 16. april 2005 Tusen takk:) Men en ting til. Når jeg har extractet en RPM fil, hvor blir snarveien til programmet lagt ? Har ikke tilgang til root på denne brukeren, må jeg logge meg inn på root for å bruke/installere det? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Tusen takk:) Men en ting til. Når jeg har extractet en RPM fil, hvor blir snarveien til programmet lagt ? Har ikke tilgang til root på denne brukeren, må jeg logge meg inn på root for å bruke/installere det? 1. Den skal bli lagt i riktig kategori i programmenyen. 2. Nei. Hvis du installerer ved å dobbeltklikke på filen (vet ikke helt om det er mulig), blir du spurt om root-passordet, og hvis du installerer via terminal er det bare å skrive "su -" for å bli root. Lenke til kommentar
SuperPjokkeN Skrevet 16. april 2005 Forfatter Del Skrevet 16. april 2005 jeg dobbeltklikker, legger inn rootpass. Velger installer, deretter får jeg dette som melding i denne winamp installasjonen: Noen av pakkene som er ønsket kan ikke installeres: Winamp-0.a1-1.i386 (pga. utilfredsstilt libpng.so.2) samtykker du ? Må jeg installere den via. konsolen ? Isåfall hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Kva for program la du inn med RPM? Berre root som kan installere RPMar då. Reknar med du får spørsmål om root-passord om du dobbeltklikkar på fila.... BTW: Når du skal installere program i Fedora treng du ikkje finne RPMar. Bruk Yum! http://www.linuxguiden.no/index.php/Yum Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 jeg dobbeltklikker, legger inn rootpass. Velger installer, deretter får jeg dette som melding i denne winamp installasjonen: Noen av pakkene som er ønsket kan ikke installeres: Winamp-0.a1-1.i386 (pga. utilfredsstilt libpng.so.2) samtykker du ? Må jeg installere den via. konsolen ? Isåfall hvordan gjør jeg det? Ser ut som feil #1 - programvare i windows = programvare i linux. I linux er det ingenting som heter winamp. Eller, for å være mer korrekt, tror det er en jallaport som fungerer dårligere enn å sitte å se på filene i en tekst-editor XMMS og beep media player er winamp lookalikes. amarok, rhythmbox og juk er itunes lookalikes. Også, se http://www.linuxguiden.no/index.php/Yum (en pakke betyr her et program) Lenke til kommentar
SuperPjokkeN Skrevet 17. april 2005 Forfatter Del Skrevet 17. april 2005 Så om det er i386 i filnavnet er ikke programmet kompitabelt i linux? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Så om det er i386 i filnavnet er ikke programmet kompitabelt i linux? Nei, men Winamp i GNU/Linux? Har høyrt det finst ein ELENDIG versjon som er gammal som f***. Prøv XMMS (ligg sikkert inne). Køyr kommandoen "xmms" eller sjå i menyen. I framtida, bruk YUM! Det er såå mykje enklare. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Så om det er i386 i filnavnet er ikke programmet kompitabelt i linux? Linux er ikke windows. Hva som er bra i linux trenger ikke engang eksistere i windows, og motsatt. i386 er bare at den bruker x86 instruksjons-settet, som er vanlig pc. "ppc" er mac maskinvare, "arm" er ARM cpu (brukt mye i pda'er og lignende) osv osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå