Gå til innhold

Er det håp for min gamle maskin?


acon

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har en gammel Compaq LTE Lite 25... sikkert ingen som har hørt om den, men den er altså på hele 20mHz!!!!!!! 100mb HD!!!!!!!!!!! og 64 tusen KB minne :w00t:

 

Erik019.jpg

 

Sluttet å bruke maskinen da vi fikk 166'en med windows 95, og batteriet skrantet... dette var vel rundt 8 år siden, ca. Fant den i boden idag... men nå vil den ikke starte opp. Vet at batteriet er gåent, men den starter heller ikke med den eksterne strømforsyningen.

 

Erik029.jpg

 

Når jeg kobler den til docken, starter maskinen fint opp... men jeg får bare feilmeldingen

 

"Non system disk, please replace osv........."

 

Stapper i disketten MS-DOS... den finner ikke hardisken når jeg prøver å installere den.

 

Antar at hardisken er røket..? Noen som vet hvilken type harddisk dette er... om det eventuelt er mulig å få hentet ut informasjonen på den... uten å måtte sende den inn å betale masse penger... så viktig er det ikke.

 

Kan det stemme at maskinen ikke starter hvis hardisken er røket, siden den ikke starter når jeg kjører den på den eksterne strøforsyningen?

 

Takker for alle innspill :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare en gjetning, men det forekommer meg at på endel maskiner på den tiden så var den eksterne strømforsyningen koblet "via" batteriet, og maskinen hentet alltid strøm fra batteriet. Så hvis ikke batteriet virker så virker det ikke med strømforsyningen heller. Vet ikke om det var tilfelle med LTE'en. Jeg hadde i hvertfall et par maskiner som ikke kunne kjøres på strøm uten at batteriet satt i.

 

Docken gir muligens strøm direkte, siden du komme et skritt lenger....

 

Mer kan jeg desverre ikke bidra med.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Bare en gjetning, men det forekommer meg at på endel maskiner på den tiden så var den eksterne strømforsyningen koblet "via" batteriet, og maskinen hentet alltid strøm fra batteriet. Så hvis ikke batteriet virker så virker det ikke med strømforsyningen heller. Vet ikke om det var tilfelle med LTE'en. Jeg hadde i hvertfall et par maskiner som ikke kunne kjøres på strøm uten at batteriet satt i.

 

Docken gir muligens strøm direkte, siden du komme et skritt lenger....

 

Mer kan jeg desverre ikke bidra med.

 

Geir :)

Jeg tror jeg med god sikkerhet kan støtte dine erindringer fra det "herrens tiår" 90-tallet. Those where the days ....:fun:

Lenke til kommentar
Steinalder pc :p Kjøp ny laptop? :roll::ermm:

Hehe... har ny :thumbup: Men vet det ligger en del gamle dokumenter som det gjerne hadde vært kjekt å tatt vare på... ikke nødvendig men, kjekt å se hva jeg lagt i paint og lotus freeland graphics da jeg var 6-7 år :p

Lenke til kommentar

Hei, harddisken som er på den nostalgiske pc'en tror jeg er i størrelse 2,5", men å berge dataen på den kan bli værre i og med at maksinen ikke finner den. Hvis du finner ut hvilke koblinger den har, så kan det hende at du klarer å koble den til en nyere pc og så lese den av dersom den lar seg starte.

Lenke til kommentar

@snoopg: Linux funker ikke på noen 286'er... Men når du sier 66 MHz ( regner med at det skal være Mega- og ikke milliHz..:) ) så høres det ut som om du har en 386 eller 486 (Tror ikke jeg har sett noen 286 som er raskere enn 16MHz). Jaja, da jeg begynte å kikke på linux med kernel 0.9 et eller et annet i 1992 eller noe, så var en rå maskin en 386 med 4MB RAM... Du kan ikke gjøre mye fornuftig med en 386 nå, men det skulle funke greit nok i tekstmodus, du kan installere debian 3.0 (woody, stable sist jeg så etter..) pass for all del på at du ikke installerer X...

 

M.

Lenke til kommentar
...sikkert ingen som har hørt om den...

Si ikke det, du ;)

 

Dette blir veldig off-topic, men jeg følte at det passet bra med et bilde av LTE Lite-samlingen min :p

 

LTELite.jpg

 

Kan desverre ikke hjelpe deg med spørsmålet ditt. En av maskinene mine fungerer som den skal, de to andre vil ikke starte. Har ikke forsøkt å åpne disse maskinene heller, så jeg vet ikke noe om hvilken HD som sitter i.

 

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar
@snoopg: Linux funker ikke på noen 286'er... Men når du sier 66 MHz ( regner med at det skal være Mega- og ikke milliHz..:) ) så høres det ut som om du har en 386 eller 486 (Tror ikke jeg har sett noen 286 som er raskere enn 16MHz). Jaja, da jeg begynte å kikke på linux med kernel 0.9 et eller et annet i 1992 eller noe, så var en rå maskin en 386 med 4MB RAM... Du kan ikke gjøre mye fornuftig med en 386 nå, men det skulle funke greit nok i tekstmodus, du kan installere debian 3.0 (woody, stable sist jeg så etter..) pass for all del på at du ikke installerer X...

 

M.

jeg oppgraderte 286-min til det råeste i gaten(486hovedKort) total makeover, med 800mb hd! :love:

 

kaller den bare 286 av gammel vane.. :thumbup:

Lenke til kommentar
...sikkert ingen som har hørt om den...

Si ikke det, du ;)

 

Dette blir veldig off-topic, men jeg følte at det passet bra med et bilde av LTE Lite-samlingen min :p

 

LTELite.jpg

 

Kan desverre ikke hjelpe deg med spørsmålet ditt. En av maskinene mine fungerer som den skal, de to andre vil ikke starte. Har ikke forsøkt å åpne disse maskinene heller, så jeg vet ikke noe om hvilken HD som sitter i.

 

Mvh

Vegard

For en vakker samling :love:

 

Blir litt rørt her jeg sitter... fint at det finnes andre slike flotte maskiner der ute :D

Lenke til kommentar
Blir lei meg når jeg ser sånne gamle pcr :p

Lei deg ? Hvorfor det ?

 

Kunne skjønt det hvis du mente "rørt til tårer" eller "lettere sentimental", men lei deg.... den skjønner jeg ikke.

 

 

Sist gang jeg så en slik maskin var forøvrig når jeg jobbet i Vega Software AS (leide midtbygget på Maj.Politikammer 1993-98), og Vega IV Windows (Vega fo(u)r Windows) nettopp hadde kommet (versjonen før den het Vega 3.xx og var en DOS-versjon).

 

I den forbindelse skulle vi ha "fint-folk" på besøk, så jeg ryddet i noen gamle skap. Der kom jeg over en 286 som sikkert veide like mye som en gammel hullkort-maskin !

Fikk høre mange historier fra den tiden 286 var RÅTT, og lærte VELDIG MYE nyttig/interessant om hvorfor enkelte ting har blitt som de har blitt i denne IT-bransjen.

 

"Modern men are afraid of the past. It is a record of human achievement, but its other face is human defeat"

Walter Lippmann, 1914

 

PS !

Skal høre med en av de tre som startet Vega Software AS (ca 1988) om han kan hjelpe med noen svar på problemet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...