Gå til innhold

Om RAM generelt

Patrix

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal snart kjøpe ny bærbar PC og i den anledning så har jeg noen spørsmål om RAM generelt som jeg gjerne skulle hatt svar på...

1) Er det noen forskjell i RAM for bærbare og for stasjonære PCer?

2) Er det krevende å bytte ut RAM på bærbare? Finnes det en guide på internett, for eks?

3) Komplett.no har det største utvalget av RAM til dags dato (i Norge, i hvert fall). Problemet er at det er for mye å velge i mellom for amatører. Hvilke minne typer er kompatible, og hvilke er ikke? Hva er forskjellen på pc3200 og pc5400, for eks?

4) Hva er forskjellen på pcXXXX og DIMM og SO-DIMM?

5) Slik jeg har oppfattet det er DDR2 bedre/nyere enn DDR. Utgjør det en stor forskjell? Er de kompatible?

6) Hvilken type RAM passer til en bærbar dell dimension 6000? Og hvorfor?

Jeg har spurt mange om disse spørsmålene, men det er veldig få som vet noe om det. Derfor ønsker jeg at noen kunne ta seg litt tid til å svare på dem, noe som ville være til stor hjelp for meg og mange andre.

På forhånd Takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå er ikke jeg noen ekspert på ram til bærbare... Men noen ting vet jeg.. Du skal ha SO-dimm da det er mer "kompakte" brikker tilbærbare, ellers så er vel ikke forskjellene så veldig store tror jeg..

Det er enkelt å bytte, har gjort det selv på min gamle bærbare..

Forskjellen på pc5400 og pc3200 er hastigheten på rammen i antall mhz, pc5400 vil i mange tilfeller yte likt da det krever høyere timings for å oppnå denne hastigheten, per dags dato er det ingen HK som støtter mer enn pc3200. Om du skal ha ddr eller ddr2 kommer an på HKet ditt, du kan ikke mikse disse typene helt uten videre..

Mest sannsynlig skal du ha pc2700 eller kansje pc3200 so-dimm ..

Lenke til kommentar

1) Er det noen forskjell i RAM for bærbare og for stasjonære PCer?

Ja, brikkene i bærbare pcer er mer kompakt.

2) Er det krevende å bytte ut RAM på bærbare? Finnes det en guide på internett, for eks?

Finnes garantert guide, google it! Skru opp bærbare (skruer under) så ser du hvor rammen er.

3) Komplett.no har det største utvalget av RAM til dags dato (i Norge, i hvert fall). Problemet er at det er for mye å velge i mellom for amatører. Hvilke minne typer er kompatible, og hvilke er ikke? Hva er forskjellen på pc3200 og pc5400, for eks?

Har også merket at komplett har godt utvalig i ram. Nå sier alle at det er nesten samme hvordan ram du kjøper. Kjøper du med for mye hastighet eks hovedkort støtter pc2100, så vil brikken din som du har kjøpt på pc3200(400mhz) kjøre på pc2100 (266mhz). PC3200 er bare forskjellige hastigheter. I stede for å si 400mhz så sier vi pc3200.

4) Hva er forskjellen på pcXXXX og DIMM og SO-DIMM

Som forklart ovenfor så er det harstigheten. DIMM er "normale" rambrikker mens so-dimm er kompakte for eks bærbare dataer.

266MHz/PC2100

333MHz/PC2700

400MHz/PC3200

433MHz/PC3500

466MHz/PC3700

500MHz/PC4000

533MHz/PC4200

550MHz/PC4400

5) Slik jeg har oppfattet det er DDR2 bedre/nyere enn DDR. Utgjør det en stor forskjell? Er de kompatible?

I og med at de ser annerledes ut så tviler jeg veldig sterkt på at de er kompatible. er vel litt delte meninger om ddr2 er bedre. leste på nettet at det skulle være 60 gang raskere & kompiser har sagt at det skal vær tregere, så vet ikke!

6) Hvilken type RAM passer til en bærbar dell dimension 6000? Og hvorfor?

Da må du finne hastigheten på rammen din. det finner du med programmer som everest home edition (veldig lett) som kan lastes ned gratis på www.lavalys.com

edit: dell 6000 er vel en bærbar pc? og har vel sannsynligvis ddr2 (dell selger værtfall med det) så litt usikker på hvordan ram du må ha til den. men er vel 400mhz ddr2!

Endret av RiFkinD_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...