Gå til innhold

Programvare for overvåkning av PC'n?

frawol

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok. lastet ned Everst Home Edition og disse temperaturene kommer opp:

Hovedkort: 39 C

CPU: 79 C

CPU Diode: 60 C

AUX: 14 C

Harddisk: 39 C

CPU Vifte: 3358 RPM

Jeg har hatt maskin i 2 år og alt har fungert fint, men jeg syns 79 C grader på CPU var mye. Jeg har en Athlon XP 2200. Hva syns dere?

Endret av frawol
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvorfor ble du plutselig opptatt av dette etter 2 år?

Nysgjerrig bare?

Hva med å oppgi resten av specs..

Kabinett.. vifter...

Hovedkort...

etc...

EverestHome *antar* (og har ofte rett) mht. hva som er CPU, Hovedkort..etc. når det gjelder temp..

79 grader kan like gjerne være en heller feilaktig verdi fra Bios-probe på PWM (strømkretser på HK).

Sjekk med en bench-utility som f.eks. SuperPi hvilken av temps. som endrer seg mye.. det er da CPU-temp..

Dersom den høyeste temp'n holder seg rundt 77-80 uansett.. da er det *ikke* CPU-temp, men en verdi du kan neglisjere..

Det er derfor SpeedFan (etter min mening) er den beste utility for å sjekke/overvåke BIOS-temp.. da den kun viser "labels" lest av via Bios. Så er det opp til deg som "dum bruker" å finne ut hva som er hva.. som regel enkelt ved en kjapp titt i Bios Health Screen for å se korresponderende temperatur/vifteturtall.. samt ovennevnte test..

MBM som anbefales er ett mindre bra program da du må oppgi HK/chipset.. før MBM kan lese av (tukle med) Bios-sensorer.. Det er dog kun min mening.. :)

Lenke til kommentar

Satt bare å fikla og tenkte jeg ville finne det ut. Har bygd maskin selv (uten hjelp faktisk) men i forhold til dere her på forumet har jeg oppdaget at jeg ikke kan så mye om data :!:

Har et Asus A7V-333X hovedkort. 1 80gb WD harddisk, 1 200 gb WD harddisk, ATI radeon 9600 256mb skjermkort, 1024 mb ram, Athlon XP 2200. Har 1 vifte inni kabinettet (rett under skjermkortet) en sånn vifte som er festet i PCI slotten...

Vet egentlig ikke om rundt 77 - 79 er skadelig, men synes det hørtes litt mye ut. Maskin har nå stått på siden kl 10 og tempen går ikke noe høyere enn ca 77 - 79.

Endret av frawol
Lenke til kommentar

Har du sjekket viftene dine for støv?

Rene vifter gir *mye* bedre kjøling. Rens alle viftene (viftebladne skal være rene) dine godt, glem ikke CPU vifta. Temperaturøkninger som kommer "snikende" over tid skyldes ofte nettopp støv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vet egentlig ikke om rundt 77 - 79 er skadelig, men synes det hørtes litt mye ut. Maskin har nå stått på siden kl 10 og tempen går ikke noe høyere enn ca 77 - 79.

En gang til:

Dersom denne temp'n stort sett er uendret uansett belastning. så er dette *ikke* CPU-temp, men en verdi Bios rapporterer (trolig altfor høyt) for strømskretsene v/CPU.

Ellers er tipset om en støvrens ett veldig godt råd.. for å få CPU-temp ned..

Lenke til kommentar

Ok. Rota nettopp gjennom alle cd'ene og fant et program som kom sammen med hovedkortet og som overvåker systemet. Der står CPU temperaturen på 59 C. Velger å stole på det, men skal likevel åpne å rense for støv. Takk for tipsene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...