Gå til innhold

Hva skal man kalle "boksen"


Anbefalte innlegg

Heisann. jeg har bare et elementært, men allikevel litt vrient spm. Som dere sikkert har lagt merke til så kaller alle n00bs den "boksen" hvor hovedkort. prossessor, skjermkort, ram osv sitter, "harddisk". Dette er jo FEIL ettersom harddisken er bare en av de komponenten som er der inne.

 

Men hva skal vi egentlig kalle den? har hørt folk kalle den "System". kan vi ganske enekelt kalle den "Kabinettet" (da burde vi nesten si kabinett + innhold da).

 

Ved å kalle den "PC" vil vi vel også regne med skjermen ikke sant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si "PC". En PC er en PC og en skjerm er en skjerm. Det er det korrekte ihvertfall(og det er jeg 100% sikker på). Når du snakker med grønnsaker kan man jo alltids si kabinettet eller.no

 

Hvis en "PC" er en skjerm så er en Mac en hybrid av en PC og en Mac. Kassa inneholder hardware fra Apple, men skjermen er jo en del av en PC :roll:

 

Å si datamaskin er ikke så dumt, men da spesifiserer du ikke om du mener Amiga, Mac eller PC.

 

_________________

Datasupport (9MB *.mov) - ROFLMAO :lol:

 

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2001-11-21 17:28 ]

 

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2001-11-21 17:28 ]

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvor denne misforståelsen kommer fra, det er jo ingen logisk forklaring på å kalle hele ruklet for harddisk. Jeg jobber blant annet med service på data, og har funnet ut at det beste er bare å bruke samme betegnelsen som kundene bruker, istedet for å prøve å forklare dem at det er feil.

 

Denne misforståelsen har faktisk ført til at enkelte kunder kun har tatt med selve hardisken når PC-en streiket, fordi jeg trodde de mente hele boksen når de spurte om det var nok å ta med "harddisken".

 

Jeg fåreslår at vi Kaller "boksen" for PC.

"Personal Computer" har vel egentlig ingen ting med skjerm, tastatur og mus å gjøre, eller?

Lenke til kommentar

Eg meiner det viktigaste er at folk greier å kommunisere og at dei som komminiserer har felles begrep/ord som betyr det same for begge partar.

 

Sjølv om det er litt iriterande at folk bruker feil begrep.Folk seier for eksempel:

 

-Eg har internett (har ein internett så eiger ein alle maskinenene som er kopla opp i nettverket internett)

 

-Eg var på mIRC(pIRC etc..) i går.(mIRC er ein irc client.Ein er på irc og ikkje på mIRC :wink:Ein bruker eit program(client) for å kople(koble på Bokmål) seg opp mot ein irc server.)

 

Folk spør om å få eit glass med saft..(så ber dei egentlig om konsentrat.Det folk ofte drikk(trur eg) er saft+vatn(vann på bokmål).

 

Personer/Media bruker omtaler for eksempel ein Hacker når dei meiner ein Cracker...

 

Dette innlegget var kanskje ein digresjon(litt uten om det som vart diskutert)Men,eg tenkte eg likevel skulle ta å skrive dette innlegget.

 

 

_________________

 

 

Mr.Hassan

 

Same shit diffrent cow.

There is allways hope `cause that something they havent

 

[ Denne Melding var redigert av: Mr.Hassan på 2001-11-22 12:01 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...