Gå til innhold

Noen muslimer som kan hjelpe meg med en skoleoppg?

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med ett prosjekt på skolen hvor vi skal finne litt ut om hvordan det er å være muslim her i norge.

Hvis det er noen muslimer her som kan fortelle meg om hvordan de synes det er, så hadde det vært til stor hjelp.

Send gjerne pm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm.. jeg er en muslim.. Kommer opprinnelig fra Kurdistan, selv om jeg aldri har vært der selv.

Jeg har bodd mine 7 første år i en flyktningsleir i Ramadi i Irak, blant arabere.

Deretter flytta jeg til Norge da jeg var 7 år.

Her har jeg bodd siden da (jeg er 15, snart 16 år), og jeg stortrives (ihvertfall bedre enn en flyktningsleir laget av for det meste gjørme.).

Jeg synes Norge er et flott land, med for det aller meste rettferdige, hyggelige folk som bryr seg. Jeg bor i et rolig nabolag der jeg stortrives med norske naboer. Vi kjenner disse naboene godt nå, ofte lager vi kurdisk mat til dem, og de lager norsk mat til oss.

Selv om de aller fleste norske er hyggelige, er det da noen som ikke respekterer andre fordi vi har en annen hudfarge eller religion.

I det siste har jeg lagt merke til at rasismen mot muslimene i Norge øker, og alt ble verst for oss "uskyldige" (altså som ikke støtter terrorisme, men heller ordentlig Islam) muslimer etter 11. september 2001.

Hvordan det er å bo i Norge som en muslim, er egentlig nesten som å bo som en nordmann, ute er jeg norsk, respekterer norske lover, regler og tradisjoner. Jeg har nesten bare norske venner, henger ikke med innvandrergjenger, og bryr meg for det meste om skolearbeidet, familien og vennene mine.

Hjemme er jeg en kurdisk og muslimsk gutt som respekterer kurdiske og muslimske lover, regler og tradisjoner.

Det er det jeg kommer på i farta, hvis det er noe mer jeg må ta med, si ifra, enten her eller på pm :)

Mvh pavlion.

Lenke til kommentar

Jeg lurer bare på litt mer om hvordan det er å være muslim i norge i forhold til det landet dere var i før.. Om dere føler at folk her respekterer dere og sånn... Og hvordan det er å opprettholde skikker og slike ting..

Takk for fine svar hittil..

Lenke til kommentar

Fant litt om det på nettet:

http://www.utrop.no/art.html?artid=5435&catid=6

http://odin.dep.no/odinarkiv/norsk/dep/kuf...k000-b-n-a.html

http://www.nrk.no/programmer/tv_arkiv/brob...rne/988552.html

http://folk.uio.no/leirvik/tekster/IslamiNorge.html

Håper det er til noe hjelp. Flott at du tar en slik oppgave, det vil gi deg verdifull innsikt i hvordan andre har det i sin hverdag.

Lykke til med oppgaven :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå aner jeg ikke hvor i Norge du er fra, men det burde være mulig å finne en "lokal muslim", ehm, dette kom feil ut, men you get the picture. Sikkert noen muslimer i nærmiljøet det går an å ta seg en prat med, enten på den lokale innvandrerbutikken, kebabsjappa osv. Prøv å snakk med dem såkalt in real life, they dont bite ;) Bor du i Oslo e.l. så burde det overhodet ikke være et problem, og lettere å ha en dialog muntlig enn på et fora ovet nett.

Just a tip.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår du tar kontakt med innvandringspolitisk talsmann for hvert av partiene som er representert på stortinget, mulig de har en lokal representant som kan svare på spørsmålene dine.

Folk er folk og har derfor ulike syn, så pass på at du snakker med mange nok til at du kan danne deg et bilde, ikke bare av hva de fleste mener, men også hvor stort avviket er.

Lenke til kommentar

æ kommer fra tromsø.. har prata me de fleste æ har klart å finne her.. ikke alle som e interessert i å fortelle sine historier.. tenkte æ kunne få litt ekstra info her.. vil gjerne ha så mange historier som mulig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...