Gå til innhold

Noen spørsmål om RAM generelt

Patrix

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal snart kjøpe ny bærbar PC og i den anledning så har jeg noen spørsmål om RAM generelt som jeg gjerne skulle hatt svar på...

1) Er det noen forskjell i RAM for bærbare og for stasjonære PCer?

2) Er det krevende å bytte ut RAM på bærbare? Finnes det en guide på internett, for eks?

3) Komplett.no har det største utvalget av RAM til dags dato (i Norge, i hvert fall). Problemet er at det er for mye å velge i mellom for amatører. Hvilke minne typer er kompatible, og hvilke er ikke? Hva er forskjellen på pc3200 og pc5400, for eks?

4) Hva er forskjellen på pcXXXX og DIMM og SO-DIMM?

5) Slik jeg har oppfattet det er DDR2 bedre/nyere enn DDR. Utgjør det en stor forskjell? Er de kompatible?

6) Hvilken type RAM passer til en bærbar dell dimension 6000? Og hvorfor?

Jeg har spurt mange om disse spørsmålene, men det er veldig få som vet noe om det. Derfor ønsker jeg at noen kunne ta seg litt tid til å svare på dem, noe som ville være til stor hjelp for meg og mange andre.

På forhånd Takk...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

1. Jepp det er det.

2. Spesielt krevende er det nok ikkje. Guider finnes det sikkert massevis.

3. Forskjellen mellom pc3200 og pc5400 er hastigheten.

4. ...

5. ddr er nyere men ikkje nødvendigvis bedre. Dei er ikkje kompatibel.

Skulle gjerne hjelpt meir til men må på skulen i mrogon(hehe). :(

Lenke til kommentar

FØRST, sjekk www.crucial.com og finn ut hva slags minne du skal ha i din Dell. Til venstre for den kjekke karen med caps og bart finner du en konfigurator, der du kan klikke deg frem til akkurat din PC. Crucial anbefaler selvfølgelig sitt eget minne, men da har du ihvertfall listet opp hva slags spesifikasjoner minnet i maskinen din har, og hvor mye du max kan sette inn.

Sikker på at det ikke var Inspiron 6000 du mente? hvis det er Inspiron 6000 du mener, skal du/kan du kjøpe følgende minne:

DDR SO-DIMM DDR2 PC3200:

256MB, 512MB eller 1024MB

Du kan max ha 2GB i denne PCen, altså 2x 1024MB, men da må du ta ut den ene minnebrikken som sitter i når du kjøper den, for det er bare to minneplasser, som det er på de aller fleste bærbare.

En bærbar PC inneholder bestemte komponenter som er tilpasset hverandre. Derfor er det viktig å sjekke spesifikasjoner på minnet du skal ha. SO-DIMM er korte minnebrikker som brukes i bærbare PCer, DIMM er vanlige minnebrikker, som brukes i standard desktop-PCer. Disse må ikke forveksles. Videre er DDR2 et annet type minne enn DDR (DDR1). Her må du heller ikke forveksle. PC2100, PC2700, PC3200, PC4200, PC5400 osv er forskjellige hastigheter på minnet. Følg spesifikasjonene for din PC og bruk den hastigheten som max støttes. Hastigheter over det som støttes er ikke nødvendig, med mindre det er lettere å få tak i, eller billigere, som det er i noen få tilfeller. En minnebrikke som er raskere enn det den bærbare PCen egentlig er beregnet for, skal kunne sette ned frekvensen til riktig hastighet. Kjøper du derimot en for treg minnebrikke (PC2100 til en bærbar som skal/har PC3200-minne) vil du ikke kunne utnytte den fulle minnebåndbredden, og dermed få noe mindre ytelse.

Håper det hjalp litt. Som sagt, sjekk www.crucial.com for å finne ut hva slags minne du skal ha. Du MÅ ikke kjøpe Crucial selv om Crucial sier det, bare du passer på at det minnet du kjøper har samme spesifikasjoner.

1: Ja, størrelsesmessig. Det hjelper heller ikke å brekke en lang RAM-brikke i to for å prøve å putte den i en bærbar.

2: Det varierer fra bærbar til bærbar. De to vanligste er enten under et plastikkdeksel under PCen, eller under tastaturet. Sistnevnte er betydelig mer kronglete. Igår opplevde jeg faktisk en Dell-PC der det var en RAM-plass under PCen, og en under tastaturet. Dette tror jeg er høyst uvanlig, men hvis noe skal være vanskelig for kunden å fikse selv (for å spare penger), så er Dell veldig flinke til å bevege seg utenfor standardene.

3: Det har jeg forsøkt å forklare over.

4: Det også.

5: DDR2 er i utgangspunktet en bedre og mer økonomisk teknologi. Salgseksplosjonen av DDR2-minne har vel ennå latt vente på seg, kanskje fordi det ikke er så mye å hente på det i forhold til vanlig DDR (DDR1). Men utviklingen går fremover.

6: Det har jeg også forklart ovenfor. Fordi chipsettet på hovedkortet samarbeider med prosessor og minne på en slik måte at det er dette som er mest gunstig, og sannsynligvis det eneste som er mulig å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...