gmortena Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Skal lage høyttalere, har sett på et par på eltek http://www.mamut.com/dynabel/subdet173.htm Men, jeg tenkte på og legge til et mellomtone element 10" , kassen må vel ombygges hvis jeg skal gjøre det. Noen steder på nettet jeg kan finne forskjellige kasser? evt har det veldig mye og si hvis jeg legger til det mellomtone elementet i den seas kassen? takk Lenke til kommentar
phax Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 altså, en 10" som mellomtone? basselementet her er jo et 8" element utifra det jeg kunne se. og basselementet er normalt sett større eller like stort som mellomtonen, hvertfall ikke mindre! og et mellomtone element er jo for å få frem nettopp mellomtonene, da burde du altså enkelt sagt ha en mellomting mellom bass'n og diskanten. noe større enn en 6,5" synes jeg altså du ikke burde velge til mellomtone. og ja, kassen må nok bygges om, det er jo snakk om øye utregnet volum i forhold til elementene. også trenger du jo sannsynligvis et annet delefilter en det som følger med i den pakka ettersom du bygger en 3veis høyttaler istedet for en 2veis. er du ute etter mer bass i kassa så ville jeg kanskje vurdert og gjøre kassa høyere og todele den, så bygge inn en ekstra 8" i bunnen, altså isolert ifra de andre elementene, og gi denne et eget delefilter. men da må du ha en forsterker som tillater deg å bi-wire høyttalerne. altså at du bruker en høyttaler utgang til og drive basselementet og en til å drive diskan/mellomtone. Lenke til kommentar
gmortena Skrevet 15. april 2005 Forfatter Del Skrevet 15. april 2005 mente 8" den er like stor som basselementet i den kassen Lenke til kommentar
phax Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 ok, ja det blir bedre hvertfall! men ja, kassevolum burde jo regnes til etter elementene som sagt. kanskje ta en mail til de og høre hva de selv synes. de har nok mer peiling en meg! det jeg mente var at du gjorde noe lignende som de har gjort på sin dynabel nut høyttaler, se på den så skjønner du kanskje litt mer. produkt nr: DY5888 Lenke til kommentar
gmortena Skrevet 15. april 2005 Forfatter Del Skrevet 15. april 2005 delefilter er ikke noe problem å lage, er vel kanskje ikke noe problem å legge til det øyemålet på en ekstra 8". Er noen elementer som jeg har liggende. Lenke til kommentar
gmortena Skrevet 15. april 2005 Forfatter Del Skrevet 15. april 2005 De var ganske stilige, DY5888 men, eget rom for bass elementet? dette øker vel trykket i kassen, slik at det blir mer bass. Tror jeg skal prøve å sende en mail til dem, og spørr om de har en grei løsning til meg Lenke til kommentar
phax Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 jepp du får gjøre det, tror nok de kan gi deg et godt svar! post gjerne hva du ender opp med her. og kanskje noen bilder av selve byggingen visst det blir noe. alltid arti og se. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå