Lucas Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Skal starte å lære meg HTML og CSS snart, og har endel Photoshop kunnskaper og tenkte å lage et eget lite design, men jeg lurer på hvilken størrelse i pixler jeg skal bruke, hva som er "standar" og som ikke blir for vanskelig og kode osv. Det skal bare være en personlig liten side ! btw. Hva bruker jeg for å få "runde" kanter i PS 7.0 ? Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 (endret) Skal starte å lære meg HTML og CSS snart, og har endel Photoshop kunnskaper og tenkte å lage et eget lite design, men jeg lurer på hvilken størrelse i pixler jeg skal bruke, hva som er "standar" og som ikke blir for vanskelig og kode osv. Jeg pleier å bruke ca.600-800 px bredde på mine sider, men dette er jo egentlig helt opp til det selv. Tenk også litt på hvilken brukergruppe som kommer til å besøke siden. Datafolket med digre skjermer eller Ola Nordmann? Endret 15. april 2005 av White Fox Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Selv om brukeren har en stor skjermoppløsning er det forferdelig kjedelig å lese lange linjer. Mitt tips til deg er å oppgi sidebredden i em, siden brukeren da kan justere bredden selv. Lenke til kommentar
resol Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 (endret) en liten "tommelfingerregel" er at man helst ikke går over 800px i bredde. runde(avrunda) kanter får du med rounded rectangle tool. Endret 16. april 2005 av resol Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 en liten "tommelfingerregel" er at man helst ikke går over 800px i bredde. runde(avrunda) kanter får du med rounded rectangle tool. Den tommelfingelregelen du referer til, har vel som poeng at 800*600-mennesker skal kunne lese det uten bortoverheis, og da ligger grensa lenger nede, et sted rundt 780 ellerno..? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Litt under 800px breidde fungerer finfint, pleier sjølv å bruke mellom 720 og 780px alt etter korleis sida ser ut. Ellers kan du jo lage den dynamisk då. Uansett liker eg oftast best å ha statisk breidde på sidene eg lagar, først og fremst for å ha full kontroll over alle størrelsar, men også fordi då er linjelengda begrensa til eit behagelig nivå. For lange linjer er slitsomme å lese, det same gjeld for korte linjer. Lenke til kommentar
resol Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 en liten "tommelfingerregel" er at man helst ikke går over 800px i bredde. runde(avrunda) kanter får du med rounded rectangle tool. Den tommelfingelregelen du referer til, har vel som poeng at 800*600-mennesker skal kunne lese det uten bortoverheis, og da ligger grensa lenger nede, et sted rundt 780 ellerno..? Ja,nettopp derfor! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå