Gå til innhold

Størrelse på design ?

Anbefalte innlegg

Skal starte å lære meg HTML og CSS snart, og har endel Photoshop kunnskaper og tenkte å lage et eget lite design, men jeg lurer på hvilken størrelse i pixler jeg skal bruke, hva som er "standar" og som ikke blir for vanskelig og kode osv.

Det skal bare være en personlig liten side !

btw. Hva bruker jeg for å få "runde" kanter i PS 7.0 ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal starte å lære meg HTML og CSS snart, og har endel Photoshop kunnskaper og tenkte å lage et eget lite design, men jeg lurer på hvilken størrelse i pixler jeg skal bruke, hva som er "standar" og som ikke blir for vanskelig og kode osv.

Jeg pleier å bruke ca.600-800 px bredde på mine sider, men dette er jo egentlig helt opp til det selv.

Tenk også litt på hvilken brukergruppe som kommer til å besøke siden. Datafolket med digre skjermer eller Ola Nordmann?

Endret av White Fox
Lenke til kommentar
en liten "tommelfingerregel" er at man helst ikke går over 800px i bredde.

runde(avrunda) kanter får du med rounded rectangle tool.

Den tommelfingelregelen du referer til, har vel som poeng at 800*600-mennesker skal kunne lese det uten bortoverheis, og da ligger grensa lenger nede, et sted rundt 780 ellerno..?

Lenke til kommentar

Litt under 800px breidde fungerer finfint, pleier sjølv å bruke mellom 720 og 780px alt etter korleis sida ser ut. Ellers kan du jo lage den dynamisk då.

Uansett liker eg oftast best å ha statisk breidde på sidene eg lagar, først og fremst for å ha full kontroll over alle størrelsar, men også fordi då er linjelengda begrensa til eit behagelig nivå. For lange linjer er slitsomme å lese, det same gjeld for korte linjer.

Lenke til kommentar
en liten "tommelfingerregel" er at man helst ikke går over 800px i bredde.

runde(avrunda) kanter får du med rounded rectangle tool.

Den tommelfingelregelen du referer til, har vel som poeng at 800*600-mennesker skal kunne lese det uten bortoverheis, og da ligger grensa lenger nede, et sted rundt 780 ellerno..?

Ja,nettopp derfor!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...