tunheim Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Oppsamplet lyd kan både gi bedre (...) kvalitet. En oppsampla lydfil inneholder, i beste fall, like mye informasjon som den opprinnelige fila. Hvordan kan det da ha seg at man får bedre lyd ut fra en oppsampla lyd? Lenke til kommentar
delfin Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Kabling og lydkort har noe å si for lydkvaliteten. Det er ikke uten grunn at man får kjøpt digital (coax og optisk) til flere tusentalls kroner. Informasjon går tapt i signalveien og dette påvirker det endelige resultatet. La oss si at jeg bruker en fullstendig jalla RCA-kabel til S/PDIF coax. Hvordan i alle dager skal jeg miste informasjon her? Dette er digitale signaler, og man bruker kretser med høy inngangsresistans, som igjen gjør at signaltapet er minimalt, selv ved store forstyrrelser. Et digitalt signal er fullstendig identisk på "begge sider" selv med en low-grade kabel. Vil gjerne ha noen fakta som underbygger påstandene dine. Det er ikke helt ukjent at hi-fi-entusiaster svir av tusener på tøys og tull ü Nå er historien imidlertid en HELT annen på analoge signalkabler... Lenke til kommentar
Tomle Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Har aldri blitt helt klok på hvordan dette her funker så kliner til med et konkret eksempel:Alle skryter av Soundstorm på diverse HK, men lurer på, når blir soundstorm brukt (dvs lydkortet). Har hørt litt av hvert og de sier som dere at bruker du s\pdif utgangen og til en forsteker, "brukes ikke" lydkortet\soundstorm. Se sier også at hvis du vanlige høytalere uten forsterker koblet til den analoge utgangen, så brukes heller ikke soundstorm\lydkortet, men det er en codec på lydkortet\SS som koder om. Kvaliteten på codec fra kort til kort varierer, men det er da altså ikke noe lydkort-kalkulasjon som da foregår. Og da lurer jeg på; når brukes Soundstorm\lydkortet Noe av det fine med Soundstorm er at den har en realtime Dolby digital enkoder, slik at hvis du spiller spill med multikanal lyd eller f.eks filmer som bruker WMA lydformat, f.eks WMV-HD så kan du fremdeles få surround lyd ved å koble til digitalt til forsterkeren. Ellers er eneste utvei å koble analogt... Såvidt jeg veit er det bare et annet lydkort som finnes som har realtime dolby surround enkoding. Lenke til kommentar
Poppe Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Dette resulterer i at en direkte CD kopi (du kjøper kopien, kopierer RETT FRA CD ROM TIL CD-R) faktisk kan være bedre enn orginal CD'n! OK? Resultatet av en direkte kopi kan vel uansett ikke bli bedre enn utgangspunktet? På en måte jo. Om man får retta opp feila på en dårlig plate og brent den å nytt vil den bli bedre. Altså lettere å lese av. (Mindre feil.) Vet ikke om du noengang har hatt en data-CD/DVD som har vært gørrandes treig å lese. Dette skjer ved ripete CD-er eller dårlig plate. Om du leser all data inn på HD og brenner ut på en ny kvalitets-CD/DVD vil den bli bedre enn originalen. Men er der uoprettelige feil så blir det feil uansett. Jeg hadde en orginal Xp cd som jeg ikke kunne innstalere med pga feil på platen. Kopierte den med clonecd og da kunne jeg innstalere Xp med kopien:-) Lenke til kommentar
delfin Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Har aldri blitt helt klok på hvordan dette her funker så kliner til med et konkret eksempel:Alle skryter av Soundstorm på diverse HK, men lurer på, når blir soundstorm brukt (dvs lydkortet). Har hørt litt av hvert og de sier som dere at bruker du s\pdif utgangen og til en forsteker, "brukes ikke" lydkortet\soundstorm. Se sier også at hvis du vanlige høytalere uten forsterker koblet til den analoge utgangen, så brukes heller ikke soundstorm\lydkortet, men det er en codec på lydkortet\SS som koder om. Kvaliteten på codec fra kort til kort varierer, men det er da altså ikke noe lydkort-kalkulasjon som da foregår. Og da lurer jeg på; når brukes Soundstorm\lydkortet Noe av det fine med Soundstorm er at den har en realtime Dolby digital enkoder, slik at hvis du spiller spill med multikanal lyd eller f.eks filmer som bruker WMA lydformat, f.eks WMV-HD så kan du fremdeles få surround lyd ved å koble til digitalt til forsterkeren. Ellers er eneste utvei å koble analogt... Såvidt jeg veit er det bare et annet lydkort som finnes som har realtime dolby surround enkoding. Vet at Xbox har dette, men trodde faktisk ikke soundstorm hadde det ü Dvs. Jeg trodde det helt til jeg diskuterte det med en av utviklerne av XBMC ... og han sa at det ikke stemte.. er du helt sikker? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Oppsamplet lyd kan både gi bedre (...) kvalitet. En oppsampla lydfil inneholder, i beste fall, like mye informasjon som den opprinnelige fila. Hvordan kan det da ha seg at man får bedre lyd ut fra en oppsampla lyd? Ved bruk av upsampling og interpolering kan man få lyden til å høres bedre ut. Man reduserer da en type støy jeg ikke husker navnet på. Men man vil IKKE få flere detaljer i lyden. Følgende bilde prøver å illustrere hvordan en sinus-'lyd' i lav samplefrekvens vil bli seende ut om den upsamples og interpoleres. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 OK. Her er vi enige. Men er det feil på selve CDen vil jo feilen fortsatt forekomme på en nøyaktig kopi av CDen også (se eksempel ovenfor). Ikke hvis du bruker et rippeprogram med skikkelig jitter-correction. Når du spiller av en plate i en stasjonær spiller har spilleren bare èn sjangse til å lese riktig, spiller du av fra en datamaskin med buffer eller ripper/kopierer et spor kan datamaskinen avgjøre når noe er galt og lese ting flere ganger uten å stykke opp lyden som evt. spilles av. Det finnes flere spor på en cd som brukes til synkronisering og feilsjekking, et program som f.eks cdparanoia vil nesten aldri overse jitter eller bitfeil. Har man en god cdrom kan cdparanoia lage feilfrie kopier av plater med skader som de fleste stasjonære spillere vil ha problemer med, da kan man si at kopien er bedre enn orginalen. Lenke til kommentar
Johan Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 (endret) S/PDIF er ikke alltid nøytralt. Noen lydkort(les Creative) er låst i en bestemt modus(les 48 kHz) og vil forringe lyden. Å bruke mange penger på digitalkabler er tull. Jeg skal ikke krangle med dere som allerede har gjort det, for de fleste vil aldri innrømme at de har brukt tusner av kroner på tull. 44.1 kHz med 16 bits og PCM i stereo tar ca 160 kbps( litt mindre enn 0.160 mbps). I en TP kabel kan det (teoretisk) gå 1000 mbps, altså 6250 ganger så mye digital informasjon pr sekund. Nå er dette teoretiske tall, men de fleste skjønner tegninga. Jeg vil tro at i de fleste tilfelle med dårlige lydkort i pcn(særlig hvis de er interne, eller trekker strøm internt) vil det hjelpe å bruke ekstern DA hvis den har nogenlunde kvalitet. Uansett koster en kabel svært lite så det skader ikke å prøve. Endret 30. april 2005 av Johan Lenke til kommentar
tunheim Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 S/PDIF er ikke alltid nøytralt. Noen lydkort(les Creative) er låst i en bestemt modus(les 48 kHz) og vil forringe lyden. Finnes det noen standarder på dette? Så man unngår å kjøpe "katta i sekken". Hvilke parametre skal man se etter? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Har ikke både CDer og SPDIF ECC-koding? (ECC=Error Correction Code). Altså en kontrollbit som signalet sjekkes opp mot, og dersom signalet ikke stemmer over ens med kontrollbit'en så ber kontrolleren CDromen om å lese og sende signalet på nytt? F:eks Tallet 11111111 har et kontrollsiffer som er tverrsummen av sifrene, i dette tilfellet 0. Dersom en bit er feil, f.eks om signalet skulle komme frem slik: 11110111 så vil mottakeren se at tverrsummen blir 1 og dermed feil i forhold til kontrollbiten. Så vi lmottager be sender om å snede signalet på nytt. Uten å være sikker så tror jeg det fungerer på denne måten både for CD og for SPDIF-signalet. Så hvis det er en ripe i plata som forandrer en 1 til en 0 eller omvent så skjønner CD'romen at dette er feil og prøver å lese det en gang til. Dersom den ikke finner ut hvilken av bit'ene som var feil etter mange overlesinger så tar den vel bare å interpolerer mellom verdien før og etter og bruker det i stedet for det den vet er feil og som mest sansynlig vil skape et lite knepp. Slik er det vel også dersom det skulle bli dårlig signal over SPDIF-kabelen (f.eks om du bruker sprengtråd i stedet for en skikkelig kabel) Lenke til kommentar
lqpl Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Så lenge lydkortet ikke gjør noe med signalet, så skal det bli 100% overført til receiveren. Kjenner flere som har coaxkabler til 2-3000,- ! For meg blir det som å kjøpe en megadyr USB kabel til kortleseren og dermed få "bedre" bilder.. lqpl Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Så hva bør man se etter ved kjøp av lydkort? Hvordan finner man ut om lydkortet oppsampler eller ikke? Selv har jeg M-Audio Revolution 7.1 og bruker S/PDIF utgangen. Hvordan kan jeg vite hva slags sampling som går til Receiveren når jeg spiller mp3 eller AC3? Noen her mener tydeligvis at å kjøpe et lydkort til 1000 kr er bortkasta når man uansett skal bruke S/PDIF, andre er uenig i det. Dette er ikke til lett å bli klok på. Lenke til kommentar
tunheim Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Har ikke både CDer og SPDIF ECC-koding? (ECC=Error Correction Code). Altså en kontrollbit som signalet sjekkes opp mot, og dersom signalet ikke stemmer over ens med kontrollbit'en så ber kontrolleren CDromen om å lese og sende signalet på nytt? F:eks Tallet 11111111 har et kontrollsiffer som er tverrsummen av sifrene, i dette tilfellet 0. Dersom en bit er feil, f.eks om signalet skulle komme frem slik: 11110111 så vil mottakeren se at tverrsummen blir 1 og dermed feil i forhold til kontrollbiten. Så vi lmottager be sender om å snede signalet på nytt. Uten å være sikker så tror jeg det fungerer på denne måten både for CD og for SPDIF-signalet. Så hvis det er en ripe i plata som forandrer en 1 til en 0 eller omvent så skjønner CD'romen at dette er feil og prøver å lese det en gang til. Dersom den ikke finner ut hvilken av bit'ene som var feil etter mange overlesinger så tar den vel bare å interpolerer mellom verdien før og etter og bruker det i stedet for det den vet er feil og som mest sansynlig vil skape et lite knepp. Slik er det vel også dersom det skulle bli dårlig signal over SPDIF-kabelen (f.eks om du bruker sprengtråd i stedet for en skikkelig kabel) Gir blaffen i cd, men når det gjelder spdif: Er du heeelt sikker på det her? Det er fint mulig å sende et digitalt signal uten at det har feilkorrigering. Feilkorrigering forutsetter toveis kommunikasjon. Dermed vil de være vanskelig i tilfeller som digital-tv og multicast. Så kanskje noen ønsker å argumentere for eller vise til spesifikasjoner for disse spørsmålene: Støtter spdif eller toslink toveis kommunikasjon? Støtter spdif eller toslink toveis feilkorrigering? Desverre er jeg redd svaret er nei på begge, men det er hva jeg tror; ikke vet. Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Lydkortet mitt Audiotrak Prodigy 7.1 er i allefall slik Hvis det som spilles er i 44.1 kHz så kommer lyden også ut i 44.1kHz Tilsvarende for 48 og 96kHz Altså ingen unødig upsampling Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Har ikke både CDer og SPDIF ECC-koding? (ECC=Error Correction Code). Altså en kontrollbit som signalet sjekkes opp mot, og dersom signalet ikke stemmer over ens med kontrollbit'en så ber kontrolleren CDromen om å lese og sende signalet på nytt? F:eks Tallet 11111111 har et kontrollsiffer som er tverrsummen av sifrene, i dette tilfellet 0. Dersom en bit er feil, f.eks om signalet skulle komme frem slik: 11110111 så vil mottakeren se at tverrsummen blir 1 og dermed feil i forhold til kontrollbiten. Så vi lmottager be sender om å snede signalet på nytt. Uten å være sikker så tror jeg det fungerer på denne måten både for CD og for SPDIF-signalet. Så hvis det er en ripe i plata som forandrer en 1 til en 0 eller omvent så skjønner CD'romen at dette er feil og prøver å lese det en gang til. Dersom den ikke finner ut hvilken av bit'ene som var feil etter mange overlesinger så tar den vel bare å interpolerer mellom verdien før og etter og bruker det i stedet for det den vet er feil og som mest sansynlig vil skape et lite knepp. Slik er det vel også dersom det skulle bli dårlig signal over SPDIF-kabelen (f.eks om du bruker sprengtråd i stedet for en skikkelig kabel) Gir blaffen i cd, men når det gjelder spdif: Er du heeelt sikker på det her? Det er fint mulig å sende et digitalt signal uten at det har feilkorrigering. Feilkorrigering forutsetter toveis kommunikasjon. Dermed vil de være vanskelig i tilfeller som digital-tv og multicast. Så kanskje noen ønsker å argumentere for eller vise til spesifikasjoner for disse spørsmålene: Støtter spdif eller toslink toveis kommunikasjon? Støtter spdif eller toslink toveis feilkorrigering? Desverre er jeg redd svaret er nei på begge, men det er hva jeg tror; ikke vet. Har du ikkje sett at dei fleste digitale mottakerene har modem i seg? Så fort dei får ein feil i lyden (eller bildet) så ringer dei til kabelselskapet og ber dei sende informasjonen på nytt. På den måten blir det uber bra lyd heile tida. _______________________ Hadde vore greit om noken som hadde peiling uttalte seg her, ikkje berre ein gjeng med luringer som trur dei kan det. Eg har ikkje peiling, men spdif formatet er så solid at man kan bruke piggtråd som kabel om man vil. Eg har testa med 20 meter lang telefon ledning som spdif kabel, det funka, men ikkje heile tida, blei litt støy innimellom. Ergo, på eit anlegg under 100.000 vil eg tippe at ein kva som helst coax kabel vil fungere heilt perfekt, og tviler på at det er noken som hadde høyrt forskjell. Lenke til kommentar
BolleKalle Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Har aldri blitt helt klok på hvordan dette her funker så kliner til med et konkret eksempel:Alle skryter av Soundstorm på diverse HK, men lurer på, når blir soundstorm brukt (dvs lydkortet). Har hørt litt av hvert og de sier som dere at bruker du s\pdif utgangen og til en forsteker, "brukes ikke" lydkortet\soundstorm. Se sier også at hvis du vanlige høytalere uten forsterker koblet til den analoge utgangen, så brukes heller ikke soundstorm\lydkortet, men det er en codec på lydkortet\SS som koder om. Kvaliteten på codec fra kort til kort varierer, men det er da altså ikke noe lydkort-kalkulasjon som da foregår. Og da lurer jeg på; når brukes Soundstorm\lydkortet Noe av det fine med Soundstorm er at den har en realtime Dolby digital enkoder, slik at hvis du spiller spill med multikanal lyd eller f.eks filmer som bruker WMA lydformat, f.eks WMV-HD så kan du fremdeles få surround lyd ved å koble til digitalt til forsterkeren. Ellers er eneste utvei å koble analogt... Såvidt jeg veit er det bare et annet lydkort som finnes som har realtime dolby surround enkoding. Vet at Xbox har dette, men trodde faktisk ikke soundstorm hadde det ü Dvs. Jeg trodde det helt til jeg diskuterte det med en av utviklerne av XBMC ... og han sa at det ikke stemte.. er du helt sikker? Gjett hvilket lydkort som er inni XBox da Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Det står noe om S/P-DIF i Wikipedia.. Dessverre fant jeg bare den tyske teksten så jeg forstår ikke så mye av det. Men det står i hvertfall noe om protokollen der: http://de.wikipedia.org/wiki/SPDIF Edit: Her står det på engelsk: http://en.wikipedia.org/wiki/S/PDIF Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå