Gå til innhold

Akvarium tråden! - Har du akvarium?


Anbefalte innlegg

Har ingen akvarier nå, men i den forrige leiligheten hadde jeg følgende:

 

1stk 380liter med ett Severum par, en stor pleco og en 40cm lang ål

1stk 250liter med diverse malawi (electra,rød zebra osv)

1stk 120liter med selskapsfisk (scalare, sverdragere,neontetra og en stor pleco+)

1stk 50liter avlsakvarie for malawiene

 

Har tidligere hatt ett 200liter med svart og liten salamander. Disse fikk unger som jeg etterhvert slapp ut der jeg fanget salamanderne. De var HELT råe!

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
Videoannonse
Annonse

ifølge akvaforum.no er du værre enn satan selv om du våger å ha fisk i en bolle. noe jeg ikke er uenig i, stakkars fisken.

 

Kommer helt ann på fisken du har oppi det da. Noen klarer seg/har det helt fint i en liten bolle (2-6liter) mens andre må ha større plass.

 

Jeg/vi har et på 125 liter (slatvann) som er i startfasen med 15-17kg levende stein, noen koraller og noen eremittkrepser++. Blir vel en god del mer etterhvert.

Har og en liten bolle med en kampfisk.

 

Grunnen er vel at dama er ganske akvarie/saltvansfrelst, men etter av vi har begynt med det må jeg si at det er ganske morro og ser ganske stilig ut, kan prøve å få lagt ut et bilde av det snart.

Endret av wampster
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Nei. en bolle er ikke noe plass for en fisk, uansett art. I tillegg til alt for liten plass, er også bollen formet slik at det ofte blir problematisk og opprettholde et stabilt oksygennivå, i tillegg til at faren for overoppheting av vannet er mye større om sommeren.

Lenke til kommentar

Nei. en bolle er ikke noe plass for en fisk, uansett art. I tillegg til alt for liten plass, er også bollen formet slik at det ofte blir problematisk og opprettholde et stabilt oksygennivå, i tillegg til at faren for overoppheting av vannet er mye større om sommeren.

 

På alt annet enn kampfisk så stemmer det.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har fisken i et 15 liters avlangt akvarium.

 

Pumpen heter MICRA og pumper 400 l pr.time.

 

Jeg har satt pumpen på minste styrke. Men pumpen er godt brukt, så den har mistet en suge kopp. Derfor vil den ikke sitte på glasset. I stedet har jeg lagt den på siden oppe på en trerot, slik at vannet som kommer ut kommer fremover og ikke oppover. Dette vannet ligger kampfisken å svømmer i mot av og til og da "klikker" det for ham. Han blåser seg opp og biter i tuten på pumpen.

Endret av Valtam666
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 3 uker senere...

Har 3 akvarium per i dag, et 128 liter akvastabil, et 48 liter Resun med innebygd sump + et terrarium med vann i :p

Har puttet en mikro kolbe og luftfilter i terrariet.

Har akkurat begynt sånn halvveis med aquascaping og har laget noen bonsai trær i terrariet og masse forskjellige planter i 128 liters karet. Kjører så klart et stort CO2 anlegg på det store karet.

 

128 literen:

post-198358-0-47117700-1303508504_thumb.jpg

 

??? literen:

post-198358-0-28700600-1303508516_thumb.jpg

 

Begge er rekeakvarier da jeg har bestemt meg for å prøve noe helt nytt. I det store er det noen Red Bee, Kirsebærreker og White Pearl. I det lille "karet" er det Giftgrønne reker samt en drektig Kirsebærreke og en drektig Red Bee. Har dem oppi der for å sikre at yngelen overlever da det ikke er noen sirkulasjonspumpe, men et luftdrevet filter som holder sirkuleringen i gang.

Har tatt en hul stein og stappet den med filtersvamp og stukket luftslangen inni der sånn at ingenting synes, det kommer bare bobler utav steinen.

 

 

Bruker Catappa blader i begge karene + biter av sånne kalk greier som man egentlig henger opp i burene til fugler for at rekene skal få nok mineraler til skall skifte. Syntes at reker er ganske artig og de krever veldig mye mindre tilsyn enn fisk. Det er også morsomt å se hvordan noen reker henger seg opp i bestemte adferdsmønstre eller bestemte handlinger f.eks at den ene giftgrønne reken hele tiden skal opp og henge i de små flytebladene i vannet som ALLTID synker pga rekens vekt så den detter ned.

Så er det på'n igjen... hele tiden... hver dag... Syke, syke dyr...

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle spørre her siden det sikkert er noen fisk-eksperter her.. :)

 

879831-11-1289681598394.jpg

Hvilken 'rase' eller type eller hva enn det heter når det er snakke om fisker der den på bilde? Han(eller hun?) er på størrelse med en liten gullfisk, er brun og har øyner som står alt for langt utenfor ansikte. Har tenkt på å skaffe meg en venn til han, jeg vet ikke helt hvordan men holder fisker med selskap så han er nok ensom :(

 

Spørsmålet er ganske enkelt, hvilken 'rase' er han og hvaslags fisker kan han være sammen med? Oh, og hvordan vet man om det er en han eller hun..?

 

Ps. Han var en 'gave' fra en helt fremmed person på gata, jeg hadde aldri skaffet meg en fisk jeg viste så lite om. Han måtte til og med bo i en boks jeg fant i kjøkkenskapet de første dagene, SÅ uplanlagt var det.

Endret av Nochan
Lenke til kommentar

Finner ikke noen som verken høres ut som eller ser ut som Perser(det er det h*n heter) der.. Er mulig det bare er jeg som er veldig dårlig til å lete da :p

200L? Seriøst? Det må da være dyremishandling på skyhøyt nivå på dyrebutikker?

 

Jeg har prøvd å finne et nytt hjem til han både via folk jeg kjenner og finn.no, men er visst ingen som vil ha en 'stygg' fisk =/ Rekorden for gullfisk her er ca. 7år, og har lest at de kan bli myyye eldre enn det så noe sier meg at jeg gjør noe feil. De andre ble bare 2-3år

 

Men spør på akvaforumet jeg, der må det vertfall være noen som vet :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...