Gå til innhold

Bildebestilling og ICC-profil

Anbefalte innlegg

Har noen av de norske fotolaboratoriene på nett nedlastbar ICC-profil og opplysninger om hvordan de justerer bildene?

FotoKnudsen som jeg har brukt fram til nå har ikke slik informasjon på sine hjemmesider.

Jeg er godt fornøyd med de bildene som er tatt rett fra kameraet. De jeg har forsøkt å redigere selv på PC-en blir ikke alltid like bra....

Har lest et tips et sted at hvis man lagrer redigerte bilder uten EXIF-informasjon så blir resultatet hos fotolabben bedre.

Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Endret av anjap
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan man liker bildene varierer sterkt fra person til person så du kan ikke stole på ord som "bedre". Det må være en detaljert forklaring om hva som blir bedre for å finne ut om du personlig er enig.

Siden informasjon om farverom kan lagres i EXIF informasjonen så vil det kunne gi forskjeller hvis man sletter den informasjonen. Det vil avhenge av kameraet, instillingene på kameraet og på fotolabben. I de tilfellene det er en forskjell så er det en personlig oppfatning om det blir bedre eller verre.

Disse har ICC profil, men ellers vet jeg ingenting om kvaliteten.

http://www.fotolabo.net/norge/onlinefoto.htm

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Beste resultatet får du ved å levere bildene til Fotoknutsen i sRGB, veit ikke om du kanskje vanligvis gjør det og når du redigerer bildene så har du satt opp bildeprogramet til å endre profilen til Adobe RGB avtomatisk.

Men uansett så er ikke dette noe 100% god løsning, hele påenget med ICC profil er at man får utskriften helt lik det som filen på harddisken er, neste problem er jo skjermen din, ikke så sikkert at den er riktig, og da kan det være at du justerer bildet ditt til noe du syns ser fint ut på din skjerm, mens det som ligger på harddisken inneholder helt andre farger.

Dette med fargestyring, er utrolig viktig, men også komplisert å få taket på, men utganskpunktet ditt er den filen som ligger på harddiske, og denne må vises eksakt likt på skjermen, med en kalibrert skjerm. Hvis du da bruker ICC profil på utskriften og denne er god, så vil du få nøyaktig det samme resultatet ut der.

Mvh Roger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...