Gå til innhold

Rengjøring av CPU


este1

Anbefalte innlegg

Skal rengjøre en ny P4, men jeg lurer på hva jeg skal rengjøre med?

Jeg har spylervæske som består av hovedsaklig Etanol. Det er ikke tilsatt noe sitronduft o.l. Så kan jeg rengjøre med spylervæske med en q-tips eller 3??

 

Skal innstallere en Zalman 12cm-kjøler på prosessoren.. Da rengjør jeg også flaten til "heatsinken" også? Men alt er helt nytt.. Har akkurat pakket alt ut av eskene. Er det egentlig 100% viktig å rengjøre da?

 

Takk for alle raske svar! :D

Endret av HardRockillious
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler ArtiClean fra Arctic Silver:

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ASACN240ML

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ASACN60ML

 

 

Legesprit funker også bra. Dette er altså for å fjerne rester og urenheter, f.eks. gammel kjølepasta. Om alt er rent fra før av, er det vel strengt tatt ikke nødvendig. Vet ikke om spylevæske er å anbefale, men det er vel neppe det verste man kan bruke.

Lenke til kommentar
Arctic Clean er iallefall mitt førstevalg

 

Ser meget imponerende iallefall. Selv har jeg brukt masse rart til å rense med varierende resultat

Jeg ser ut ifra artikkelen at den er basert på noe appelsingreier. Vil det si at det også går an å bruke Swix Citrus Klistervask til samme jobben? Denne lukter sterkt av appelsin (står citrus utenpå) og virker i tillegg litt irritabel (tyder på at den er sterk).

 

Og klister på skiene er jo ikke akkurat lett å få av det heller. ;)

Lenke til kommentar

Isopropanol har, takket være sin struktur (Hydroksydgruppen sitter på det midterste karbonatomet), den egenskapen at den har et lavt kokepunkt. Dette har den følgen at tempereaturøkningen som friksjon (f.eks. som en følge av gniing med et papir på en cpu satt inn med isopropanol) medfører, er nok til å få stoffet til å fordampe. Det er denne egenskapen som isopropanol har å takke for sitt engelske, trivielle navn: Rubbing alcohol.

Lenke til kommentar
Isopropanol har, takket være sin struktur (Hydroksydgruppen sitter på det midterste karbonatomet), den egenskapen at den har et lavt kokepunkt. Dette har den følgen at tempereaturøkningen som friksjon (f.eks. som en følge av gniing med et papir på en cpu satt inn med isopropanol) medfører, er nok til å få stoffet til å fordampe. Det er denne egenskapen som isopropanol har å takke for sitt engelske, trivielle navn: Rubbing alcohol.

Kokepunktet til Isopropanol er 82,5 grader C, og det er fordampningshastigheten som er høy. Væsken fordamper ganske lett ved å bli eksponert for luft. Viktig med avtrekk dersom man bruker mye isopropanol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...