Gå til innhold

Fedora C3 - Installere norske program

Anbefalte innlegg

Har nå oppdatert via "yum", og det gikk greit. Men jeg vil ha bla annet ha firefox på norsk og det får man tydeligvis ikke gjennom å oppdatere via "yum."

Så er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg får Firefox på norsk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra firefox.no:

Kan jeg få norsk språk i Mozilla for Linux eller Mac OS X?

Vi har ikke klart å lage norske installasjonsprogrammer for Linux og Mac OS X ennå, og derfor må en gå en omvei for å få norsk språk her. Først må du laste ned den engelske versjonen av Mozilla, Thunderbird eller Firefox. Når du har installert den engelske versjonen, kan du laste inn språkpakke fra disse sidene i produktet.

Mozilla: Installer språkpakke ved å skrive inn adressen til språkpakken i adresselinja, eller ved å trykke på lenke til språkpakken i ei web-side. Gå til Edit > Preferences > Appearance > Language/Content og velg norsk språk.

Firefox: Åpne lenka til språkpakken, eller skriv inn adressen i adresselinja. Aktiver språkpakken ved å bruke menyvalget Tools > Extensions. Prøv gjerne å starte opp programmet med kommandolinjen firefox -UILocale nb-NO -contentLocale NO hvis det ikke virker.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar

Leste følgende:

Installasjon i Mozilla Firefox eller Mozilla Thunderbird:

1. Firefox: Trykk på lenka til språkpakken (i form av en utvidelse), eller skriv inn adressen til den i adresselinja.

Thunderbird: Last først ned språkpakken til datamaskinen din, slik at du har den lagret lokalt. Gå til Tools > Extensions. Velg knappen Install og bla deg fram til språkpakken du vil installere, og trykk OK.

2. Avslutt programmet.

3. Når programmet er startet på nytt, gå til Tools > Extensions. Dobbeltklikk på den norske språkpakken. Kryss av for at du vil ha norsk språk.

4. Start programmet på nytt.

5. Hvis det nå fortsatt IKKE er norsk språk, forsøk å starte programmet med parameterne -UILocale nb-NO -contentLocale NO (for Firefox) eller bare -UILocale nb-NO (for Thunderbird).

På nr 3 står det at man skal dobbeltklikke på den norske språkpakken, men når jeg gjør det så skjer det ingenting....

Gruble, gruble.....

Lenke til kommentar

Prøvde å innstallere "Adblock" Extension og det var ikke noe problem, og da kunne jeg dobbelklikke på "adblock" under "Tools - Extensions"

Men med "Language Pack" er dette altså ikke mulig... (og derfor får jeg kanskje ikke innstalert den??)

"Option" knappen er utilgjengelig noe den ikke er i adblock.

Er det noen som skjønner noe som helst av dette?? :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg vet bare at RH sine folk jobber med saken - men vet ikke om det er heelt på topp på prioriteringslista deres :)

Takk for den opplysningen.

Men er det i det hele tatt mulig, på noen som helst måte å få norsk tekst i Firefox (så slipper jeg i så fall å prøve mer...), og det finnes vel heller ikke andre nettlesere jeg kan bruke som er på norsk??

Endret av Dalon
Lenke til kommentar
Samme gjelder epiphany (standard gnome nettleser, basert på gecko (mozilla-motoren)). Dra den inn med yum (yum install epiphany), så skulle du være i mål.

Takk for den. Den virker da grei.

Angående sikkerhet - Er noen nettlesere "sikrere" enn andre. Eller er ikke det så nøye for Linux??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...