Gå til innhold

Strøm og overføring. Idioti uten like!

Anbefalte innlegg

Hei.

Sitter her nå, sur og lei. Har fått enda en strømregning. 958kr denne gangen, ganske mye for to studenter! MEN, tingen er at vi ikke kan gjøre noe med det. Det vi betaler så mye for er ikke strømmen vi bruker (som utgjør "kun" 385kr), det er overføringen som bunner ut i hele 572kr! Synes dette er helt bak mål. Vil kalle det lureri på grunn av:

1) De tar mer i overføring enn de "trenger" for tilrettelegging, vedlikehold etc av linjene. Prisene var IKKE så høye tidligere. De er justert slik jeg never i neste punkt.

2) Når strømprisene endelig faller litt og folk ikke lenger sulter for å beholde varme i huset så øker de overføringsavgiften tilsvarene slik at de fortsatt skal tjene "rått", selv om nivået de var på før medførte gedigne overskutt uansett (ja, på grunn av strømkrisen).

Det hele vil jeg sammenligne med metodene SAS har brukt for å senke prisen, dvs prisen er fin, det er skatter og avgifter de øker. Ikke pga de må, men pga at det ser bedre ut for kunden. Dette har også blitt tatt opp i media senest for noen dager siden og blitt omtalt som rent lureri.

Nå er jeg ikke noe ekspert på strøm, markedet og måtene de jobber på så vennligst rett meg om jeg har sagt noe feil.

Andre som har noe de vil si om saken? Føltes godt å få ut noe damp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et resultat av opprettelsen av fri handel med elektrisk energi (ikke strøm) i Norge, salg av den på NordPool osv osv.

Siden nettutbyggerene vil ha igjen litt må de nå ta det inn på nettleie da de før kunne ta det for energien (ja, kWh er et mål for energi, ampere er målet for strøm). Og prisene øker i takt med prisene på alt annet.

Et annet poeng er at veldig mye av norges nett må skiftes ut i løpet av 10 år nå. Det ble bygt ut for så lenge siden at det nå er modent for utskifting.. dette gjelder spesiellt høyspent distribusjonsnett. Og for å sitere en professor som foreleste for meg på onsdag "Hvor mye verdier tror dere vi har gravd ned i jorden og hengt opp i luften? 900 milliarder...". Og så kommer transformatorstasjoner og annen reguleringselektronikk i tillegg... så det blir fort litt.

Det er journalistene som ikke har peiling.... ikke EL-selskapene..

Som med all annen teknologi som journalister forstår seg lite på og bryr seg enda mindre om skriver de bare tull. Andre eksempler på dette er:

- Ingeniør er et ord som ikke eksisterer for en journalist, de skriver konsekvent vitenskapsmann for å fremmedgjøre det og få det mystisk.

- Datainterreserte, resurssterke personer blir stemplet som nerder.

- En avis hadde for en tid tilbake sammenligning av Plasma-TV og LCD og greide å konkludere med at plasma var best siden de var størst og mest lyssterke, og glemte helt å ta hensyn til den generelt bedre oppløsningen og gode oppdaterinsfrekvensen LCD'er har.

Edit: skal heller lage en tråd om dette en gang i steden for å hijacke denne.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar
Et annet poeng er at veldig mye av norges nett må skiftes ut i løpet av 10 år nå. Det ble bygt ut for så lenge siden at det nå er modent for utskifting.. dette gjelder spesiellt høyspent distribusjonsnett.

Har hørt flere ganger at det bare er Norge og Albania som har denne utdaterte teknologien i Europa. Strømnettet bør så absolutt moderniseres. Laver energitap kan raskt bli nok til tjene inn investeringen.

Lenke til kommentar

Det du sier om at dette kun brukes i Norge og Albania stemmer for så vidt, men det har kun med hus å gjøre og ikke med EL-nettet.

Norske hus har jordfeilbrytere som tillater jordfeil, som igjen kan føre til brann og slikt over tid. Andre land har sikringer som kutter strømmen momentant. Hvor stor del av brannene i norge dette forårsaker vet jeg ikke, men jeg leste at mellom halvparten og en fjerdedel av brannene i norge startes i elektrisk anlegg. Mesteparten skyldes dårlig kontakt som fører til varmeutvikling (dette er en jordfeil som ikke ville skjedd i hus med den nye standarden).

Det med at EL-nettet må utbedres har for det meste å gjøre med at kabler og slikt har en viss levetid, og av en eller annen pussig grunn er mye av nettet bygd ut for akkurat så lenge siden at vi må fikse på det i nermeste fremtid.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Som det har vært sagt før: Du kan ikke ha et fritt marked når det begrenset tilgang på råvaren. Dette var bare spill for galleriet fra politikernes side. De som eier råvarene (kommunale elverk) bestemmer prisnivået. Men med "uavhengige" distributører kan begge parter toe sine hender og skylde på den andre parten.

Og ja, elnettet trenger oppgradering. Men jeg er ikke overbevist om at de overprisene elverkene tar nå settes av til den investeringen. Det skulle jeg i så fall like å se dokumentert. Overskuddet tar nok mange av eierkommunene gladelig ut som overskudd, og så får vi regningen for nye kabler og trafoer senere i alle fall.

Noen som faktisk vet om det settes av midler til opprustning av nettet?

Geir :)

Lenke til kommentar

Statnett blir melket av staten, så de gjør de sparer nok i hvertfall ikke opp til store utbedringer... trist nok. Vi kommer aldri til å få et EL-nett på linje med det de har i sverige.

(i følge en mann som hadde motivasjonsforedrag for oss og fortalte om hvor trangsynt staten var)

Lokale EL-verk tar nok kanskje også litt i overkant av det de trenger, det vet jeg ikke.. men de blir ikke melket og lammet på samme måte som statlig eide selskap. Men det koster å drive nett og levere elektrisitet av den kvalitet som leveres i norge. Dessuten er det nok en del som tar igjen der for å ha konkurransedyktig pris på NordPool... kryssfinansiering heter det, og det er fy-fy.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar
Det du sier om at dette kun brukes i Norge og Albania stemmer for så vidt, men det har kun med hus å gjøre og ikke med EL-nettet.

Norske hus har jordfeilbrytere som tillater jordfeil, som igjen kan føre til brann og slikt over tid. Andre land har sikringer som kutter strømmen momentant. Hvor stor del av brannene i norge dette forårsaker vet jeg ikke, men jeg leste at mellom halvparten og en fjerdedel av brannene i norge startes i elektrisk anlegg. Mesteparten skyldes dårlig kontakt som fører til varmeutvikling (dette er en jordfeil som ikke ville skjedd i hus med den nye standarden).

Uhm, Dette finnes systemer som slår ut sikringene i huset ved slike feil, jeg har hvertfall ikke sett noen hus av nyere dato uten et slikt system. Så det har ingenting med det generelle strømnettet å gjøre.

Lenke til kommentar

Uhm, Dette finnes systemer som slår ut sikringene i huset ved slike feil, jeg har hvertfall ikke sett noen hus av nyere dato uten et slikt system. Så det har ingenting med det generelle strømnettet å gjøre.

Glemte visst å si at nye hus får denne standarden installert ja... men jeg husket faktisk å nevne at det ikke har noe med det generelle EL-nettet å gjøre (tips... det øverste av du har quotet).

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar
Noen som faktisk vet om det settes av midler til opprustning av nettet?

Det bygges nye nett akkurat nå. Det eksisterende nettet er så overbelastet at det trengs. Vil tro at dette er første skritt i en oppgraderingsprosess. Man må jo tross alt kutte strømmen før man bytter kabel.

Lenke til kommentar

Akkurat... Norge har latterlige overføringsmuligheter på langs av landet (nord-sør) noe som fører til at man må gjøre slik overførin gjennom det svenske nettet. Dette setter en stopper for mange utbygginger av vindmøller helt nord i landet og setter fart på prosessene der oppe på grunn av første-mann-til-mølla-prinsippet.

2005-04-15.gif

Her ser vi EL-trafikken i går... som vi ser er Norge delt opp i tre regioner på grunn av at de ikke har så bra overføringskapasitet seg i mellom at vi kan regne dem som en.

Lenke til kommentar

Dere er desverre lurt fullstendig i stryk.

Kraftleverandørene valgte å senke sine magasiner for profitt.

De er jo blitt såkalt privatiserte, og med det følger jo selvfølgelig penger med på kjøpet.

Selvfølgelig måte de kjøpe inn mye mer kraft i løpet av høsten, og det fikk jo vi vanlig forbrukere svidd for. Her tok jo Ola Nordmann ett skippertak og sparte så det holdt.

I etterkant så har våres magasiner vært ganske så bra, og kilowattprisen har jo selvfølgelig gått ned igjen.

Så var det det med penger da. Selvfølgelig så skal selskapene ha sine forventete penger og overskudd. Statskraft er jo her i en enestående posisjon.

Hvordan hente de inne igjen. Jo, ved å øke nettleia.

Så enda på visen er jo blitt at de som sparer på strømmen og tar ansvar har fått svidd via økt nettleie. Storforbrukerne gir jo f allikavel, så de som betaler for dette er småforbrukerne, mens de virkelige store har fått det riktig så greit.

Privatisering er ikke alltid til det beste for vanlige folk.

Ergo, vi er lurt opp i stry.

Lenke til kommentar

Så har vi da ett par ressurser til på sikt da.

Gasskraft og vindmøller.

Gasskraftverkene er utsatt, omtrent på ubestemt tid. Her venter vi på den nødvendige teknologi, som gjør det økonomisk riktig å bygge ut, samtidig å ta hensyn til miljøet.

Vi innehar veldig god kompetanse angående vindkraft. Det blåser til tider ganske så kraftig i Norge. Det merker Dere kanskje.

Desverre så har ikke Norge som stat innsett akkurat dette. Kanskje den bedriften som lå lengst fremme i Norge teknologisk sett var Umoe Ryvingen. Er nå ferdig som vindmølleleverandør, og kommer vel neppe til å starte opp igjen, så her mistet vi både arbeidskraft, og ikke minst en fremtidig løsning på kraftmangel.

Så for de som håper på vindmøller er jeg redd for at også dette er utsatt på ubestemt tid.

Norge i ett paradoks vil jeg si. Vi har egentlig alle muligheter, men vi velger å gi de bort til alle naboer.

Er det forresten noen her som tror at linjenettet kommer til å bli utbedret?. Jeg tror det ikke.

Lenke til kommentar
Dere er desverre lurt fullstendig i stryk.

Av hvem? NTNU? jeg studerer dette...

Kraftleverandørene valgte å senke sine magasiner for profitt.

De er jo blitt såkalt privatiserte, og med det følger jo selvfølgelig penger med på kjøpet.

Selvfølgelig måte de kjøpe inn mye mer kraft i løpet av høsten, og det fikk jo vi vanlig forbrukere svidd for. Her tok jo Ola Nordmann ett skippertak og sparte så det holdt.

I etterkant så har våres magasiner vært ganske så bra, og kilowattprisen har jo selvfølgelig gått ned igjen.

Så var det det med penger da. Selvfølgelig så skal selskapene ha sine forventete penger og overskudd. Statskraft er jo her i en enestående posisjon.

Hvordan hente de inne igjen. Jo, ved å øke nettleia.

Det er nok du som har blitt lurt... (av massemedia, journalister som ikke kan en dritt om det de skriver om). Greit nok at de fleste energikonsernene er effektivisert og drevet som aksjeselskap, men de er fremdeles for det meste eid av kommuner og staten. Som vi alle vet har offentlig ansatte ofte flere hensikter en å tenke langsiktig, de må få kommunen i overskudd og rettferdiggjøre sin egen posisjon. Det er ingen som melker selskapene så hardt som det offentlige, privatstyrte selskaper setter av flere penger til utvikling og fremtidige investeringer.

Man får mer for kraft om vinteren, hvorfor skal man tømme magasinene før dette? Alle grafer jeg har sett over vannstand i magasiner forteller at du tar feil. Det du tenker på er den vinteren vi hadde for lite nedbør, slikt kan skje... og det har med tilfeldigheter og klimaet å gjøre, det er ikke kraftselskapenes feil at det blir en nedbørsfattig høst/vinter.

Angående statkraft så er de ikke i en enestående posisjon, de konkurrerer med alle andre om å levere EL til en konkurransedyktig pris. Og som sagt ovenfor, det er NVE som regulerer nettleia...

Så enda på visen er jo blitt at de som sparer på strømmen og tar ansvar har fått svidd via økt nettleie. Storforbrukerne gir jo f allikavel, så de som betaler for dette er småforbrukerne, mens de virkelige store har fått det riktig så greit.

Privatisering er ikke alltid til det beste for vanlige folk.

Ergo, vi er lurt opp i stry.

Så vidt jeg vet er de fleste energikonsern fremdeles eid av det offentlige, men de er effektivisert og blir drevet som AS. Dette er til det beste for folk. Det er du som har blitt lurt... i likhet med mange andre... lurt av massemedienes kvasivitenskap.

Lenke til kommentar
Så har vi da ett par ressurser til på sikt da.

Gasskraft og vindmøller.

Gasskraftverkene er utsatt, omtrent på ubestemt tid. Her venter vi på den nødvendige teknologi, som gjør det økonomisk riktig å bygge ut, samtidig å ta hensyn til miljøet.

Vi innehar veldig god kompetanse angående vindkraft. Det blåser til tider ganske så kraftig i Norge. Det merker Dere kanskje.

Desverre så har ikke Norge som stat innsett akkurat dette. Kanskje den bedriften som lå lengst fremme i Norge teknologisk sett var Umoe Ryvingen. Er nå ferdig som vindmølleleverandør, og kommer vel neppe til å starte opp igjen, så her mistet vi både arbeidskraft, og ikke minst en fremtidig løsning på kraftmangel.

Så for de som håper på vindmøller er jeg redd for at også dette er utsatt på ubestemt tid.

Norge i ett paradoks vil jeg si. Vi har egentlig alle muligheter, men vi velger å gi de bort til alle naboer.

Er det forresten noen her som tror at linjenettet kommer til å bli utbedret?. Jeg tror det ikke.

Heldigvis omfatter mitt studievalg også dette (+ hydrogen som energibærer og mye mer).

Gasskraft:

Vi ville fått dekket vårt EL-behov uten å importere forurensende kullkraft, dessuten ville avgassene blitt renset en del før de slippes ut til og med nå. Vi snakker om CO2-frie gasskraftverk nå... siden CO2 er en klimagass som det produseres store mengder av og vi kun kan kvitte oss med ved trykksetting av oljebrønner eller deponering i underjordiske akviferer. MEN, alle undersøkelser viser at produksjonen av EL fra kull ikke vil gå ned som et resultat av dette, derfor vil vi få en netto økning i CO2-utslipp. Sjekk den nye artikkelen på forskning.no

Vindkraft:

Feil feil feil.. det er søkt om vannvittig mange utbygginger langs hele kysten. Jeg har sett på smøla hvor vellykket dette kan være... (uheldigvis måtte kongeørnene flykte til en annen øy, men men) Nå har også naboøya Hitra fått sin egen vindpark, og en rekke vindparker er planlagt fra Rogaland i sør til Finnmark i nord. Vindmøller har 3000 driftstimer i Norske vindparker mot normalt 2500 i Danmark og under 2000 i Tyskland (landet med flest vindmøller i verden). Vindmølleparker får statlig støtte, men nå har det seg også slik at vindmøller til en viss grad er lønnsomme uten statlig støtte. Dessuten er de 100% gjenvinnbare. Angående norsk kompetanse så har vi det i bøtter og spann... Ny norsk vindmølleprodusent vil være klar med nye modeller i år eller neste år... sjekk http://www.scanwind.com/ Men vi har også eksperter både hos NTNU, Sintef, ABB, Siemens, kraftselskapene m.fl.

Linjenettet:

Blir som opplyst tidligere i denne tråden konstant utbygd, men siden statlig eide Statnett blir pumpet for penger før de kan gjøre de riktige investeringene så skjer ikke dette i det tempoet som man kunne ønske. En del vindmøllekonsesjoner må ligge på hylla en stund til, man må vente på at nettet tåler det.

Hvis noen yngre lesere av dette skulle synes at dette høres fryktelig interessant ut vil jeg anbefale studiet mitt. Energi og Miljø ved NTNU, kjempe studiemiljø - interresant fag - og verdens beste drikk... ehhh... linjeforening. Hvis noen har noen spørsmål om dette studiet så kan de bare sende meg en PM, jeg biter ikke.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...