Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk med Telenor ADSL ikke enkelt

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde forleden dag å lage trådløst nettverk for ei veninne.

Hun har TelenorADSL med en Thompson Speedlink 510i (som jeg har skjønt er et bridge-modem)

I tillegg har hun en Jensen Scandinavia trådløs router.

Jeg prøvde følgende Kobling:

Kabel fra veggkontakt til Speedlink - og videre med Lan Kabel fra Speedlink til Jensen router og koblet denne til port 1 (ikke wan-port)

Det som så skjedde var at jeg ser på pcen at den finner et trådløst nett (mywlan) - og den under detaljer ser jeg at det står 10.0.0.7 mens standard gateway er 10.0.0.138.

Under oppsettet på jensen routeren har jeg også angitt at oppkoblinga skal skje via PPPoe (eller hva det heter) og la inn hennes brukernav+online.no og hennes passord.

Men vi kommer ikke på nett ...

Har også prøvd å koble kabel fra Jensen routern til maskin 1 - det fungerer bra .. men kabel fra port 3 til maskin 2 fungerer ikke (Identiske kabler)

-

har også prøvd å logge meg på 10.0.0.138 for å endre konfigurasjon - men hennes brukernavn og passord stemmer ikke og Telenor Kundeservice sier at Speedlinken er låst og at det ikek skal gå an å konfigurere den,.

Andre som har vært borti lignende problem?

Eller har jeg gjort noe elementert feil?

Endret av supernapa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. Jeg har da fått til å sende Telenor ADSL jeg, riktignok med en 3Com router, men med den samme ADSL boksen. Jeg koblet slik: ADSL modem --> Router (wan port) --> stasjonær pc, og trådløst til en bærbar.

Satte routeren til å få internett fra PPPoE, skrev inn brukernavn og passord og trykkte connect. Det funka fint det...

Lenke til kommentar

Speedtouch 510 er vel et adsl-modem med routerfunksjon. Det står i routermodus med dhcp som default. 10.0.0.138 er default ip til modemet.

Når du gjør innstillinger for å koble opp med ppoe eller annet i Jensen-routeren din gjør du innstillinger for wan-porten, ikke for lan-portene.

Det er mest hensiktsmessig å kjøre modemet i bridge og slå av dhcp og så la routeren håndtere dhcp, alternativt kjøre modemet fortsatt som router og sette opp Jensen-routeren som aksesspunkt hvis det er mulig.

Det aller enkleste er å resette routeren og la modemet kjøre som det er og bare plugge inn (bruk nå for all del wan-porten). I mange tilfeller ordner det seg selv, og det vil fungere. Da er det bare å sette opp trådløsnettet. Dette har imidlertid en ulempe;du sitter da med router bak router, og det blir mer komplisert å forwarde porter om det skulle bli nødvendig. I så fall er det mer hensiksmessig å bruke et av oppsettene over.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Sliter og med det samme. Har et Dlink 624+, og når jeg prøver på å sette opp dette med Thomsom ruter/modemet i bridge,mister jeg kontakt med nettet.

Kanskje noen hadde giddet å lage en ordentlig veiledning for oss som ikke er helt oppe å gå på dette med å koble seg opp..? :cry:

Hadde vært til stor hjelp for mange det, om dett kunne bli gjort, og muligens fått den som sticky..?

Håper det, da jeg ser mange spør om det samme, ofte.. :yes:

Lenke til kommentar

Legger ut litt fra ovenstående link:

OPPSETT MED Thomson SpeedTouch 510i RUTER

Dersom det viser seg at du har en Thomson Speed Touch ADSL Router er din JensenScandinavia Wireless Broadband Router II allerede riktig konfigurert. Du trenger kun å  koble et nettverkskabel fra nettverksutgangen på Thomson Speed Touch Router inn til WAN/Internet inngangen på JensenScandinavia Wireless Broadband Router II for å kunne dele Internett tilgangen din. 

Videre til

Hvordan får jeg resatt Thomsonmodemet?

Her!

Har ikke fått epostvarsel om nye innlegg på denne, derfor sent svar. Regner vel med at trådstarter har løst problemene forlengst :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...