Gå til innhold

Grenser for hvor mange disker?

Anbefalte innlegg

Skal bygge en HTPC om litt og velger å ikke gå til innkjøp av noe ny harddisk med det første.. Lurer egentlig litt uavhengig av det prosjektet hvor mange harddisker det er mulig å ha koblet til et HK?

Lurer også på i samme slengen om noen har en anbefalning til en støysvak harddisk? Har hørt Samsung SpinPoint skal være meget støysvak.. Finnes det noen andre? Liker å ha bredt utvalg! :)

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

man har som regel 2 ide kanaler = 4 disker

så har de fleste nye kort 2 s-ata = 2 disker

6 disker på selve HK

Har du i tillegg 3 PCI slotter f.eks eller PCI express for den saks skyld

har de fleste kort 2 IDE kanaler eller 4 s-ata kanaler. 4 disker pr kort

med 3 PCI kort og kun disker på HK har du 18 Disker. Så bare slå til.

Lenke til kommentar

IDE

SATA

ganske enkelt et kort du stapper i et pci spor så du kan plugge flere harddisker i.

edit, når det gjelder harddisk så er samsung de stilleste, og seagate på en fin nr to.

men de fleste harddisker bråker endel uansett merke. de må vibrasjonsdempes for å få det sånn forholdsvis stille.

skal du ha det tilnærmet lydløst må du nok velge 2,5" disker som kjører på 4200 eller 5400rpm. men da blir det jo dårlig ytelse og liten plass.

Endret av phax
Lenke til kommentar
De fleste nye hk har vel 6/8 sata porter!

Hvor? Mitt kort får skryt for å ha 4 S-ATA-porter, så jeg ville nok ikke si at de fleste nye kort har så mange.

Men til stille disker: Samsung kan være de som lager minst lyd, jeg har hørt at dette ska være Seagate (tenker spess på Barracuda-serien, er fornøyd med mine tre (2 stk. 7200.8 og 1 stk. 7200.2) disker) Men uansett er jeg veldig sikker på at Seagate-diskene er bedre, og tryggere.

Lenke til kommentar
Gutten skulle ha plass ikke ytelse. SCSI er jo dyrt som fy. Ikke aktuelt i en HT PC uansett.

SCSI er bare å glemme.. :p Skal nok sette det opp på servern ettersom tida går, men nå trenger jeg bare litt "rask" plass.. Skal kjøpe en 80gb eller 120gb Samsung SpinPoint når jeg har hatt konf som jeg setter inn. Men var jo et litt teoretisk spørsmål også! :) Greit å vite likso.. Dessuten setter jeg jo HTPC'n opp mot servern via husets "flotte" nettverk, så jeg trenger ikke allverden plass.. Dessuten har jeg 80gb på min hovedPC (skal kjøpe 250gb selvfølgelig :p) og klarer meg nesten! :)

Men takker for hjelpa!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...