drall Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 (endret) FreeBSD var enkelt å holde oppdatert sist jeg bukte det for snart 2 år siden (en del kompilering involvert dog) Så snart Debian får i gang dedikerte oppdateringer til testing, blir det nok langt bedre. Til arbeidsstasjon/desktop fungerer det imidlertid utmerket for meg. edit: ikke misforstå, Debian er likevel veldig godt egnet til server, kanskje best. Endret 16. april 2005 av drall Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 FreeBSD var enkelt å holde oppdatert sist jeg bukte det for snart 2 år siden (en del kompilering involvert dog) Det er det fortsatt. Kompilering kreves nå også, men jeg ser ikke problemet med det. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 (endret) FreeBSD var enkelt å holde oppdatert sist jeg bukte det for snart 2 år siden (en del kompilering involvert dog) Det er det fortsatt. Kompilering kreves nå også, men jeg ser ikke problemet med det. Det er et problem hvis man ikke har masse klokkesykler å sløse bort på slikt. Jeg ser at mange anbefaler *BSD til de skraleste PC'ene som er å oppdrive, men hvor lang tid vil det ikke da ta å kompilere alt? Min eldste server er en P133 og jeg kjører linux fremfor *BSD på denne blant annet fordi jeg ikke vil kompilere mer enn høyst nødvendig. Den dagen en av *BSD-variantene tilbyr 100% binære oppdateringer kan jeg også vurdere å bruke det til noe seriøst Hvorfor skulle det ikke kunne la seg gjøre når så og si alle linux-distroer klarer det? Endel påstår til og med at *BSD er like enkel eller lettere å vedlikeholde enn linux Hint: $ pacman -Syu eller $ apt-get update && apt-get upgrade ..er vel enklere enn å både måtte cvsup'e siste STABLE/CURRENT og kompilere, og deretter portupgrade resten? Endret 16. april 2005 av Langbein Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Jeg ville ha satset på noe med automatiserte sikkerhetsoppdateringer. Noe annet synes jeg er unødvendig tugvint. Jeg har forøvrig aldri vært borti en GNU/Linux-distro som ikke gir deg "total kontroll" over maskinen. RHEL har automatiske oppdateringer, men disse stopper jo etter en viss tid hvis man ikke betaler dyrt. Hvilke distroer tenkte du på? Tja, personlig så sverger jeg til Debian til det aller meste, BSD-variantene synes jeg også er greie alternativer. Jeg legger vel en del vekt på at ting skal være lett å vedlikeholde. Ellers finnes det mye jeg ikke har oversikt over. CentOS høres jo unektelig lovende ut. Ingen grunn til at ting skal være vanskeligere enn nødvendig, viss Red Hat er mer lettfattelig for wil og gjengen. Dessuten har nok Red Hat arbeidet med litt mer enn bare brukergrensesnittet skulle jeg tro. Om det er snakk om en "lekeserver" som zyp antyder, har det vel egentlig fint lite å si om ikke distroen tetter det nyeste hullet i cdrecord på minuttet etter det blir kjent. Hoved-grunnen til at jeg sier *NEI* til RH9 for en lekeserver, er hovedsakelig at ting har kommet lenger på brukervennlighetsfronten Samt yum (digge). Derfor RHEL. Eller kansje SuSE enterprise server (eller .no - hva de enn kaller det)? Forøvrig er det skikkelig, skikkelig kjipt om serveren går ned pga en crack to dager etter at du har satt den opp... Men dersom det var wil som startet tråden, og wil kunne hjelpe personen direkte, og wil kan slack - så gå for slack. Menneskelig support betyr mer enn litt finere knapper å dytte på Lenke til kommentar
ratix Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Men dersom det var wil som startet tråden, og wil kunne hjelpe personen direkte, og wil kan slack - så gå for slack. Menneskelig support betyr mer enn litt finere knapper å dytte på Kan wil slack? Lenke til kommentar
smetho Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Husker wil hadde mange poster om linux tildigere ja. Har nok lært seg en del nå (får en håpe) No offence wil!! Uansett, vil gjenta poenget mitt i den forrige posten. Hvilken distro en velger når det gjelder sikkerthet er ikke såå viktig. Det er heller hvordan admin sikrer den som betyr noe. Men man kan ikke se bort ifra at mer feature-fylte distroer (som Red Hat har vært et eksempel på i mange år) har flere potensielle hull å utnytte enn en mer simplere (som i mindre fancy programmer) distroer. Jo færre prosesser som kjører jo mindre å holde styr på. Snakker da selvsagt default installasjoner, en kan jo rippe disse også for ganske masse om man går inn for det. Men er det snakk om en leke-server så kan en jo gi litt mer f i sikkerhet Hva handla egentlig denne tråden om? *lese første post* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå