inaktiv000 Skrevet 6. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2002 Slik :smile: Da var de montert på veggene, ser ut til å virke. Det som er greit med å bruke doble uttak, er at man kan utnytte ledningene bedre ved å la en ledning brukes til to TP'er :> Lenke til kommentar
normal Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Quote: Den 2002-07-06 17:12, cecolon skrev:Det står Kat. 5e på dem. Jeg har testet (kun 100mbit switch -> 10mbit hub til nå), og det virker hvertfall. Kabelene blir nok ikke twistet helt frem til kontaktene, ettersom jeg bruker en kabel til to tp'er. Kabelen er ikke så veldig lang osv, så jeg satser på at det går :smile: Jeg strippet ca. 2 mm på endene på hver leder, la dem oppi og presset med skrutrekker. Kan nemlig ikke trekke på hver side ettersom den ene siden kommer helt opp i selve kontakten :/ (litt vanskelig å forklare :smile:)redigert: fikk lagt ut et bilde nå :smile: Litt lettere å skjønne problemet kanskje? :smile:<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: cecolon på 2002-07-06 17:13 ]</font> du må ha en kronetang til den der ja. poenget er at ledningen blir tredd skikkelig nedpå knivene nede i kontakten. disse knivene trenger gjennom isolasjonen og biter seg fast i lederen. med skrujern presser du bare de ned TIL knivene, altså ikke nedPÅ. prøv å liksom hold kabelen igjen (stram) på ene siden av "banen" (der nedi knivnee ligger) og press med skrujernet på andre siden (ledninegn stram her og så lederen blir "dradd" ned i knivene er du med ? :smile: litt vanskelig og knotete å forklare _________________ Abit KT7-RAID, AMD TB 1,4@1,391, ALPHA8045 PAL,(107x13), 384MB Mosel SDRAM @CAS2, Turbo. Gainward Geforce 2 PRO (200,400@235,490), Seagate Barracuda IV 80GB [ Denne Melding var redigert av: normal på 2002-07-06 19:12 ] Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 6. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2002 Jess, skjønner. Problemet er bare at dette ikke går helt bra :smile: Ledningene får ikke kontakt uten videre. Det jeg gjorde var å strippe et par mm i endene, og trykke dem såpass bra nedi at de forhåpentligvis sitter. Så brukte jeg skrujern til å dytte endene på ledningene slik at de fikk bedre kontakt med metallgreiene på uttaket. *Puh* :smile: Ser hvertfall ut til at det virker nå :smile: Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 7. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2002 Uhm.. har nå prøvd med TP'er (switch loftstue -> vegguttak -> vegguttak -> pc kjeller), uten at det lyser "link". Da jeg prøvde samme oppsettet, med en hub i kjelleren, lyste det, men det viste seg at hub'en lyser bare rx+ og tx- eller noe slikt får kontakt... Det kan være at jeg har koblet feil, er det noen som greier å se det ut i fra tegningen min tidligere i denne tråden? Det er koblet likt oppe og nede, og jeg bruker "straigth-through" kabler begge plasser. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 7. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2002 Hmm.. nå virker plutselig det ene uttaket :smile: Poster igjen hvis jeg finner ut hva problemet er. Lenke til kommentar
tesaete Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Bruk et tynt flat skrujern, det funker bra nok. Jeg har brukt det på 20-30 kontakter og alle fungerte etterpå. Bare gi den et skikkelig slag med det samme så ledningen går helt til buns. Men for all del brukt et tynt skrujern Terje Lenke til kommentar
OlaPirat Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Kanskje et dumt spørsmål, men kjenner du pin-layouten til nettverkskabelen? (Eller bare prøver du deg frem?) Hvis ikke så sjekk http://www.hardwarebook.net Der finner du layout på det meste. Det skal virke veldig fint med 100Mbps i den kontakten. Det betyr ikke noe om kablene ligger skikkelig i "twisted pairs" sålenge strekningen er så kort som den er i en slik kontakt. Det viktigste er at kablene i ledningen brukes parvis til TX eller RX. Dvs at f.eks. blå og blå/hvit ledning hører sammen i et RX+ og RX- par. Alternativt kan du bruken den fargen til et TX+ og TX- par. TX+ og TX- skal ha samme farge på en side av kabelen. I den andre enden av kabelen skal dette kobles til RX- og RX+ eller TX- og TX+ avhenging av om kabelen skal være krysset eller ikke. Hvis du kobler feil så vil ikke "link" lyse. Er du sikker på at det er dårlig kontakt og ikke feil koblet? Hvis jeg ikke misforsto så skal du koble to pc-er til bare en kabel. Dvs bruke 4 ledere til hvert uttak for å slippe å legge to kabler. Dette skal virke greit bare du velger fargene parvis. På det bildet som du tegnet inn lederene så ser du ut som om du benytter feil ledningpar. I en twisted-pair kabel så virker dette mot sin hensikt. Det vil faktisk "produsere" støy når kablene tvinnes feil. [ Denne Melding var redigert av: olapirat på 2002-07-09 22:50 ] Lenke til kommentar
thunstad Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Hei Jeg kjøpte vegg montering av RJ-45 på Elfa som har klips med farve kode. Da slipper du å tenke på slike monterings tenger. http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/20/2022453.htm Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 9. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2002 Joda, alt fungerer fint nå. Jeg har fulgt B-standarden (husker ikke tallene foran :wink:) hvor jeg har brukt det som da blir leder 1, 2, 3 og 6 på den ene kontakten (nederst), og brukt de resterende lederene på den andre kontakten. Jeg har altså gjort det slik at lederene som er tvinnet rundt hverandre har hendholdsvis TX/RX+ og -. Grunnen til at det sannsynligvis ser litt feil ut på bildet; er at "slot"'ene i boksen ikke går fra 1 til 8, slik at der jeg har koblet ledningene tilsvarer det pinne 1, 2, 3 og 6. Link lysene (hvertfall på HUB'en) lyste så lenge det var kontakt mellom TX+ og RX- eller omvendt (så vidt jeg husker). Derfor ga dette ingen klar indikasjon på om kablingen var korrekt eller ikke. Jeg lot ping kjøre fra en maskin nede (win 2k) til en maskin oppe (linux); fikk 7% pl på begge. Er ikke sikker på om dette betyr at linken opp er ustabil; eller om det kan ha med hvilemodus etc. Jeg kjørte ping hele natta. Takker for alle svar :smile: Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 9. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2002 Legger forresten til at jeg testet lederene ved å koble en kabel med RJ-45 plugg i ene enden og alle lederene "krøllet" sammen i andre enden inn i uttaket i én etasje, og sjekket med multimeter i den andre etasjen. Dette viste at en av lederene da ikke hadde kontakt med de andre, dvs. at linken opp ikke fungerte, eller, at lederen ikke var koblet skikkelig til i en av etasjene. Det siste viste seg å være tilfellet, og da var det bare å kontrollere denne koblingen. Sikkert en grei måte hvis man ikke har avansert måleutstyr :smile: Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 10. august 2002 Forfatter Del Skrevet 10. august 2002 Quote: Den 2002-07-06 02:25, tZar skrev:PressverktøyFor fastpressing av kabler i RJ45-uttak (krone®-type). Vendbart blad for fastpressing samt kapping. 129,00 kr Jeg har kjøpt meg et slikt fra Biltema nå. Kan noen beskrive litt hvordan det brukes? (Begge endene "passer" ser det ut som) edit: må lære meg bbcode snart;) [ Denne Melding var redigert av: cecolon på 2002-08-10 15:31 ] Lenke til kommentar
eugynon Skrevet 11. august 2002 Del Skrevet 11. august 2002 En slik tang, som vist på det bildet; det bladet på den tangen, om ikke det er TO blad på den, da sliter du litt, det bladet jeg ser på den tangen nå, er for AT&T systemer, 110 type. Hvorfor ikke bare kjøpe R&M kontakter? Det eneste du trenger da, er en avbiter, den typen har noen grønne "klips" som du presser par'ene nedpå kontakten med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå