inaktiv000 Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Jeg har kjøpt vegguttak til RJ-45 (telefonkabel?) som jeg har tenkt å bruke til å få nettverk ned i kjelleren. Problemet er at jeg må feste ledningene inni denne på en måte, uten at jeg helt vet hvordan.. Når jeg trykker ledningene nedi "slot"'ene blir det ikke kontakt. Dette er doble, innsenkede vegguttak kjøpt fra Clas Ohlson. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Vet det finns eget verktøy for å få lederene ordentlig på plass til dette. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 6. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2002 hmm, hadde vært greit å sluppet :smile: men vet du hvor mye et sånt koster? skal forresten prøve å uploade bilde av det snart Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Etter hva jeg vet. Så koster de et par tusen (de som er kvalitet ihvertfall). Får de sikkert en del billigere også...kanskje 500,- +/-? Så du får begynne å spare :smile: [ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-07-06 02:25 ] Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 6. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2002 usj, skal liksom mekke to uttak :smile: må vel finnes en annen måte å gjøre det på.. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Pressverktøy For fastpressing av kabler i RJ45-uttak (krone®-type). Vendbart blad for fastpressing samt kapping. 129,00 kr http://www.biltema.no Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 biltema? jøss . Da må jeg jo kjøpe en slik en der selv. Kjekt å ha... Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 6. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2002 tZar; hmm, ser greit ut :smile: men er ikke helt sikker på om det er en slik jeg skal bruke til mitt uttak... vet ikke om det er helt standard :wink: (clas ohlson) anyway. det greieste hadde vært å kunne brukt skrujern e.l. :smile: Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 skrujern? umulig. kan garantere at kvadraten på de kablene er så liten at du MÅ ha spesialverktøy. Er sikkert noe spesielt du må ha, siden du skal ha et uttak for tilkobling av rj45?. Hvorfor ikke trekke en lang tpkabel istedefor. Er jo ALT for mye slit å lage det du skal :razz: Lenke til kommentar
tZar Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 De har en lignende en på Clas Ohlson og, 349 koster den der... Lenke til kommentar
Borf Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 slik dings som du fester fast ledningen inni slike kontakter heiter "kroning" verktøy, slik at du veit kva du skal spørre etter når du skal kjøpe det Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 6. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2002 takker for alle svar :smile: prøver først å feste dem uten denne tangen, stripper av enden på ledningene og trykker dem nedi. Hvis ikke får jeg vel kjøpe meg tang:) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Du har vel ikke tenkt å bruke en telefon-type RJ45 boks til nettverk? En telefonkontakt har et kretskort som holder til CAT3, ikke til CAT5, du kan i alle fall glemme å få 100Mbit til å virke. Du må bruke bokser som er beregnet på data, de lar lederne være tvistet helt frem til pluggen. Det går forøvrig å koble uten spesialverktøy, men du bør ikke trykke en skrutrekker ned mellom knivene i spalten. Trykk heller på kabelen på begge sider av spalten. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 6. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2002 Det står Kat. 5e på dem. Jeg har testet (kun 100mbit switch -> 10mbit hub til nå), og det virker hvertfall. Kabelene blir nok ikke twistet helt frem til kontaktene, ettersom jeg bruker en kabel til to tp'er. Kabelen er ikke så veldig lang osv, så jeg satser på at det går :smile: Jeg strippet ca. 2 mm på endene på hver leder, la dem oppi og presset med skrutrekker. Kan nemlig ikke trekke på hver side ettersom den ene siden kommer helt opp i selve kontakten :/ (litt vanskelig å forklare :smile:) redigert: fikk lagt ut et bilde nå :smile: Litt lettere å skjønne problemet kanskje? :smile: [ Denne Melding var redigert av: cecolon på 2002-07-06 17:13 ] Lenke til kommentar
P|zZa Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Da vi jobbet med sånt på skolen så brukte vi bare fingrene til å trykke dem nedi! funket heilt fint d! grunnen var at vi hadde bare 4 sånne verktøy...men bare bruk tommelen oxo ei tang og press dem ned! =) Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 6. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2002 Slik har jeg koblet, da kan jeg bruke én kat. 5 kabel som to TP'er. Lenke til kommentar
dudsi Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Denne har Clas Ohlson; http://www.clasohlson.no/shop/store/fs_mm....2#N0q112q120q78 Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 6. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2002 350 kroner for to uttak... da bruker jeg heller skrujern :smile: Får evt. dra til Biltema og kjøpe den til ca. 130 kroner :smile: Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Her hjemme er det sånne uttak. Vet ikke hvordan de er satt opp, men de fungerer ihvertfall. Har ikke to kontaker, men ADSL'en funka :smile: Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Flott bilde. Dette er sikkert bra saker, ingen telefonkontakt av den typen jeg tenkte på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå