Gå til innhold

Dell med feilprising - får jeg varen?


Anbefalte innlegg

Forbrukerrettighetene er til for å beskytte kundene mot uærlege selgarar.

 

Dei som meiner at sidan det kom ein bekreftelse har trådstarter rett på kjøpet, dere har ikkje lest innlegget til Han Henning.

 

Tile dei som meiner at dell skal ta dette på si kappe, er det:

JA TIL DYRARE DATADELER, dere meiner?

 

Viss me snur litt rundt på saka og kunde fekk skjermene men fakturaen var retta til rett pris som var 100x større.

Då har dykk rett, men ikkje slik saka er no.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sukk... Ha ha ha.. dette er moro...!

 

Dell går nok neppe konkurs pga dette, i så fall hadde de gjort det tidligere da flere fikk maskiner til en latterlig lav pris (les tidligere poster..).

 

Han Henning sitt poeng om hvorvidt kunden burde skjønne at dette var feil og derfor ikke benytte seg av tilbudet (og at loven invaliderer slike avtaler) er ikke andvendbart i denne saken. Hvorfor ikke? Fordi sjokktilbud er en vanlig ting. En plasmaskjerm til 1300+/- er et sjokk tilbud.. ikke mer enn 1/10 av hva du må ut med for en tilbudsskjerm, det finnes værre eksempler på sjokktilbud, men nok om det.

 

Dyrere datadeler? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

 

Lenge siden jeg har ledd så godt! Om alt var logisk så kunne man trekt den konklusjonen, men nei det går ikke i "dagens samfunn". Hvorfor ikke? Vel om dell nå da skrur opp prisene sine med 0.00001 promille pga den skjermen så vil øresavrundingen fikse det slik at jeg ikke ser noen forskjell. MEN, skjer det i et mindre firma som nå trenger å fyre sine priser 10-20% pga 1 skjerm hva ville da skje? De har da 2 valg: Enten bite i det sure eple og lære seg å sjekke tingene før de godkjenner de og lager lovbindende avtaler av de, eller å skru opp prisene og ingen vil handle der mer pga de er 10-20% dyrere enn andre.

 

Dell har pressede priser, det må det ha, ellers tar HP, Fjujitsu-siemens, Gateway, Ibm osv osv.. over markedet dems og det er de ikke keen på. Så Dell har 2 valg:

1. Å opprettholde en lovbindende avtale.

2. Å bryte en lovbindende avtale.

3. Å inngå et kompromiss med kjøper om en sterkt redusert pris på produktet.

 

3. er den mest åkei løsningen for begge parter spør du meg. Ingen føler seg snytt og selger taper mindre og kjøper gjør fremdeles et kupp.

Problemet er når hverken selger eller kjøper er keen på å gi slipp på noe. Dell vil mest sannsynlig tape i en rettssak, men de har råd til å hale den ut i det uendelige med anker og anna ræl, mens kjøper som regel ikke har det. Når en ser på hva det vil koste Dell i rene penger å gå i en rettssak så er det vel neppe verdt det. Fra kjøperens side? kanskje.

Endret av Phreak Paradize
Lenke til kommentar
Hadde egentlig sagt det jeg skulle :p

Kunne ikke dy meg med en siste kommentar. Hva om alle som har fått en feilprising fått varen til den prisen? Hadde blitt en god del konkursboer og høyning i priser på utstyr.

Klarer ikke å dy meg jeg heller.

 

Hva om alle butikker drev å feilpriset varer i hytt å pine, og sendte ut bekreftelser til kunden om at ordren deres var i orden og prisen var korrekt, selv om den ikke var det??

 

Ville vært jævli vanskelig å handle etterhvert? :no:

 

 

Saken er at feilprising over internett forekommer nå og da, men det er ikke like ofte at leverandør sender ut en bekreftelse på ordren når den er feil.

 

Hvis ikke en skriftlig bekreftelse på pris og ordre er nok garanti for kunden når man har bestilt en vare, hva skal man da forholde seg til?

 

Og det er litt ille at jeg må ta kontakt med Dell selv, for å høre hva som skjer, istedet for at de burde tatt kontakt med meg istedet.

 

Når man i tillegg får servert diverse historier fra konsulenter om at varen er gått ut av produksjon, problemer hos underleverandør i det ene øyeblikket, for så å få kontrabeskjed om at alt er i skjønneste orden neste gang man ringer, til så å få høre at jeg ikke får varen pga feil pris.

 

Hva får jeg servert neste gang jeg tar kontakt??? To be continued...............

Lenke til kommentar

Han Henning har ett godt poeng med avtaleloven, og det er det eneste som jeg ser kan velte saken til trådstarter. Men problemet med denne loven er at det skal veldig og da mener jeg VELDIG tungtveiende grunner før denne slår inn. Her hvor jeg jobber fikk vi inn ett anbud hvor en pumpe til over 70000 skulle blitt skaffet til veie for 2700kr, vi viste han hadde skrevet feil. Men høysterett har avgjort at det skal være bevist hinsides enhver tvil at det er feil før man har lov til å rette på avtaler. Dermed ble 2 stk pumper til 70000 skaffet til veie for 5400.

 

Så det er greit at den loven er der, men er veldig tvilsomt at de kommer noen vei med det, pga den allerede har vært i høyesterett og der har de bestemt hvo strengt den loven skal tolkes og det er meget strengt mot den som har skrevet feil.

 

De må kunne bevise at han var hundreogti prosent klar over at dette var feil. og utifra at man får billigmodeller til rundt 10 000kr og hvis det kanskje er noe de bare skulle blitt kvitt så kanskje de satte ca halv pris dermed er vi nede i 5000. Hvis vi da sier at kunden ikke har så god greie på priser osv. så er ikke summen så hinsides langt unna.

 

uansett så er jeg rimelig sikker på at i en rettsak så ville de ikke hatt mulighet til å benytte seg av denne pga presedens fra høysterett.

Lenke til kommentar
Tror ikke du har fått med deg "helheten". Det er ikke snakk om 1 skjerm, det er en prinsippsak som alle burde forholde seg til. Nei DELL går ikke konkurs pga 1 skjerm, men som sagt om alle skulle ha krevd slikt ved feilprising så ville utstyr gått betraktelig opp i pris.

Helheten?

 

Hmm jeg beklager virkelig for at jeg trodde det kun var 1 skjerm det dreide seg om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

når de ikke klarer å være ærlig så synes jeg heller at du burde kjøre på.

de kunne heller beklaget at det har oppstått en feil istedenfor å begynne med løgn.

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar
Tror ikke du har fått med deg "helheten". Det er ikke snakk om 1 skjerm, det er en prinsippsak som alle burde forholde seg til. Nei DELL går ikke konkurs pga 1 skjerm, men som sagt om alle skulle ha krevd slikt ved feilprising så ville utstyr gått betraktelig opp i pris.

Helheten?

 

Hmm jeg beklager virkelig for at jeg trodde det kun var 1 skjerm det dreide seg om.

Dell vil nok feilprise mer enn ett produkt, og de har antakelig fått inn bestillinger på mer enn en av denne skjermen også-

 

men det er også ett poeng som trådstarter sier, skal det være slik at en butikk kan tillate seg dårlige rutiner og bare skylde på feilprising hver gang?

 

AtW

Lenke til kommentar
Tror ikke du har fått med deg "helheten". Det er ikke snakk om 1 skjerm, det er en prinsippsak som alle burde forholde seg til. Nei DELL går ikke konkurs pga 1 skjerm, men som sagt om alle skulle ha krevd slikt ved feilprising så ville utstyr gått betraktelig opp i pris.

Helheten?

 

Hmm jeg beklager virkelig for at jeg trodde det kun var 1 skjerm det dreide seg om.

Dell vil nok feilprise mer enn ett produkt, og de har antakelig fått inn bestillinger på mer enn en av denne skjermen også-

 

men det er også ett poeng som trådstarter sier, skal det være slik at en butikk kan tillate seg dårlige rutiner og bare skylde på feilprising hver gang?

 

AtW

Hvis det kommer en skikkelig presedens angående dette, og en stor bedrift som DELL får virkelig svi, så kanskje det blir bedre rutiner, for dette er på en måte en ond sirkel..

 

En random person får en billig vare --> butikken passer mer på --> en ny billig vare --> butikken følger mer med --> neste billige vare blir stoppet --> bedriften mister salg på lang sikt

 

Jeg har selv sett minst 100 feil på dell sidene i løpet av den tiden jeg har jobbet som IKT lærling (de sliter med det samme på selv dell.es) og jeg syns ikke synd på dell for en femmer.

 

Men som jeg har prøvd å si før, det trengs en presedens på dette, som er hundre prosent klar, for det er inngått en avtale, og bare å endre på en slik avtale bør ha en konsekvens, i dette tilfellet at de som bryter den må stå for den alikevel.

 

For da kan man i utgangspunktet gjøre det på mange ting, dersom reglene ikke er klare, og da blir det et vanlig fenomen..

 

Dette kan igjen trekkes til antall brukere\personer på forumet her som har med web butikker, datafirmaer å gjøre, de vil mer eller mindre kunne følge dette som en presedens.

 

*følge med på videre fortsettelse*

Lenke til kommentar

Selfølgelig får Dell noe pisk på pung på grunn av dette. Slike feil bør rett å slett ikke skje. Men at det skjer er en ting, en annen ting er at vi forbrukere har blitt så grådige at vi _krever_ skjermen til den prisen som står.

Selfølgelig er det en forbedringspotensiale for de bedriftene som har dette problemet.

Lenke til kommentar
Selfølgelig får Dell noe pisk på pung på grunn av dette. Slike feil bør rett å slett ikke skje. Men at det skjer er en ting, en annen ting er at vi forbrukere har blitt så grådige at vi _krever_ skjermen til den prisen som står.

Selfølgelig er det en forbedringspotensiale for de bedriftene som har dette problemet.

Men når Dell har feil på siden sin hver eneste gang den har vært oppdatert synest jo jeg er betenkelig da.. Forrige gang det oppdaterete siden så hadde de en fet p4 maskin til under 1000,- gangen før et annet fett p4 maskin for 886,- og en plasma 46" til litt over 1200,- noen ganger før der hadde det maskiner til 1440,-

 

og kan sikkert nevne på fleng av feil.. Dette vil jeg si er lokketilbud og vil ikke si da at en 46" til 1200 ikke er så unsannsynlig når de skriver feil pris hver gang... tenker også på itunium serverene de solgte på nettet billigt.. Forsvant med engang og alle fikk varen sine etter litt pes..

 

Dette er ikke snakk om grådighet, dette er et prinsipp sak.. Kanskje på tide å ansette noen til å sjekke prisene FØR det legger ut sidene sine..

 

RScue

Lenke til kommentar

Han Henning kan ikke se at § 32 kommer til anvendelse her. Det har Dell selv sørget for når deres første kundebehandler sa at skjermen var gått ut av produksjon.

 

Viser til § 32 "Er avsenderen blit vitende om forvanskningen, og vil han paaberope den, skal han uten ugrundet ophold gi den anden part meddelelse om det. Gir han ikke slik meddelelse, gjælder erklæringen som den er kommet frem, hvis ikke den anden part kjendte eller burde ha kjendt forvanskningen."

 

Her burde altså Dell vært åpne og ikke begynnt med uærlige bortforklaringer.

Lenke til kommentar

Etter min mening så kan ikkje §32 brukes.

 

Grunlage for denne påstanden er at når kunden trykte bestill på sidene til Dell, sendte han derme eit tibud til dell om og få kjøpe skjermen. dette ble godkjent av dell. og giir dermed kunden grunn til og tro at er gyldig.

 

Eg har god tro på at du kommer til og få skjermen for 1129.-

Lenke til kommentar

En mengde folk her som diskuterer om diverse lover kan brukes, som faktisk ikke veit en døyt om hva de snakker om, men durer ivei for det, jaja.

Og enda en gang på dette forumet ser man at straks en person har fått vann på mølla eller hørt ett eller annet hinsides forslag, så er det ikke måte på hva som skal kreves.

 

Dell har selvfølgelig flere ordre enn bare den ene som trådstarter plasserte, og de er da nødt til å ha en automatisk ordrebekreftelse. Dette er vel ikke for å luke ut priser, men for å luke ut virkelige ordre fra feilplasserte ordre, altså en bekreftelse på at en ordre er real.

Hva ønsker man egentlig da, siden dette ikke er godt nok? Skal man ha Dell til å sjekke hver enkelt ordre med lupe gjennom flere dager for å forsikre seg mot alle mulige feil? Tror dette ville koste forbrukeren mer enn det ville gagne selgeren, derfor er det kommet en slik fin løsning som automatisk ordrebekreftelse, som faktisk de fleste klarer å forstå, bortsett fra kverulanter som ser sitt snitt til å tjene på alle feilsteg andre tar.

 

At dette er en "prinsippsak" er jo borti staur og vegger: skal man nødvendigvis føre en sånn prinsippsak når man VET at dette er feil? Prinsippsaker burde vel være hvor man FØLER seg lurt, og ikke saker hvor en føler at man ikke FÅR lurt noen. :thumbdown:

 

Dersom en kundebehandler har kommet med en usannhet er dette beklagelig for Degg, men jeg tror ikke dette er noe som går igjen over hele linja. Hvis man finner ett dårlig eple kan man ikke dermed tro at alle er dårlige, man tar ganske enkelt ett nytt.

 

Håper og tror ikke trådstarter får noen skjerm, da dette går over min grense for normal redelighet, selv om Dell er ett stort og pengesterkt firma.

 

 

Edit: la til avsnitt

Endret av dobbelmann
Lenke til kommentar
En mengde folk her som diskuterer om diverse lover kan brukes, som faktisk ikke veit en døyt om hva de snakker om, men durer ivei for det, jaja.

Og enda en gang på dette forumet ser man at straks en person har fått vann på mølla eller hørt ett eller annet hinsides forslag, så er det ikke måte på hva som skal kreves.

 

Dell har selvfølgelig flere ordre enn bare den ene som trådstarter plasserte, og de er da nødt til å ha en automatisk ordrebekreftelse. Dette er vel ikke for å luke ut priser, men for å luke ut virkelige ordre fra feilplasserte ordre, altså en bekreftelse på at en ordre er real.

Hva ønsker man egentlig da, siden dette ikke er godt nok? Skal man ha Dell til å sjekke hver enkelt ordre med lupe gjennom flere dager for å forsikre seg mot alle mulige feil? Tror dette ville koste forbrukeren mer enn det ville gagne selgeren, derfor er det kommet en slik fin løsning som automatisk ordrebekreftelse, som faktisk de fleste klarer å forstå, bortsett fra kverulanter som ser sitt snitt til å tjene på alle feilsteg andre tar.

 

At dette er en "prinsippsak" er jo borti staur og vegger: skal man nødvendigvis føre en sånn prinsippsak når man VET at dette er feil? Prinsippsaker burde vel være hvor man FØLER seg lurt, og ikke saker hvor en føler at man ikke FÅR lurt noen. :thumbdown:

 

Dersom en kundebehandler har kommet med en usannhet er dette beklagelig for Degg, men jeg tror ikke dette er noe som går igjen over hele linja. Hvis man finner ett dårlig eple kan man ikke dermed tro at alle er dårlige, man tar ganske enkelt ett nytt.

 

Håper og tror ikke trådstarter får noen skjerm, da dette går over min grense for normal redelighet, selv om Dell er ett stort og pengesterkt firma.

 

 

Edit: la til avsnitt

I og med at Ordrebekreftelsen er automatisk eller ikkje så sier dell sine sider at Ordren er bekreftet når dell sender ordrebekreftelsen. Eg trur at alle ordrer blir sett på. og meningen med det er for og luke ut feilprising og slikt.

Du sier at det vil koste mye og gå gjennom hvær ordre. men tenk på alle folka som står og pakker ordrebekreftelsen og sender den i posten. er ikkje dette sløsing så veit ikkje eg. hvor for ikkje bare sende bekreftelsen på mail.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...