SmoPe Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Tilbud på hjemmesiden er ikke bindende. Bestilling er først bindende etter ordrebekreftelse fra Dell. Dell er ikke ansvarlig for skrivefeil eller feil på bildene. Dette er sakset fra Dells hjemmeside. Så kutt ut det maset der. En ordrebekreftelse er heller ikke ett bilde siden du ma ha det inn med t-skje Lenke til kommentar
M4c Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Samcki, kan du lese lovteksten enda en gang før du kommer med flere kommentarer? Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Skal ikke si mer i saken, har sagt det jeg ville frem til. At dere blir frustrert og irritert har jeg _ingen_ forståelse for, her argumenterer vi for og i mot. Syns det er helt greit at det blir diskutert på fornuftig måte. Om det blir en sak av dette blir det plankekjøring for advokatene til Dell. Min egen mening er at det er helt urimelig at Dell skal punge ut med 25k for feilprising. Det som _er_ rimelig er at de tilbyr skjermen til innkjøpspris eller lingnende. Jeg holder lang avstand fra personhets, CAPS, utropstegn. Men lykke til videre i saken! Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Du skriver jo i den første posten at varen var feilpriset. Med andre ord du har fra starten av vist at dette måtte være en feil. Stiler meg svært tvilende til at du får noe skjerm til den prisen.. Tenker nok dette ville være en prestije sak for Dell og at de vil tvinge deg til en runde og 2 i rettsystemet om så nødvendig, og da snakker vi penger her! Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Uprofft av Dell's kundebehandler, men juridisk sett er det vel ikke like klappet. Dell stopper levering og venter på kunden's reaksjon. Kunden reagerer (IKKE med §37 i fobrukerkjøp, da prisen jo er avtalt), men med Lov om kjøp, § 23: Rett til oppfyllelse. (1) Kjøperen kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse. Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller for så vidt oppfyllelse vil medføre så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. I en sak vil Dell ikke ha vanskeligheter med å påvise det vesentlige misforhold. Det er også slik at Dell ikke kan heve kjøpet etter betaling (FKL §45. avsn 1). Tenk presedensen om dette gjaldt et huskjøp f. eks..... Lenke til kommentar
zorry Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Hei! Kjøpsloven: "§ 23. Rett til oppfyllelse. (1) Kjøperen kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse. Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller for så vidt oppfyllelse vil medføre så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. " Denne loven kan kanskje anvendes? Så er vel spørsmålet hva som kalles "vesentlig misforhold" i praksis? Tror nok denne saken er i nærheten av det. Lenke til kommentar
Storebj0rn Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 "§ 23. Rett til oppfyllelse. (1) Kjøperen kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse. Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller for så vidt oppfyllelse vil medføre så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. " IANAL, men... Denne paragrafen snakker om forholdet mellom DELL's ulempe ved at og trådstarter's interesse for at salget blir gjennomført. Trådstarter har interesse for å få billig skjerm, dvs spare ca 27kNOK. DELL har interesse av å ikke tape penger, nærmere bestemt rett under 27kNOK (regner med at de har noe avanse selv om den antagelig er ganske tynn). "Vesentlig misforhold?" 27k=27k... fin balanse der.... misforholdet er egentlig ikke til stede så lenge DELL teknisk sett er i stand til å levere produktet. (dersom det er sant at produktet faktisk er ute av produksjon og trådstarter insisterer på leveranse, må Dell få noen til å starte opp produksjonslinjen igjen og da ryker millionene på.... DA kan vi snakke om misforhold) Forøvrig har Samcki rett - hvis og bare hvis DELLs trykkfeilsforbehold også kan gjøres gjeldende for ordrebekreftelsen. Hvis ikke tar han feil. så enkelt er det. ikke noe å bli frustrert for. Bli heller frustrert for at du a) ikke er trådstarter og b) ikke fikk lurt ordren gjennom :-) Lenke til kommentar
MAndreas Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 det som var dumt her er at trådstarter i det hele tatt skulle ringe og spørre hvor langt pakken var kommet i sendingen, hadde det her vært meg så hadde jeg fått absolutt minst mulig folk fra dell til å se på hva som var i bestillingen og prisen som er oppgitt på den Lenke til kommentar
dobbelmann Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 En ting er ønsketenkninger, en annen er hvordan det kommer til å ende. De som mener han faktisk har krav på skjermen er rimelig på jordet, vedkommende har ingen "sak", og når dette er avsegstyrt har ikke Dell handlet på noen dårlig måte eller opptrådt som ville hester. Skjønner godt at i en fantasiverden eller i usa kunne man ha gått rundt og krevd ditten og datten, men det kan bare ikke skje her... Er man litt realist skjønner man at Dell hadde en eller annen teknisk feil hos seg, kjøper så dette klart og tydelig, og trodde han kunne lure til seg skjermen. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Hepp.. Forbrukerrådet har sånn klikk og klag på sin side.. Men dette burde du klage på, hvis det går igjennom er det en billig skjerm til deg Hjemmel: §37 siden dere har inngått avtale. Den sier i utgangspunktet at annonser tec. er bindende. forarbeidende sier derimot at det er lov å endre annonsen hvis man ser det er feil.. Men hvis dette gjelder også personer som var god tro vil dette si at annonsen likevel ikke er bindende. Men antaglig må man legge til grunn at annonser, prismerkinger etc. fra næringsdrivende er bindende. Dette støttes også av Jo Hov i Avtaleslutning og ugyldighet, kontraktsrett 1 Lenke til kommentar
Rufati Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Gleder meg til å se slutten på denne Lenke til kommentar
maca Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 TV2 Hjelper deg hadde nylig en sak hvor et ektepar hadde funnet en chartertur på Apollo sine nettsider som var priset så billig at det "nesten var for godt til å være sant". Prisen var ca.5000, mens turen egentlig kostet 25000,-. Dette var et resultat av en feil med Apollo sine nettsider. Ekteparet fikk bekreftet pris per mail, samt at det kom en bekreftelse per vanlig postgang også. Da de noen dager senere fikk fakturaen i posten, så var prisen 25000,- Altså, her er det samme sak vi snakker om. Utfallet av saken var at Apollo nektet å gi ekteparet for turen for den prisen, men tilbød dem turen for 50 % avslag og oppgradering til en høyere hotellklasse. Jeg skjønner godt at disse tok saken videre da det finnes reisetilbud idag som er sinnsykt billige, men at det skal finnes plasmaskjermer i 42" klassen til knappe 2000,-... ohlala... nei, bare spar deg bryet med å klage Dell inn for forbrukerrådet. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Siden vi ikke hører noe mer fra trådstarter så tror jeg Dell har satt seg på bakbeina. Sjangsen for å få en plasma i den str. til 2000 kr er vell like stor som å vinne i lotto. Lenke til kommentar
Noozy Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Hei! Kjøpsloven: "§ 23. Rett til oppfyllelse. (1) Kjøperen kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse. Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller for så vidt oppfyllelse vil medføre så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. " Denne loven kan kanskje anvendes? Så er vel spørsmålet hva som kalles "vesentlig misforhold" i praksis? Tror nok denne saken er i nærheten av det. Har hatt en del jus på BI, deriblant Næringslivsjus, der vi gikk igjennom blant annet kjøpsloven og avtalerett etc. Kjøpsloven §23, som tar for seg "Rett til oppfylelse", er jeg temmelig sikker ikke berører denne saken. Da det i denne lovparagrafen gjelder "en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller for så vidt oppfyllelse vil medføre så stor ulempe eller kostnad for selgeren..". Etter det jeg kan huske skal det veldig mye til for at denne lovbestemmelsen kan benyttes fra selger, så jeg føler meg ganske sikker på at man kan se bort ifra dette i denne saken. Ved at Dell reserverer seg imot skrivefeil el. lignende (ref. " Dell er ikke ansvarlig for skrivefeil eller feil på bildene") er en ting, men når de itillegg legger til at "Bestilling er først bindende etter ordrebekreftelse fra Dell", så bør en slik ordrebekreftelse være bindende selv om det foreligger en skrivefeil eller feil på bildene. Dell er her en "profesjonell" part i denne saken og det settes derfor store krav til at en slik "bindende" avtale kan settes til side. Nå er det en stund siden jeg har hatt næringslivsjus, og det kan nok hende jeg har oversett noen relevante paragrafer. Jeg mener derimot du har en god sak for å få kjøpt denne skjermen til den oppgitte pris i ordrebekreftelsen. Ønsker deg lykke til Noozy Lenke til kommentar
duudee Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Herregud da. Alle kan gjøre feil. Fatter ikke faen at dere gidder å diskutere dette. Dell er mennesker de kan selvsagt skrive feil. De som faktisk mener at han fyren her burde fått skjermen til den prisen bør ta dere en pille. Vist dere trykker en null for mye når dere skal betale en rekning i nettbanken, dere trykker bekreft. Da har dere jo bekreftet at beløpet stemmer. Men dere skulle nok ha sprøytet dritt om firmaet her på forumet etterpå når de ikke betalte tilbake pengene. Lenke til kommentar
mullemeck Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Det er greit å gjøre feil,men her prøver jo Dell seg på løgner for å komme unna ansvaret. Hvorfor ikke bare legge seg flate og inrømme en feil først som sist,og gi kunden et uslålig tilbud slik at alle blir fornøyde? Lenke til kommentar
Noozy Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 (endret) En annen ting jeg kom til å tenke på i ettertid i denne saken, er hvordan man stiller seg i forhold til "redelighet og god tro" fra kjøper sin side. I denne sammenheng er det nok mest sannsynlig å tro at man ikke vil kunne påberope seg en plasmaskjem i denne størrelsen til kr 2.000,- Vet ikke hvordan Norges lover tar hensyn til dette. Dessuten kan det nok bli vanskelig å vinne fram i en slik sak uten å gå hele veien, dvs. rettssak etc., da jeg vil tro firmaene legger seg på en forholdsvis hard linje i slike saker (og i dette tilfellet er det snakk om et vesentlig avvik mellom ordinær pris og "feilprising") Så lenge bedriften ikke taper "ansikt" utad i vesentlig grad. Nå ble det litt fram og tilbake i argumentasjonen min, men er mye man må ta stilling til. Har dessverre ikke noe tilfeller av rettspraksis å referere til. Hadde derfor vært interessant å høre utfallet om andre tilsvarende saker. Noozy Endret 25. april 2005 av Noozy Lenke til kommentar
nighdark Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Herregud da. Alle kan gjøre feil. Fatter ikke faen at dere gidder å diskutere dette. Dell er mennesker de kan selvsagt skrive feil. De som faktisk mener at han fyren her burde fått skjermen til den prisen bør ta dere en pille. Vist dere trykker en null for mye når dere skal betale en rekning i nettbanken, dere trykker bekreft. Da har dere jo bekreftet at beløpet stemmer. Men dere skulle nok ha sprøytet dritt om firmaet her på forumet etterpå når de ikke betalte tilbake pengene. hahaha... det var veldig godt sagt... og jeg er helt enig i det.. dobbelmoralen her er til å ta på.. men det er allikevel en ting som interessant her: Vi som kunder har ikke offisielt gitt uttrykk for å leve opp til ordrebekreftelsen slik Dell gjør. Dell skriver at først når ordrebekreftelsen er ankommet, er da når avtalen er BINDENDE. De har trukket beløpet fra kontoen til kunden, de har sendt ham en bekreftelse på at varen er på vei. Det er prinsippet vi snakker om her, og ikke selve prisen på varen. Men jeg er imponert over den sjeldne kommentaren der, ja. Ikke mange som ser det menneskelige bilde her. Er det for mye å forvente av folk fra et forum som hardware.no? Er vi blitt maskiner som ikke kan tillate feil? Rent personlig, håper jeg at han får skjermen og at Dell må holde seg til avtalen. Ordrebekreftelsen til kunden er en avtale som er inngått mellom kjøper og selger. Når avtalen er signert og bekreftet, er selgeren forpliktet til å levere varen. Kjøperen her har vært årvåken, sett fordelen sin og kjøperen har innsett for sent at prisen er feil. Etisk sett, er det nå kjøperens rett å kreve å få varen levert til den pris de er blitt enige om, der kjøperen har allerede belastet kunden for varen. Hva loven sier er en annen sak. Jeg synes at dette er meeeeeget spennende... lykke til, mann.. stå på!!!! Lenke til kommentar
TEE Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Ja jeg vet hva Prisen er NÅ! Men da jeg bestilte skjermen var jeg helt uvitende om prisen på skjermen.. At du prøver deg mot Dell er helt greit, du kommer nok uansett ingen vei med. Men ikke prøv å spill så totalt naiv og uskyldig. For å sitere åpningen din i denne tråden: Varen var feilpriset på nettet. Har bestilt varen og fått SKRIFTLIG ordrebekreftelse i posten.. Du visste altså meget godt at det var en feilprising, noe Dell tar forbehold om. For all del, se om du kommer noen vei. Kan til og med ønske deg lykke til. Men å krangle på dette om Dell sier bastant nei vil nok ikke nytte. Og Dell vil ikke få noe dårligere rykte om du ikke får skjermen. Lenke til kommentar
nighdark Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Ja jeg vet hva Prisen er NÅ! Men da jeg bestilte skjermen var jeg helt uvitende om prisen på skjermen.. At du prøver deg mot Dell er helt greit, du kommer nok uansett ingen vei med. Men ikke prøv å spill så totalt naiv og uskyldig. For å sitere åpningen din i denne tråden: Varen var feilpriset på nettet. Har bestilt varen og fått SKRIFTLIG ordrebekreftelse i posten.. Du visste altså meget godt at det var en feilprising, noe Dell tar forbehold om. For all del, se om du kommer noen vei. Kan til og med ønske deg lykke til. Men å krangle på dette om Dell sier bastant nei vil nok ikke nytte. Og Dell vil ikke få noe dårligere rykte om du ikke får skjermen. rykte? tja... det spørs hvor høyt man skriker.. om saken går helt til TV2 hjelper deg, vil jeg faktisk tro at Dell kommer til å gi seg. Trådstarteren har helt klart utnyttet Dells feilprising til sin fordel, og jeg kan ikke gjøre noe annet enn å rose trådstarterens skarpe blikk! kanskje Dell vil også lære å være ekstra forsiktige med å prise sine varer på hjemmesidene i fremtiden? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg