Gå til innhold

Dell med feilprising - får jeg varen?


Anbefalte innlegg

Tror ikke Dell vil få negativ omtale pga dette, er vel _noe_ åpenbart at det er en feilprising.

Det de kunne ha gjort er å gitt deg en tilbudspris på skjermen, noe som er relativt greit og servicevenlig fra en forhandler.

Men at du truer med forbrukerrådet osv er bare tull, leser du loven er den meget så klar.

Jeg kommer i allefall _ikke_ å se på dell etter denne saken som noe negativt, pga du ikke får en skjerm til slikk og ingenting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husk at det er ikke lov å ta opptak av telefonsamtaler og lignene uten demmes samtykke da.

Joda, det er lov å ta opptak av en samtale så lenge en av partene samtykker. En samtale der du ikke deltar selv, har du ikke lov til å lage opptak av, uten begge parters samtykke.

 

On-Topic: Ellers er det jo rimelig klar for alle og enhver at trådstarter "prøver seg" i denne saken, da han er utmerket klar over hva prisen på skjermjen er nå. Imidlertid synes jeg han bør få lov til å prøve seg, i og med at Dell forplikter seg selv til å levere til avtalt pris etter at en ordrebekreftelse er sendt ut. Jeg synes også at å forsøke seg med at "skjermen er gått ut av produksjon" er såpass feigt at all min sympati i denne saken går til trådstarter. Med andre ord: Go get 'em! De har råd til det, tross alt.

Ja jeg vet hva Prisen er NÅ!

 

Men da jeg bestilte skjermen var jeg helt uvitende om prisen på skjermen..

 

Når Dell til og med sender meg mail på at skjermen er gått ut av produksjon, så må det jo være naturlig å tro at dette var en skjerm som var et restlager av skjermer som skulle bort.

 

Det er ikke min feil at de har sendt en bekreftelse til meg på ordren. Fordet om skjermen er gått ut av produksjon, så forplikter Dell seg til å levere et produkt som har samme egenskaper til kjøperen, uten at jeg skal lastes for det.

Lenke til kommentar

§ 37. Kjøpesummens størrelse

 

Er kjøp inngått uten at prisen følger av avtalen eller av opplysninger selgeren har gitt i annonser, utstillingstilbud e.l., skal forbrukeren betale gjengs pris på avtaletiden for samme slags ting solgt under tilsvarende forhold, for så vidt prisen ikke er urimelig. Er det ingen slik gjengs pris, må forbrukeren betale det som er rimelig under hensyn til tingens art og godhet og forholdene ellers.

 

Skal kjøpesummen fastsettes etter tall, mål eller vekt, legges til grunn mengden på det tidspunktet da risikoen for tingen går over på forbrukeren. Er prisen fastsatt etter vekt, trekkes først vekten av innpakningen fra.

 

Selgeren kan ikke i tillegg til kjøpesummen kreve gebyr for utstedelse og sending av regning hvis ikke dette klart følger av avtalen.

Lenke til kommentar
§ 37. Kjøpesummens størrelse

 

Er kjøp inngått uten at prisen følger av avtalen eller av opplysninger selgeren har gitt i annonser, utstillingstilbud e.l., skal forbrukeren betale gjengs pris på avtaletiden for samme slags ting solgt under tilsvarende forhold, for så vidt prisen ikke er urimelig. Er det ingen slik gjengs pris, må forbrukeren betale det som er rimelig under hensyn til tingens art og godhet og forholdene ellers.

 

Skal kjøpesummen fastsettes etter tall, mål eller vekt, legges til grunn mengden på det tidspunktet da risikoen for tingen går over på forbrukeren. Er prisen fastsatt etter vekt, trekkes først vekten av innpakningen fra.

 

Selgeren kan ikke i tillegg til kjøpesummen kreve gebyr for utstedelse og sending av regning hvis ikke dette klart følger av avtalen.

Ikke det at jeg er en ekspert på de Norske Lover, men det vil vel være flere lover her som vil både støtte og ikke støtte kjøperen. Men med tanke på Dell forplikter seg til avtalen idet ordrebekreftelse er motatt så blir jeg usikker. Jeg syns Kjøperen burde stå på og ikke gi seg.

 

Hawk

Lenke til kommentar

Tror du må lese litt nøyere her, det står :

 

Er kjøp inngått uten at prisen følger av avtalen eller av opplysninger selgeren har gitt i annonser, utstillingstilbud e.l., skal forbrukeren betale gjengs pris osv.

 

I dette tilfellet er IKKE kjøpet ingått uten at prisen følger av avtalen.

 

Jeg omformulerer det slik at det blir letter å skjønne, de har en avtale, les annonse ordrebekreftelse, om pris. dermed vil ikke denne gjelde.

 

og igjen... De har en avtale om pris dermed gjelder ikke den loven. Håper det er klart nå.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg synes er litt uklart er om "tar forbehold om feilprising" betyr bare på hjemmesiden og i annonser, eller om det gjelder for ordrebekreftelser også. Her ligger vel egentlig sakens kjerne.

 

Edit: Folk må bli litt flinkere til å skille mellom hva de synes og hva loven sier. Personlig synes jeg ikke han har krav på skjemen, men lovene er veldig snille med oss forbrukere. (spes 5 års reklamasjon på mobiltelefoner, men det er en annen sak).

Endret av SmoPe
Lenke til kommentar

Ifølge betingelsene til Dell så tar de forbehold om Typografiske feil på Internett, men idet SKRIFTLIG ORDREBEKREFTELSE er motatt, så er avtalen bindende for Dell..

 

Har kontaktet forbruker rådet pr telefon og de bekreftet at dette var korrekt. De mente jeg hadde en veldig sterk sak.

 

Har også sendt klagen min til Dell.. Så er det bare å vente på respons fra Dell..

Lenke til kommentar
Ifølge betingelsene til Dell så tar de forbehold om Typografiske feil på Internett, men idet SKRIFTLIG ORDREBEKREFTELSE er motatt, så er avtalen bindende for Dell..

 

Har kontaktet forbruker rådet pr telefon og de bekreftet at dette var korrekt. De mente jeg hadde en veldig sterk sak.

 

Har også sendt klagen min til Dell.. Så er det bare å vente på respons fra Dell..

Yepp, en avtale er en tross alt en avtale. Og iogmed at det står at den er bindene på Dell sine sider så mener eg at kjøperen her har en sak.

 

Hawk

Lenke til kommentar

Har nå lest igjennom kjøpsvilkårene på Dell sine sider, og jeg greier ikke se hvordan de skal greie å vri seg unna denne her. En skikkelig tabbe som koster de noen tusenlapper.

 

Har vært mange som har snakket om at du ikke har krav på varen når du burde skjønt at den var urimlig lav. Men jeg greier ikke finne noen lover som underbygger dette. Vet noen om en plass så vis meg en link.

Lenke til kommentar

For å si det slikt, du kan se langt etter denne skjermen. De har forbehold om skrivefeil på sine sider og dette inkluderer feilprising.

Som i min forrige post så sier loven i fra om prisen.

 

Er kjøp inngått uten at prisen følger av avtalen eller av opplysninger selgeren har gitt i annonser, utstillingstilbud e.l., skal forbrukeren betale gjengs pris på avtaletiden for samme slags ting solgt under tilsvarende forhold, for så vidt prisen ikke er urimelig. Er det ingen slik gjengs pris, må forbrukeren betale det som er rimelig under hensyn til tingens art og godhet og forholdene ellers.

 

Dette burde være krystallklart.

 

Edit: Kan ikke se at en plasmatv til 29k som de skal selge til 1200kr er rimelig i hensyn til tingens art.

Endret av Samcki
Lenke til kommentar

Skal prøve å ikke komme med noe personlig hets her, men det er jammen ikke lett i skrivende stund. Foreslår at samcki leser loven en gang til og så titter på mitt innlegg hvor jeg sier hvorfor denne loven ikke gjelder, dermed kan han gjøre det igjen og igjen helt til han har skjønt at han har feil. Selv om det kan ta noen uker.

 

Og vær så snill og ikke les loven feil mer fordi jeg er stolt over å ikke ha fått noen advarsler, men vis du fortsetter med det tullete maset der så må jeg si noe dritt om deg og da vil jeg få en advarsel.

 

Som sagt, LES LOVEN TIL DU SKJØNNER DEN!!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...