Gå til innhold

Dell med feilprising - får jeg varen?


Anbefalte innlegg

Jeg sier meg enig i at det er åpenbart at Dell ikke har lyst til å gi ham en skjerm så billig. Jeg er derimot ikke enig i at det ikke er ingått en skriftlig avtale, eller at avtalen er vist ugyldig.

 

Jeg gikk nettopp gjennom en liknende sak, der Mamoz forsøkte å få meg til å betale betydelig mer frakt enn jeg hadde fått avtalt i ordrebekreftelsen, etter at kjøpesummen var trukket. De holdt igjen varen til vi var blitt enige. Forskjellen i min sak var at jeg eksplisitt hadde bedt om en prisbekreftelse, og at prisen var bekreftet av en person.

 

Hvis jeg ikke eksplisitt hadde bedt om en bekreftelse av at prisen var riktig, måtte jeg sannsynligvis ha etterbetalt en ekstra sum i tillegg til den jeg hadde vurdert til kjøpsavgjørelse. Dette etter at jeg hadde opprettet Cresco konto, søkt om betalingsutsettelse, mm. Dette ville da ha tilsvart denne saken vi diskuterer her, bortsett fra den delen som går på skjønn. Eller burde kanskje jeg også skjønt at de ikke har en bedre avtale med tollpost globe enn konkurrentene? Prisen for automatisering er at når du eliminerer mennesket i salgsprosessen, frasier du deg muligheten til å bruke skjønn.

 

Nettbutikken skal IKKE ha rett til å gå inn og endre kjøpsvilkårene etter ordrebekreftelsen er gjort, og iallefall ikke etter at pengene er trukket. Det ville vært rent chicago. De mindre seriøse firmaene kunne da trekke pengene fra konto, for så å si at varen var åpenbart dyrere enn de hadde annonsert, vil du fortsatt ha den om den koster 300 kroner mer?

 

Dell har gjort en avtale, og jeg mener de er til en viss grad bundet til den.

 

.tommyb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ordrebekreftelsen er automatisk, syns jeg det er riktig for en webshop å si i fra i etterkant at det er en feil.

_Alle_ systemer kan gjøre feil, at dell feilpriser ofte er en annen sak. Men at det kan skje feil betyr ikke at vi skal oppføre oss som gribber.

 

Min egen følelse som forbruker er at i Norge har forbrukeren alt for mye makt som igjen har ført til kravstore forbrukere.

 

Edit: Er ikke ute etter å støte folk, forklarer bare mitt syn på norsk netthandel.

Endret av Samcki
Lenke til kommentar
Forbrukerrådet har faktisk ikke noen makt. De er et rent rådgivende organ, uten sanksjonsmuligheter, og det er ingen som plikter å følge det Forbrukerrådet sier.

 

Det er ingen som plikter å følge det media sier heller, ikke desto mindre kalles de "den fjerde statsmakt". Men som jeg sa, er det ikke vesentlig om de har makt. Det som er vesentlig er om de mener han har loven på sin side eller ikke. Hvis de mener han har det, er det en god sjanse for at at forbukertvistutvalget mener det, osv.

 

Dersom man skal ha et forbrukerorgan med makt, så må man til Forbrukertvistutvalget. For å komme dit må man først innom megling med enten advokat eller Forbrukerrådet.

Og jeg mener at et sted på veien der, er det en god sjans for at Trådstarter får et godt tilbud på en 42" plasma flatskjerm mot å ikke snakke mer om saken. Dere kan naturligvis mene at det er lav moral å oppfordre til å presse gjennom en avtale som er inngått, men jeg mener at det er lav moral å bryte en avtale som er inngått.

 

.tommyb

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Hvis jeg var Dell's representant, og var klar over at det gikk en så stor diskusjon om dette her, hadde jeg gått ut offentlig og tilbudt trådsvarer skjermen til innkjøpspris.

Og oppfordre alle hw.no's medlemmer til å tråle nettsidene for feil, slik at de også kan gjøre et kupp pga en feil?

 

Tror ikke en gang Dell er spesielt interessert i at det gjøres kjent at det faktisk går an å lure bedrifter på denne måten.

 

Virker som ca 50% er for og 50% mot at han skal få skjermen til den prisen. Hadde det vært 100% for, så burde selvsagt Dell gitt han skjermen for å unngå "dårlig reklame" i forumet. Tror egentlig ikke så mange av de som er for at han får skjermen ville ment at Dell var skikkelig råtten dersom de nektet for salget. Ergo, Dell har ikke så mye å tape på å nekte han skjermen.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Og oppfordre alle hw.no's medlemmer til å tråle nettsidene for feil, slik at de også kan gjøre et kupp pga en feil?

 

Nei. Det var en dårlig idé. Du har rett, og det er vel egentlig det jeg sa i en senere post også, selv om jeg ikke så at jeg motsa meg selv.

 

Og jeg mener heller ikke at Dell kommer til å tape spesielt mye ansikt på denne saken, egentlig. Men jeg mener fortsatt at de er bundet av avtalen.

 

:)

 

.tommyb

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Forbrukerrådet har faktisk ikke noen makt. De er et rent rådgivende organ, uten sanksjonsmuligheter, og det er ingen som plikter å følge det Forbrukerrådet sier. Dersom man skal ha et forbrukerorgan med makt, så må man til Forbrukertvistutvalget. For å komme dit må man først innom megling med enten advokat eller Forbrukerrådet.

Formelt har de ikke noe makt nei, men vil tro de aller fleste bedrifter (og forbrukere) hører på hva forbrukerrådet sier i en sak, for å så føye seg etter det :)

Lenke til kommentar
Formelt har de ikke noe makt nei, men vil tro de aller fleste bedrifter (og forbrukere) hører på hva forbrukerrådet sier i en sak, for å så føye seg etter det :)

Spørs hvor overbevist de er om at de har loven på sin side.

Lenke til kommentar
Hvis jeg var Dell's representant, og var klar over at det gikk en så stor diskusjon om dette her, hadde jeg gått ut offentlig og tilbudt trådsvarer skjermen til innkjøpspris.

Og oppfordre alle hw.no's medlemmer til å tråle nettsidene for feil, slik at de også kan gjøre et kupp pga en feil?

 

Tror ikke en gang Dell er spesielt interessert i at det gjøres kjent at det faktisk går an å lure bedrifter på denne måten.

 

Virker som ca 50% er for og 50% mot at han skal få skjermen til den prisen. Hadde det vært 100% for, så burde selvsagt Dell gitt han skjermen for å unngå "dårlig reklame" i forumet. Tror egentlig ikke så mange av de som er for at han får skjermen ville ment at Dell var skikkelig råtten dersom de nektet for salget. Ergo, Dell har ikke så mye å tape på å nekte han skjermen.

Alle kan vel være enige om at man ikke skal tråle websider for å finne muligheter til å svindlenoen, men poenget her er jo den rettslige biten..

 

Dette er en gråsone sak, men går faktisk på det generelle angående ordebekreftelse, og når det i tillegg står på Dell siden at ordebekreftelse er bindene, så går de på en måte imot seg selv..

 

Da er det irrelevant om det er korrekt eller ikke i denne saken, poenget går på om selger kan endre på en avtale, når de finner ut at det er noe som ikke gagner dem.. der hele den juridiske biten står..

 

Det er irrelevant om noen mener at personen skal ha skjermen eller ikke, jeg vil bare vite om det finnes en presedens på dette, da det er noe som personlig jeg vil vite, for det kan påvirke en del dersom det kommer en presedens på området..

Lenke til kommentar

Snakket med Dell på nytt nettopp og etterlyste svar på klagen, iom det er over 1 uke siden den ble sendt.

 

Fikk beskjed om at klagen var motatt og sendt videre for behandling. Slik at de har folk til å se på det juridiske rundt problemstillingen min.

 

Så da er det bare å sette seg ned å vente. Det går ihvertfall framover i saken. :)

Lenke til kommentar
Snakket med Dell på nytt nettopp og etterlyste svar på klagen, iom det er over 1 uke siden den ble sendt.

 

Fikk beskjed om at klagen var motatt og sendt videre for behandling. Slik at de har folk til å se på det juridiske rundt problemstillingen min.

 

Så da er det bare å sette seg ned å vente. Det går ihvertfall framover i saken. :)

Bra bra.

 

ser fram til å vita hva dei kommer fram til

Lenke til kommentar

Og oppfordre alle hw.no's medlemmer til å tråle nettsidene for feil, slik at de også kan gjøre et kupp pga en feil?

 

Tror ikke en gang Dell er spesielt interessert i at det gjøres kjent at det faktisk går an å lure bedrifter på denne måten.

 

Dette er da ikke å lure Dell?

Det er i så fall Dell som lurer seg selv her.

De har gjort en feil som har resultert i ett kupp for kunden.

Dell er et enormt selskap som må regne med at det gjøres tabber, det har de helt sikkert tatt høyde for. Jeg er sikker på de har rutiner som varsler når det oppstår slike avvik før tapet blir for stort.

 

Mr. Dell selv ble jo en av verdens rikeste nettopp bl.a. på grunn av besparelsen ved å selge maskiner via web. Da må de jo også ta den lille utgiften når systemet av og til ikke fungerer i Dells favør.

 

Det er ikke slik at det skal være risikofritt å drive butikk, ingen er garantert å selge varen til over innkjøpspris.

 

Dell kjører jo stadig flere kampanjetilbud oppå hverandre og i øst og vest nettopp for å skape blest om sine produkter. Se på dette som en super-kampanje ;)

 

Pengene her er uansett peanuts for Dell, de er nok mest opptatt av prinsippet, reglemanget og kjøpskontrakten som ble inngått.

Lenke til kommentar

He he, sendt videre ja.

 

Men får se hva som skjer, det finnes gode argumenter for og mot at du ikke skal ha skjermen. Hvis man kan bruke fkjl. om prismerking får du den nok til den prisen. men hvis man ikke kan bruke den og må bruke avtaleloven er det nok ikke utslaget i trådstarters favør..

 

Lykke til..

 

hvis det hadde vært meg som hadde gjort et slikt kupp hadde jeg slåss med nebb og klør :tease:

Lenke til kommentar
Dette er da ikke å lure Dell?

Det er i så fall Dell som lurer seg selv her.

Dersom man tråler siden etter feilprisinger er det å lure Dell. I tillegg må man ljuge folk rett opp i trynet siden man må hevde at man ikke visste at det var feilprising.

 

Men har man ikke noe imot å være løgner er det fritt fram og lykke til :roll:

Lenke til kommentar
Kan vedde ganske mye penger på at du ikke får den skjermen til den prisen...

 

/Cyrus

nei, mulig det. men det kommer nok noe godt ut av det uansett. kanskje dell blir flinkere med å sette opp rett pris på en vare (de har bommet ganske mye i det siste), og kanskje de går med på å selge skjermen til en mye billigere penge (enn det den egentlig koster, ikke feilpriningen) ettersom salget skjedde i god tro.

 

gleder meg til å høre hva alt dette koker ned til! :)

Lenke til kommentar
Dette er da ikke å lure Dell?

Det er i så fall Dell som lurer seg selv her.

Dersom man tråler siden etter feilprisinger er det å lure Dell. I tillegg må man ljuge folk rett opp i trynet siden man må hevde at man ikke visste at det var feilprising.

1. Hvorfor er det å lure dell?

 

2. Hvofor å man juge de opp i trynet?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...