Gå til innhold

Dell med feilprising - får jeg varen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Meiner det var nevnt her tidligere, men hvis ikke:

 

Hvis du tar opp andre på bånd skal de være gjort oppmerksomme på dette, ellers har du slett ikke lov til å gjøre det du har gjort.

 

 

Synes videre at det der er en mail hvor du BER Dell om å sette på handbrekket, for så mange "advarsler" og krav har jeg vel sjelden sett i et brev.

 

Men nå bestemmer ikke Dell utifra mine meininger, så vi får se hvordan det går.

 

Edit: jeg synes det er en grei tråd, men når det kommer lite nytt for dagen må jeg få lov til å anmerke som avsluttende kommentar mitt syn på at tråd har nådd grensa. En persons mening blir ikke sterkere dess flere ganger den blir gjentatt.

Når det gjelder opptak av samtaler så er det fullt lovlig så lenge HELE samtalen er tatt opp på bånd..

 

Hvis "deler" av en samtale er tatt opp på bånd, skal den andre parten informeres om det i forkant.

 

Hva er det jeg truer Dell med?

 

1.Jeg har levert en klage på at jeg ikke har fått et produkt som jeg skal ha.

2.Jeg stiller spørsmålstegn ved saksbehandlingen dems.

3.Jeg informerer at jeg har kontaktet Forbruker rådet, for å få hjelp til hva som er rett å galt. (Har ikke truet Dell med forbruker rådet. Forbruker Rådet har ingen makt what so ever, men de kan være kjekke å få veiledning av.)

4.Jeg er ingen advokat eller skrivekyndig person, men en av oss vanlig dødelige som har utformet et brev etter best mulig evne, for å prøve å få Dell til forstå problemstillingen min. Klagen/brevet kunne HELT sikkert vært utformet bedre enn den er.

Lenke til kommentar

Valldemar da. Det er vel ingen her som tror at du var i god tro når du kjøpte varen for 1200 kroner. Jeg tror det beste du kunne ha gjort var å ikke poste din skrytepost her slik at du unngikk å vise at du hadde gjort et "røverkjøp / forsøk på lureri / utnyttelse". Det er ingenting i de tidligere postene dine som tyder på at du her ærlig kan stå inne for dette:

 

Klagen går ut på at jeg bestilte et produkt fra internett i god tro om at alt

var i skjønneste orden. Og at varen var priset korrekt.

 

jim

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare sende en link til denne tråden til Dell? Trådstarter er sikkert den eneste personen som har sendt mail/snakket på telefon med Dell. Da vil de med en gang se at personen viste varen var grovt feilpriset.

 

Er ikke noe juridisk ekspert, men vil ikke hele saken bare bli lagt død da?

Lenke til kommentar
Synes det er på grensen til provoserende å se at Valldemar prøver å "spille uvitende" om prisnivået på plasma et stykke ut i tråden. Dette ble nok hovedsaklig gjort i tilfelle dell skulle lese denne tråden. At han er kjent med prisnivået på skjermer er i alle fall ingen tvil med. Det er dette et bevis på.

 

Synes det blir for dumt å bruke tid og krefter (fra dell) i et såpass grovt tilfelle som dette. Prisen over 10x lavere enn hva det kunne forventes. Hadde det vært halv pris elns. hadde saken vært en annen, og jeg ville heller støttet saken.

 

Ordrebekreftelsene er for øvrig helautomatisk. Det er ingen som personlig har godtatt at skjermen skulle selges for den prisen. Er synd om butikkenes forsøk på å være effektive og billige, skal belønnes med slikt "tyveri" som dette.

 

 

Ang. TV2 hjelper deg: De kjører saker hvor forbrukeren får sympati. I denne saken er det firmaet som får sympatien... :roll:

Jaha?

 

Jeg spør om en angitt pris på en dataskjerm for 3år siden er en bra pris, så henviser du til at jeg bør vite hva prisnivået på en TV 3 år etterpå er?

 

Og om jeg visste hva prisnivået er, så er ikke det spørsmålet her.

 

Jeg bestilte til 1Pris. Fikk bekreftelse på 1pris. Forventet å få varen til samme pris som jeg fikk i bekreftelsen på varen min.

Lenke til kommentar

Jessu fader.. Jeg må si jeg blir forbannet av å lese innlegg som kommer i tråder som dette. Får meg til å lure på om noen av dere bare en gjeng unger som ikke har fått nok pupp i oppveksten..

 

Må dere være så inn i h.. misunnelige, at dere for f.. ikke klarer å unne noen andre å gjøre seg et godt kjøp?

 

Sure kommentarer hvor det *lyser* igjennom at dere ikke unner noen andre det dere ikke får selv, sier jo sitt om hvor voksne flere av dere er.

 

Jeg kan nevne flere innlegg her som irriterer meg grenseløst, men det blir bare å henge ut enkeltpersoner, og det gidder jeg ikke.

 

Uansett, har sett i tidligere poster at flere av dere blir så j.. misunnelige når andre har gjør seg et varp, at dere f.. ikke klarer å la vær å komme med dritt-kommentarer slengende (bastante som sådan), som forøvrig ikke holder mål i det hele tatt. Er det mulig å være mer barnslig?

:w00t:

Lenke til kommentar
Og om jeg visste hva prisnivået er, så er ikke det spørsmålet her.

 

Jeg bestilte til 1Pris.  Fikk bekreftelse på 1pris.  Forventet å få varen til samme pris som jeg fikk i bekreftelsen på varen min.

Joda, det er jo litt av spørsmålet her da du har gitt uttrykk for at du hele tiden har vært i god tro. Og det har du jo ikke vært. Ergo faller det jo litt på sin urimelighet at du kan hevde at kjøpet var foretatt i god tro.

Lenke til kommentar

Fungerer som regel dårlig å begynne klagen med løgn Valldemar.

Klagen går ut på at jeg bestilte et produkt fra internett i god tro om at alt

var i skjønneste orden. Og at varen var priset korrekt.

Det der er ren løgn. I første post i denne tråden skriver du:

Hva er sannsynligheten at jeg får en plasmaskjerm hos Dell for 1229,- ?

Varen var feilpriset på nettet

Du begynner å ligne mer og mer på en grådig liten unge, og at du ljuger Dell rett opp i trynet gjør det hvertfall ikke bedre.

Lenke til kommentar
Må dere være så inn i h.. misunnelige, at dere for f.. ikke klarer å unne noen andre å gjøre seg et godt kjøp?

Er enig med deg derseom dette var en sak der det var et kjøp foretatt i god tro. Det er det dessverre ikke. Her har en kynisk person sett sitt til å utnytte feil prising til å skaffe seg en vare. Da kan en vel ikke si at det er et godt kjøp, men snarere et forsøk på å utnytte en feil. Så dermed er jeg uenig i misunnelighetsutsagnet ditt. Det er snakk om å støtte uredelighet her, og ikke et godtroende menneske som trodde alt var i skjønneste orden.

Lenke til kommentar
Og om jeg visste hva prisnivået er, så er ikke det spørsmålet her.

Når du begynner "klagen" til Dell med å hevde at du var i god tro spiller det en veldig stor rolle. Du har flere ganger vist at du ikke handlet i god tro.

 

Når du ljuger til Dell sånn som du gjør der, og når en ser på hva som kalles svindel ellers på forumet, kan du kanskje forvente en anmeldelse for svindelforsøk? :tease:

Lenke til kommentar
Og om jeg visste hva prisnivået er, så er ikke det spørsmålet her.

 

Jeg bestilte til 1Pris.  Fikk bekreftelse på 1pris.  Forventet å få varen til samme pris som jeg fikk i bekreftelsen på varen min.

Joda, det er jo litt av spørsmålet her da du har gitt uttrykk for at du hele tiden har vært i god tro. Og det har du jo ikke vært. Ergo faller det jo litt på sin urimelighet at du kan hevde at kjøpet var foretatt i god tro.

Hvor har jeg sagt at jeg ikke var i god tro om at jeg skulle få produktet til nevnt pris?

Lenke til kommentar
Fungerer som regel dårlig å begynne klagen med løgn Valldemar.
Klagen går ut på at jeg bestilte et produkt fra internett i god tro om at alt

var i skjønneste orden. Og at varen var priset korrekt.

Det der er ren løgn. I første post i denne tråden skriver du:

Hva er sannsynligheten at jeg får en plasmaskjerm hos Dell for 1229,- ?

Varen var feilpriset på nettet

Du begynner å ligne mer og mer på en grådig liten unge, og at du ljuger Dell rett opp i trynet gjør det hvertfall ikke bedre.

Dette var ETTER at jeg fikk vite at varen var feilpriset og muligens ikke gyldig.

Lenke til kommentar
Og om jeg visste hva prisnivået er, så er ikke det spørsmålet her.

Når du begynner "klagen" til Dell med å hevde at du var i god tro spiller det en veldig stor rolle. Du har flere ganger vist at du ikke handlet i god tro.

 

Når du ljuger til Dell sånn som du gjør der, og når en ser på hva som kalles svindel ellers på forumet, kan du kanskje forvente en anmeldelse for svindelforsøk? :tease:

Jeg handlet produktet i troen om at det var et bra tilbud, og forventet at jeg hadde motatt rett pris da jeg fikk ordrebekreftelse i posten også.

Lenke til kommentar

Mulig det er endel misforståelser ute å går her. La meg oppklare Hendelsesforløpet til dere..

 

 

1. Jeg finner en Plasmaskjerm på Dell sine hjemmesider til en rimelig penge. Hopper på tilbudet, da jeg syntes det var en MEGET gunstig pris.

(Har hoppet på andre tilbud via Dell som jeg også syntes var gunstig og alltid fått produktene. Aldri opplevd at prisen på en vare var feil i Ordrebekreftelsen min)

 

 

2.Jeg mottar en bekreftelse i Posten på at ordren hos Dell er registrert og alt stemmer overens med bestillingen iflg internett sidene hos Dell..

 

3. Jeg får vite at skjermen er grovt feilpriset.

 

4. Jeg poster en tråd på Hardware.no om hva sannsynligheten er for å få produktet til prisen som jeg har fått i ordrebekreftelsen. Og for å få tilbakemeldinger på hvilke rettigheter jeg har.

 

Hvordan kan jeg vite om varen på internett er feilpriset, eller om Dell faktisk har lagt ut et Meget godt tilbud på en TV? (Vil gjerne referere til han som kjøpte seg en sykkel for 75,-)

 

Jeg ante ikke hvor mye skjermen kostet til FULL pris, men jeg bestiller, da jeg synes prisen er meget bra og velger å slå til på den.

 

Det er ikke før i ETTERTID at jeg får bekreftet at skjermen er FEIL priset, og jeg poster en tråd på forumet, da jeg er bekymret på om jeg vil motta produktet eller ikke.

Lenke til kommentar
Huffsann denne tråden er oppi 180 svar nå, der 90% kun er idiotisk synsing og usannheter. Folk burde være mer forsiktige med å komme med bastante uttalelser om ting de ikke har peiling på.

hva skal man si her? at du kommer med synsing om at 90% av oss har feil, uten å komme med et grunnlag for det?

 

noen av oss er faktisk ute etter noe som kaller rettspraksis, slik at man får en presedens på denne typen saker, da det gjelder en avtale som er gjort, og muligheten for å kunne endre den etterpå..

 

Men, hvis du mener vi er på jordet, så vennligst ha noe til å bygge under din påstand. Hvis du ikke har det, så vil jeg si det er du som synser og ikke har peiling, da du slenger det mot andre først. :)

Lenke til kommentar

Har selv prøvd og kjøpe laptopper fra Dell til annonsert pris, men nei, ikke sjans.

Stå på Valldemar, så kanskje disse selskapene slutter med villedene priser

 

Lurer på hvilke disse mennesker er, som (grønne av misunnelse?) støtter amerikanske multinasjonale selskaper i kampen mot den staute norske forbruker? Heia Dell?

Lenke til kommentar

Hei folkens!

Hyggelig at lover og regler er så engasjerende!

 

Det er mange som har svart, men dessverre er mange av svarene preget av dårlig forståelse for juss, så jeg tillater meg å komme på banen en gang til:

 

Forholdet omhandles av en rekke lover og regler. Problemet er å sortere ut hvilke som gjelder i akuratt dette tilfellet. Dersom man bare har lest en enslig paragraf, så vil det lett kunne oppstå misforståelser. Man må således være i stand til å finne de relevante bestemmelsene, veie de opp mot hverandre og se hvilken som er mest passende i denne saken. Fasit er allerede gitt, men folk vil gjerne beholde sin egen oppfatning, selvom den er fattet på et altfor tynt grunnlag.

 

La meg ta et eksempel.

Det er veldig galt å drepe andre og handlingen straffes med lovens strengeste straff.

Allikevel kan man avogtil drepe uten å bli straffansvarlig, dersom det forelå en nødvergesituasjon.

Poenget: Vi har generelle regler som omfatter de fleste tilfellene, men vi har også unntaksbestemmelser som sier når den generele bestemmelsen ikke gjelder allikevel.

 

Hvis man forstår dette, så har man en mulighet til å forstå at det også på avtalerettens område er teoretisk mulig med unntak fra den generelle regelen som sier at avtaler er bindende.

 

Når jeg så har vist dere hvilken bestemmelse som gjelder i dette tilfellet (§ 32), så er det nesten frustrerende når enkelte ikke evner å ta dette inn over seg. Tilsvar om at en avtale er bindende, (underforstått; alltid), viser at vedkommende ikke er i stand til hverken å lese selve bestemmelsen eller forstå systemet med generelle regler og unntaksbestemmelser.

 

Vel, å belære den slags mennesker krever mer enn jeg er i stand til å levere i dette forum, så det forehavende lar jeg være.

 

Jeg si noe om god tro også:

Vurderingen mht. god tro er ikke en subjektiv greie. Man kan ikke forsøke å utrede hva Per, Pål og Espen egentlig tenkte, for det lar seg simpelthen ikke gjøre. (Det finnes ingen ekte tankelesere. Å lese tankene som var tilstede for mange dager siden, er formodningsvis enda vanskeligere). I stedet må man vurdere hva en noenlunde, oppegående, ansvarlig peron ville ha tenkt. Vær snill og tro meg, når jeg sier at man må legge til grunn at så stort avslag som i dette tilfellet, vanskelig kan forenes med påstanden om god tro. (Mht. en vare, som presenteres og annonseres mot oss i flere media, flere ganger om dagen).

Og videre, forestillingen om at prisen er feil forsterkes når man vet at prisen ikke er annonsert som ledd i en reklamekampanje.

Så, for å si det med rene ord; så dum vil ikke en dommer tro at en voksen mann, uten psykisk utviklingshemning, er. Det går altså en grense for hvor dum man kan være. Hvis man passerer denne, så må man selv bære omkostningene.

 

Også litt om presedens og rettspraksis:

Det er en feiltagelse å anta at rettstilstanden alltid er ukjent før man har en rettskraftig avgjørelse. Dersom loven sier at man må være 18 år for å gifte seg, så trenger man ikke å konsultere andre rettskilder. Man behøver altså ikke å lete gjennom dommer for å få en bekreftelse på alle bestemmelsene som Stortinget har vedtatt.

Altså: Vi har en lov som regulerer vår sak nokså bra. Spørsmålet er egentlig: Er det noen holdepunkter for at trådstarter ikke var i god tro? Jeg synes ikke dette er vanskelig å vurdere, men jeg har ikke syslet med juss i mer enn ti år. Jeg vil heller snu situasjonen og utbe dokumentasjon for de som hevder at det er greit å være så uvitende som trådstarter gir uttrykk for. Det er DER forklaringsbehovet er.

 

Forøvrig (repetisjon), den danske dommen som ble referert tidligere (angående feilprisede varer i et butikkvindu): Kjøperne TAPTE denne saken fordi de burde forstått at prisen var feil (Ca. 1/3 av riktig pris).

I Danmark har vi molboene og i Norge har vi fjortissene på forum for fåreskaller. Jeg antar imidlertid at norsk høyesterett ikke vil legge lista så veldig langt unna for vårt vedkommende. De av dere som kan litt matematikk kan jo forsøke å utlede hvilken betydning dette får i vår sak. Lykke til!

 

(Jeg er litt lei for den kvalme og belærende tonen, men det synes å være litt vanskelig å nå frem, uten å ta litt hard i. Når folk ikke klarer å forstå relativt enkle bestemmelser, så må det noe ekstra til for at folk skal skjerpe seg. Men om det hjelper, har jeg ingen garanti for. Man behøver ikke være psykolog eller ha lest Villanden for å erkjenne at folk flest trives best med å leve i sin egen forestillingsverden, uansett hvor mange realitetskorreksjoner andre forsøker å dytte på dem).

 

HH

Lenke til kommentar
Fungerer som regel dårlig å begynne klagen med løgn Valldemar.
Klagen går ut på at jeg bestilte et produkt fra internett i god tro om at alt

var i skjønneste orden. Og at varen var priset korrekt.

Det der er ren løgn. I første post i denne tråden skriver du:

Hva er sannsynligheten at jeg får en plasmaskjerm hos Dell for 1229,- ?

Varen var feilpriset på nettet

Du begynner å ligne mer og mer på en grådig liten unge, og at du ljuger Dell rett opp i trynet gjør det hvertfall ikke bedre.

Dette var ETTER at jeg fikk vite at varen var feilpriset og muligens ikke gyldig.

Når fikk du vite fra Dell at varen var feilpriset?

 

Dersom du ikke har fått vite fra Dell før din første post at plasmaskjermen var feilpriset - hvordan vet du da at den var feilpriset, som du hentyder i din første post? Ergo, som sagt tror jeg det var noe klønete å poste her før du fikk vite fra Dell at de ikke ønsker å selge deg skjermen til den prisen.

 

Du klarer ikke å overbevise meg om at du ikke var rimelig sikker på at det må være en feil når du bestilte og håpet i det lengste at dette ville gå din vei. Du må gjerne poste 100 poster hvor du benekter at du ikke var i god tro, men meg vil du ikke overbevise.

 

Og kanskje klarer du på en moralsk motbydelig måte å få denne skjermen for 2000 kroner. Flott, da er jo samfunnet på riktig vei ...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...