Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

mail- og webserver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg kan huske så har det fulgt med en aller annen webserver i alle utgaver av Windows siden Win98.

Nå sier du ingen ting om det er windows du bruker, men men.

I alle fall, hvis det er win98 så har du PWS på win98 cd'en, ellers har du IIS som du kan legge inn ved hjelp av Legg til/fjern programmer.

Av mail servere (pop/smtp) så vet jeg ikke om noen som er bra og gratis, men MDeamon fungerer greit til en mindre brukermasse. Tror du kan laste ned denne som shareware.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-06 01:57, the-king skrev:

Skal sette opp mail- og webserver? Men hvilke program skal jeg bruke, ikke apache? Ta gjerne med en link hvor jeg kan laste det ned?

Takker


 

Generell advarsel:

 

IIS er viden kjent for å ha noen gigantiske sikkerhetshull, og Apache har i det siste også vært uheldig. Hvis dere har 0 peiling på dette her - ikke gjør det, eller få hjelp. Hvis dere på død og liv vil prøve, pass på å få patchet IIS/Apache skikkelig / sett opp en ordentlig konfigurert brannvegg foran. Har dere en dårlig dag kan en gammel IIS bli angrepet på kort tid (minutter) og da kan plutselig uvedkommende ha adgang til pcen deres. Husk CodeRed* problemet.

Lenke til kommentar

Siden du ikke skal bruke Apache eller Internet Deformation Server, kan du evt. teste ut en liten og grei webserver ved navn Xitami (www.xitami.com)

 

Jeg brukte den litt før i tida, men siden jeg har brukt Apache i seinere tid kan jeg ikke si noe om hvordan det ligger an med sikkerhetsproblemer og slikt, men jeg vil tippe den er tryggere enn de to andre fordi den er så mye mindre og enklere. Mye lettere å konfigurere også, så det er vanskeligere å sette den opp galt.

 

Ihvertfall støtter den alt det grunnleggende som http, ftp, cgi ++. Om den støtter moduler ala mod_perl/mod_php o.l. husker jeg ikke i farta.

 

Basisversjonen er gratis, trenger du SSL må du betale men til hjemmebruk trenger du sikkert ikke SSL (secure socket layers)

Lenke til kommentar

Apache er meget sikker.

 

Forresten så var det et sikkerhetshull for litt siden, men det var i versjon 1.

 

Bruk Apache 2, den er enkel å sette opp, rask og fleksibel. Kjører glimrende som service på winnt, 2k eller xp.

 

Apache 2 er skrevet fra bunnen og opp, derfor også mye bedre tilpasset windows enn versjon 1. Versjon 1 begynte kun som unix/linux webserver så vidt jeg vet, og ble portet til windows.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-08 01:17, christt skrev:

Apache er meget sikker.


Forresten så var det et sikkerhetshull for litt siden, men det var i versjon 1.



 

Nja, sitat fra httpd.apache.org:

"Due to the existence of exploits circulating in the wild for some platforms, the risk is considered high. The Apache Software Foundation has released versions 1.3.26 and 2.0.39 that address and fix this issue, and all users are urged to upgrade immediately. These versions are available for download; see below."

 

Quote:



Bruk Apache 2, den er enkel å sette opp, rask og fleksibel. Kjører glimrende som service på winnt, 2k eller xp.



 

Samt på Linux/*BSD/Solaris/Netware/OS/2 og sikkert litt mer :smile:

 

 

[ Denne Melding var redigert av: sumptrollet på 2002-07-08 01:35 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...