Skeptos Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 I denne uka har vi i klassen min hatt prosjektuke om yrker og utdanning. I den forbindelse var det noen som hadde hatt om dataingeniøryrket. I innledningen hans skrev han noen sånt som: Jeg har valgt å ha om dataingeniør fordi det er det yrket jeg må bli for å lage dataspill. Det jeg lurer på: Er ikke det helt feil at en dataingeniør utvikler dataspill? Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Fra Jobbfeber.no: Som bachelor ingeniør i datafag (dataingeniør) kan man finne arbeid i private bedrifter og organisasjoner eller i offentlige etater og institusjoner. Dataingeniørens arbeidsfelt er stort. Datateknikk benyttes i alle samfunnssektorer, og man kan være tilsatt så vel hos bedrifter, organisasjoner eller andre brukere av datateknikk, som hos bedrifter som leverer programvare eller datamaskiner. Som dataingeniør, kan man være spesialutdannet innen databehandling eller dataservicearbeid. Dataingeniøren har tekniske arbeidsoppgaver som består i planlegging og prosjektering, service og vedlikehold, forskning og utvikling, drift og vedlikehold. I tillegg kommer ikke-tekniske oppgaver som administrasjon, arbeidsledelse, markedsføring, økonomisk styring, instruksjon og undervisning. Yrket gir mulighet for rik kontakt med andre mennesker. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Det er vel en drøss med forskjellige dataingeniørutdanninger, der det legges vekt på litt forskjellige ting. NITH reklamerer med et studie der man blir spillutvikler. Er ikke sikker på om man blir dataingeniør der, men det finner du fort ut på nith.no Lenke til kommentar
Skeptos Skrevet 15. april 2005 Forfatter Del Skrevet 15. april 2005 Fra Jobbfeber.no: Som bachelor ingeniør i datafag (dataingeniør) kan man finne arbeid i private bedrifter og organisasjoner eller i offentlige etater og institusjoner. Dataingeniørens arbeidsfelt er stort. Datateknikk benyttes i alle samfunnssektorer, og man kan være tilsatt så vel hos bedrifter, organisasjoner eller andre brukere av datateknikk, som hos bedrifter som leverer programvare eller datamaskiner. Som dataingeniør, kan man være spesialutdannet innen databehandling eller dataservicearbeid. Dataingeniøren har tekniske arbeidsoppgaver som består i planlegging og prosjektering, service og vedlikehold, forskning og utvikling, drift og vedlikehold. I tillegg kommer ikke-tekniske oppgaver som administrasjon, arbeidsledelse, markedsføring, økonomisk styring, instruksjon og undervisning. Yrket gir mulighet for rik kontakt med andre mennesker. Ja, og? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Nei man MÅ ikke ha den utdanningen, man MÅ ikke noen utdanning innen data en gang for å jobbe med spillutvikling Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 man kan være musiker, grafiker, skuespiller.. de trenger mye rart nå for å lage dataspill. Lenke til kommentar
Skeptos Skrevet 16. april 2005 Forfatter Del Skrevet 16. april 2005 Nei man MÅ ikke ha den utdanningen, man MÅ ikke noen utdanning innen data en gang for å jobbe med spillutvikling Nei, det var ikke det han mente. Han mente at det var det yrket han måtte bli for å ha et yrke der han bruker arbeidstiden til å utvikle dataspill. Er ikke det feil at det er folk i det yrket som utvikler dataspillene? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Det er fremdeles feil, du kan fint JOBBE fulltid med spillutvikling I en bedrift selv om du ikke er ingenør. Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) Det jeg lurer på: Er ikke det helt feil at en dataingeniør utvikler dataspill? Dataingeniører har er vidt spekter av jobber de kan velge mellom. Alt etter hva de har valgt å spesialisere seg på under utdannelsen. Noen velger systemutvikling (programmering), andre blir nettverksansvarlig, noen blir data konsulenter, andre går kanskje videre med forskning, mens noen andre blir lærere, og resten blir arbeidsledige. Ellers varierer sikkert kravene alt etter hva slags jobb en snakker om i spillutvikling. Her er noen utdrag fra Funcom sine jobbannonser idag.. Funcom jobber Felles krav: * to have passion for games * to relocate to Oslo * to have good English written and oral skills * to have ability to work in (big) teams For programmerere... (Nettverksprogrammering) * Service minded attitude * Visual Studio 6/7 * Programming on Windows * Good C/C++ knowledge * Python * Ability to work with other professions (like desingers and graphic artists) * Must be able to start on a short notice (Programmering av spillvektøy) * Service minded attitude * DX8-9 (/10), current shader models. * 3d math, linear algebra * Visual Studio 6/7 * Programming on Windows * Good C/C++ knowledge * Must be able to start on a short notice (Programmering av 3d grafikk) * Service minded attitude * DX9 (/10), current shader models. * Visual Studio 6/7 * Programming on Windows * Good C/C++ knowledge * Must be able to start on a short notice * Minimum: developing and releasing 1 PC or Console game (Programmering på XBOX2) * XBox/Xbox2 (,PS2 or other) console experience * Visual Studio 6/7 * Good C/C++ knowledge For grafikkere... (3d modellering) * Years of experience with the following software: 3D Studio MAX or equivalent. * Able to work closely with Lead Graphic Artist, Art Director and other artists on the team. Merk! De nevner ingenting om utdannelse. Endret 17. april 2005 av hishadow Lenke til kommentar
femfulle Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Felles for ingeniør utdanningane er matte og fysikk. Dette er to fag som er viktige å være gode i når ein utviklar spel. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Enhver dataingeniør med respekt for seg selv bør ha noen kunnskaper innen C/C++. I tillegg er det som nevnt en del matte inni bildet. Dataingeniør er en ypperlig bakgrunn til å drive som spillutvikler, men selvsagt ikke den eneste. Man kan ha bekgrunn som Cand. Scient. innen informatikk og stille like stekt. Det viktigste er selvsagt interesse. Billedkunstnere og musikere er også aktuelle yrker, men behovet for disse er ikke spesielt stort. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Altså, jeg har lenge tittet rundt på spillutviklings jobber.. (nei er ikke utdannet noe enda) Og har egentlig fått erfare at utdannelse ikke teller en dritt, det som teller er at du faktisk kan det du driver med og at du er god til det! Det er samma om du kommer med en mastergrad i programmering når du ikke kan programmere skikkelig! Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Det er samma om du kommer med en mastergrad i programmering når du ikke kan programmere skikkelig! Det finnes selvsagt skrotinger som tar 5-årig datautdannelse og som ikke kan programmere. De sliter selvsagt. Men om jeg skulle vært arbeidsgiver vil en formell utdannelse være en klar fordel. De leker ikke skole på universitetene. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Finnes jo veldig mange forskjellige ting som tilsammen blir til spillutvikling. For eksempel kan du være ansvarlig for musikken og lydeffektene i spillet, og da er vel en musikalsk utdanning å foretrekke. Eller kanskje grafiker.. Dessuten trenger man jo selvfølgelig noen folk som har skills innen programmering osv.. Mye som skal settes sammen til et endelig produkt. Lenke til kommentar
Patton Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Altså, jeg har lenge tittet rundt på spillutviklings jobber.. (nei er ikke utdannet noe enda) Og har egentlig fått erfare at utdannelse ikke teller en dritt, det som teller er at du faktisk kan det du driver med og at du er god til det! Utdannelse har den fordel at du har en basis, og kan bevise at du ikke er helt blank når det gjelder programmering. Hvis du har 1.5 i programmering så er sjansene større for at du får jobben framfor en fyr som skriver i søknaden "jeg er jævlig god i programmering". Nå er det ofte slik at spillbransjen ønsker egenproduserte kodesnutter som vedlegg til søknaden, og da kan man selvfølgelig finne et par gullkorn, men du bør være temmelig begavet hvis du vil skaffe deg en jobb innen IT (om det er spill eller annet) uten en formell utdannelse. Apropo, teamwork er alfa-omega. Ingen ønsker ego-tripp programmerere (men det gjelder egentlig nesten alle arbeidsplasser). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå