agvg Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Hadde det IKKE fungert så har de 30 dagers åpent kjøp, og han kunne heller kommet inn og betalt for den andre printeren. Det hadde ikke fungert, hva skulle poenget være og sende mannen ut med ett produkt han ikke på noen måte kunne få til og virke? Påføre butikken kostnader og kunden masse ergrelser og sløsing med tid? Hr gjore selgeren det man kan forlange, kartla behovet, samt utstyret som kunden hadde og gjore en korrekt anbefaling. Lenke til kommentar
JonnyHZ Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Det er så mange forskjellige butikker (både nettshop'er og fysiske butikker) som har så mye mer å tilby av kompetanse, kundebehandling og ikke minst varer på lager,at det er ingen vits å handle hos El-kjøp lenger.Styr unna! PS:Legger ikke alle under en kam,men etter min erfaring er dette min anbefalling. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Forbrukerkjøpsloven § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Altså, med en gang han oppdaget mangelen kan han klage på den så fremt PC ikke er over 5 år, eller. den gjelder vell uansett, men etter 10 år er saken foreldet. Legg merke til formuleringen burde ha oppdaget. Feilen ble, eller burde hvertfall ha blitt, oppdaget når hun pakket ned PCen pga problemer. At valget ble å pakke ned maskinen istedet for å melde fra om eller prøve å få hjelp til å rette det som var feil er ikke butikkens skyld. Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Forbrukerkjøpsloven § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Altså, med en gang han oppdaget mangelen kan han klage på den så fremt PC ikke er over 5 år, eller. den gjelder vell uansett, men etter 10 år er saken foreldet. Legg merke til formuleringen burde ha oppdaget. Feilen ble, eller burde hvertfall ha blitt, oppdaget når hun pakket ned PCen pga problemer. At valget ble å pakke ned maskinen istedet for å melde fra om eller prøve å få hjelp til å rette det som var feil er ikke butikkens skyld. men reklamerer man i løpet at 2 måneder etter at man faktisk oppdaget mangelen, er man uansett innenfor fristen selv om den har stått på løftet i 6 måneder først. Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 (endret) Elkjøp er ei sjappe jeg skjelden går inn i for å handle ting uten å være SKIKKELIG informert om produktet på forhånd. Skulle kjøpe meg en 32" Widescreen TV for litt siden, da dem hadde en philips på tilbud for 5000kr... JEg sjekket på internett og så der at ordinær pris på denne var omlag 8000 og tenkte at her var det duket for et. Kupp. Men neida... Straks jeg nevne philipsen så viste de meg en Thomson som skulle være mye bedre, den kostet ordinært 7000 men jeg kunne få den for 5500 om jeg kjøpte den nå... jeg takket nei til den og da skulle dem ha meg over til en Panasonic til spesialpris på 6000kr... Så sa jeg at jeg ikke var intresert i noen av disse men ville ha Philipsen... Gjett hva jeg får servert da. "Du er rett og slett dum nå, siden Thomson TV'n er mye bedre en Philipsen" Og "desverre har vi ikke philipsen inne nå så da må du komme ignenn på fredag." Dett var da mandag kveld samme dag som de hadde anonsert tilbudet. De har ikke fått in en eneste fuckings Philips TV, er bare lureri for å lokke kunder. for så å lure på dem en dårligere til høyere pris. Pga erfaring med elkjøp tidligere dro jeg hjem og sjekket... Thomson TV'n hadde ordinær pris på 5500 og Panasonicen kostet 6000 fordi expert hadde den til den prisen (prisgaranti). Og når det gjaldt kvalitet så var Philipsen ørten ganger bedre en Thomson TV'n siden den var en av Philips toppmodeller. Siden jeg nå hadde fått nokk av elkjøps idioti dro jkeg til expert og kjøpte meg en Panasonic, den fungerer utmerket. Så til alle sammen... Ikke send folk for å handle på elkjøp. Jeg får vondt av å se hvor mange som blir lurt når de går inn i den sjappa... Vurderer seriøst å blande meg inn når selger står og lyver slik til en kunde... Dårlig samvittighet rett og slett.... Opplevde akkurat det samme da jeg kjøpte meg en philips 32" ws for noen år siden. Den skulle være på tilbud til 6000kr og en kompis hadde kjøpt den for samme pris noen dager før etter å ha printa ut annonsen fra nettet. Kom dit og de kom med den sedvanlige, vi har det ikke inne nå og vet ingenting om dette tilbudet. Men vi har denne tven som er mye bedre til noen kr mer. Jeg skulle få en tv som hadde bedre lyd til 400 kr mer. Jeg hadde penger da og tenkte, ja hvorfor ikke. Jeg skulle jo få en litt bedre tv en kompisen min til 400 kr mer. Dro hjem og brukte tven en stund. En tid seinere da jeg var på besøk hos kompisen min så fikk jeg se tven hans. Den så jo klin lik ut min tv, så jeg spurte om modell nummeret, og da jeg kom hjem så visste det seg at det var samme tv apparatet. Jeg var da egentlig tenkt å levere tvet tilbake, men pga. skole og div. andre omstendigheter og dårlig innsikt i egne rettigheter så gav jeg blaffen. Dette er noe jeg angrer på den dag idag. Og om ikke dette er direkte svindel så er det iallefall noe som tyder på at det er dårlig opplæring på elkjip. Etter dette så har jeg kun handlet cdplater og småteri fra de. Er dessverre ikke like lett for alle å levere noe tilbake når man ikke har bil og apparatene er så store som et 32" tv. Endret 16. april 2005 av Onanias Lenke til kommentar
TEE Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) men reklamerer man i løpet at 2 måneder etter at man faktisk oppdaget mangelen, er man uansett innenfor fristen selv om den har stått på løftet i 6 måneder først. Loven sier eller burde ha oppdaget. At man pakker ned PCen pga problemer betyr at man faktisk har oppdaget en alvorlig feil, men ga pokker i å melde fra. Når det så går, etter trådstarters egen forklaring, noen år, har man faktisk sagt fra seg retten til å få noe som helst. Elkjøp viste ypperlig service her som i det hele tatt ga ham noe. Endret 17. april 2005 av TEE Lenke til kommentar
coban Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Mer interessert i hva som lå i CD-samlingen til bestefar, siden Windows 95 med USB-støtte ikke kom før det kun var par måneder igjen til Windows 98 ble sendt med samtlige PCer. Som du sier, det finnes en versjon med USB støtte, men så og si ALLE som har windows 95 på pc'en sin idag (gud forby) vil ikke ha USB! Det er sikkert 99,9% av de som idag kjører 95 som ikke har USB og derfor sier man det for å gjøre det hele prosessen enklere. Lenke til kommentar
coban Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) Jeg vet ikke helt hvor jeg faktisk skal starte, det er så mye å ta tak i. Men en ting som tydelig kommer frem fra dette forumet er jo at de fleste av dere ikke har peiling på butikkdrift eller loven. Når man prøver å returnere et produkt ett år etter kjøp da må man enten være tilbakestående eller optimist. På bakgrunn av de fleste innleggene her kan jeg dokumentere at de fleste her er det førstnevte. Hvis dere faktisk leser loven så står det RIMELIG tid, og hva som er rimelig tid er opp til selgeren. For å gjøre det klinkende klart; du hadde IKKE krav på noe og du klarte likevel å grine deg til å få pc'en reparert. Dette underbygger bare min første påstand enda mer. Hvis vi skal ta opp problemstillingen ang. selgers kunnskaps nivå så vil jeg anbefale alle til å tenke litt på deres egen situasjon. Hva er et rimelig greit kunnskapsnivå?? Dere som preiker her på forumet er så langt over gjennomsnittet når det kommer til datakunnskap at dere faen kunne slått leir utenfor Colosseum for å kjøpe STARWARS billetter! Selgere i butikken skal ha den nødvendige kunnskapen for å behandle majoriteten av kundene, ikke en nerd som har campet utenfor colosseum for å kjøpe starwars billetter! Da burde dere faktisk heller handle på et annet sted. Husk at de fleste som jobber på kveldstid er deltids ansatte som studerer, med andre ord; faktisk oppegående personer. Flesteparten av dere her inne skal ha det beste og billigste, og dere skal også ha den beste servicen man kan få. Dere forventer ikke noe annet? Nå skal jeg komme med en oppvekker her; DET BILLIGSTE ER IKKE DET BESTE! Sånn ja, føler meg egentlig mye bedre nå. Endret 17. april 2005 av coban Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Konge-innlegg Coban! Lenke til kommentar
TEE Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Hvis dere faktisk leser loven så står det RIMELIG tid, og hva som er rimelig tid er opp til selgeren. For å gjøre det klinkende klart; du hadde IKKE krav på noe og du klarte likevel å grine deg til å få pc'en reparert. Dette underbygger bare min første påstand enda mer. Hvis du skal leke at du kan loven bør du ikke gjøre en så grov feil. Loven definerer klart et minimum på begrepet rimelig tid. Fra feilen oppdages eller burde ha blitt oppdaget, er det minimum 2 måneder som er rimelig tid. Altså kan man vente minst 2 måneder fra man oppdager en feil til man klager på den. Det er ikke opp til selger å gjøre den vurderingen, den står skrevet svart på hvitt i loven. I denne saken, hvor det gikk hvertfall ett år fra feil ble oppdaget til man klaget på den, er det klart at butikken hadde vært i sin fulle rett til å avvise. Men du bør uansett passe på å få ting riktig når du skal leke lærer. Lenke til kommentar
coban Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Beklager så meget at jeg ikke ikke fikk med meg dette i min iver da jeg skrev innlegget mitt, det er godt at det er folk som deg her som kan belære meg. Lenke til kommentar
coban Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Men ellers takk for den fine responsen:-) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) I denne saken, hvor det gikk hvertfall ett år fra feil ble oppdaget til man klaget på den, er det klart at butikken hadde vært i sin fulle rett til å avvise. Men du bør uansett passe på å få ting riktig når du skal leke lærer. Nå kan jeg ikke se at "Coban" lekte lærer her.. den rollen tar du deg godt av allerede.. Tee.. Coban's innlegg var derimot ett morsomt og frustrert bidrag i ett (umulig) forsøk å stoppe kjeften på alle "14tiss-nerdene" som absolutt må hakke på en butikk som ikke har som hovedmål å selge high-end datautstyr til "åndseliten" i samfunnet... PS. Jeg er ikke spesielt imponert over kunnskapen til Elkjøps selgere når det gjelder data.. Jeg er ikke alltid like imponert over servicen der heller.. Webshopen deres kan overhodet ikke levere.. Jeg handler billige varer som jeg veit noe om når jeg innimellom handler der (f.eks. mobil/billig printer er greit å handle der). Dette PS i ett forsøk på å slippe å få slike paranoide tilsvar om at jeg "elsker Elkjip"... Endret 17. april 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
TEE Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Beklager så meget at jeg ikke ikke fikk med meg dette i min iver da jeg skrev innlegget mitt, det er godt at det er folk som deg her som kan belære meg. Når du starter innlegget med å kalle flesteparten av de andre deltagerne tilbakestående bør du klare å få enkle fakta riktig selv. Når du ikke klarer det, blir du rettet på, enkelt og greit. Tåler du det ikke, synd for deg. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Nå kan jeg ikke se at "Coban" lekte lærer her.. den rollen tar du deg godt av allerede.. Tee.. Jeg vet ikke helt hvor jeg faktisk skal starte, det er så mye å ta tak i. Men en ting som tydelig kommer frem fra dette forumet er jo at de fleste av dere ikke har peiling på butikkdrift eller loven. Når man prøver å returnere et produkt ett år etter kjøp da må man enten være tilbakestående eller optimist. På bakgrunn av de fleste innleggene her kan jeg dokumentere at de fleste her er det førstnevte. Når han begynner innlegget på den måten, bør en kunne forvente at han klarer å få enkle ting riktig selv. Hvertfall når det står sitert ordrett tidligere i tråden. Og jeg ser ikke på det å sitere hva som faktisk står i loven som å opptre som lærer. Lenke til kommentar
Evial Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Etter å ha lest meste parten av inleggene kan jeg ikke la være og tenke på alle di som bare skal ha seg en liten pc til å spille av musikk, se litt film og skrive noen brev. Det eneste di kan er installere programvare/spill og mulgens kjøre addaware/antivirus. Hvis en person som dette får en pc som trådstarter skriver om, har denne personen et alvolig problem hvis han/hun møter en kundebehandler som påstår at det ikke er noe galt. Di har ingen ting å stille opp med, bortsett fra å si at pcen ikke fungerer. Tror nok at mange da føler seg til dum, og kan da finne på å legge pcen på loftet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Knut oddsen: Dette gjelder innenfor alle områder som evt. krever litt kunnskap.. bil/MC, el-artikler, PC/data-utstyr, men ellers har du ett godt poeng.. Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Nå som alle er igang med å rakke ned på elkjøp kan jeg jo komme med min siste erfaring. Har tidligere hatt både gode og dårlige erfaring på elkjøp og er ingen innbitt elkjøp hater. Anyway...Trengte en faxmaskin og dro til elkjøp for å kjøpe en. Fant en bra en som det sto ved siden av at kostet 1999. Selgeren sa at det kun var utstillingsmodellen igjen, men at jeg kunne få med en forsikring på kjøpet (akkurat som man trenger det på en stakkars fax). Så fant han plutselig ut at det var feil lapp som hang ved den (da han begynte å trykke på dataen) , jeg ble redd det var en dyrere som sto der og at jeg dermed måtte betale mer, men han sa jeg skulle få den til samme prisen. Var fornøyd og dro hjem, men da jeg sjekket elkjop.no så jeg at den stod der til 1499. Ble ganske irritert over dette og dro tilbake til elkjøp da jeg fikk tid etter et par dager. Snakket med en annen selger og det viste seg at den også stod i deres data til 1499. Så kom han jeg hadde kjøpt den av og han begynte å forklare seg vekk med at det var jo en gammel pris på et restet produkt...Ja selvfølgelig var det utsolgt, jeg hadde jo kjøpt den siste. Så kom det en hel remse om at jeg hadde fått det billigere osv osv (pga forsikringen) og han tilbø meg tilslutt 200kr tilbake. Da ble jeg ganske irritert og konfronterte han med at han hadde rundlurt meg, han begynte å kjefte på meg og sa at da trengte jeg aldri komme tilbake dit igjen... Enden på visa ble ihverfall at jeg fikk tilbake mine 500 kroner som han hadde lurt meg for... I mine øyne er det liten tvil om at det foregår mye rart hos elkjøp. Noe på grunn av tvilsomme forretningsmetoder, noe på grunn av dårlig produktkunnskap. Det er jo en grunn til at det er flere tråder om folk som opplever littavhvert hos elkjøp, men ingen (jeg har lagt merke til) om feks expert. Ihvertfall sånn jeg ser det. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Man hører veldig mye om komplett også i forhold til andre, men er det fordi komplett er spesiellt dårlige? Jo fler salg og jo større anntall kunder en kjede har, jo flere misfornøyde vil man få. Elkjøp er størst i norge, og dermed så blir det gjerne seende ut som om de "bare" har misfornøyde kunder. Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) Har du lest elkjøps annonsegaranti i det siste? Elkjøp skal ALDRI være utsolgt for en annonsert vare, og er de det så skal de skaffe den til deg så fort som mulig, senest innen 10 dager. Går ikke det så får du et BEDRE produkt til SAMME pris. Jeg har faktisk aldri fått kjøpt et annonsert tilbudsprodukt hos min lokale Elkjøp-butikk NOEN GANG. Hver gang er beskjeden enten 'utsolgt' eller 'ikke på lager'. Og hvordan de evt. skulle ha skaffet meg et bedre produkt da jeg skulle ha Diablo II (prisen var meget hyggelig på det tidspunktet) kan man også lure på. Det tok tre og en halv uke før de fikk det inn, selv om de lovte meg 'innen fem dager' hver gang jeg var innom. Endret 17. april 2005 av Papirpose Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg