Gå til innhold

Dårlig erfaring med Elkjøp. Utrolig historie


Anbefalte innlegg

Det er godt at jeg ikke handler for så mye på elkjøp.. Hører mye rart her...

 

Bl. annet dette har blitt dokumentert i avisen..:

 

Vel...

Jeg kjenner en som jobbet på elkjøp og han sa at han fikk beskjed om å få kunden til å kjøpe dyrere produkter og komme med misvisende informasjon.

Om det ikke er svindel så vet ikke jeg.

 

Ganske utrolig at elkjøp ikke har fått et dårlig rykte på seg etter det man leser rundt forbi...!

 

Btw; hadde jeg vært selger der så hadde jeg gjort det motsatte men da hadde vel ikke butikksjefen blitt så glad over meg...!

Jeg gjør det motsatte, og er godt likt på jobben, av sjef like som vanlig ansatt. :yes:

 

EDIT: når ble forresten dette dokumentert? Veit det finnes en gammel forbrukerportalartikkel fra 2001, av en som jobbet i elkjøp godt før år 2000. Mye kan ha skjedd siden den gang, men jeg vet ikke jeg, bare forteller hvordan det er når jeg jobber der nå.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Hva er vitsen/poenget med alle disse "Hate-hate-Elkjip"-trådene?

Er det en skjult agenda her? (Tror ikke det).

Eller er det så enkelt at dere/vi som frekventerer her overhodet ikke er relevante kundegrupper for Elkjøp/Data?

Som Alastor påpeker..:

Tror dere virkelig at Elkjøp-ansatte med vitende vilje desinformerer kunder?

Eller kan det faktisk være slik at de ikke er så *ekstremt* opptatt av siste verjson av ATI XT850XT PE "dual turbo" eller. A64-FX 99 "soon-to-be-released"?

Vi som er sykelig? opptatt av/interessert i hardware.. og bygger PC'er/systemer som en daglig hobby.. er vi representative for noen som vil ha en "data" som de kan surfe med og spille kabal på? Eller kanskje utføre en jobb.. bruke Offfice.. etc..

Kan dere ikke bare fortsette å disktere 6800Ultra kontra XT850XT PE.. og skryte av klokking av "Venice"? :)

Ad topic:

Her har det skjedd en grov tabbe som Elkjøp faktisk har rettet opp.. og som en "normal dum" kunde ikke hadde evne til å sjekke ut..(men ifølge kjøpsloven er pålagt å kunne påpeke "innen rimelig tid").

Tro meg.. de fleste jeg kjenner som "bruker data'n" sin.. har systemet fullt av Virus..(deres egen skyld), har null peil på hva som sitter i maskina.. og er faktisk fornøyd med det..

De kommer til sin lokale nerd for å få reinstallert/renset systemet sitt..evt.oppgradert av og til.. De bryr seg filla om at Venice nå lanseres og at den visstnok klokker bra...

Er det en overraskelse for noen her?

Da er det på tide med en "reality-check"..

:p

Lenke til kommentar

Problemet er ikke at Elkjøp (eller hvem som helst andre for den del) driter på draget for så å ordne opp.

Problemet er at

1) det burde ikke være nødvendig in the first place å ordne opp i problemer. Transaksjonen burde gå smertefritt fra begynnelsen.

2) det skjer stadig vekk!

3) det burde ikke være nødvendig å måtte krangle seg til at Elkjøp rydder opp i sakene.

Lenke til kommentar
Problemet er ikke at Elkjøp (eller hvem som helst andre for den del) driter på draget for så å ordne opp.

Problemet er at

1) det burde ikke være nødvendig in the first place å ordne opp i problemer. Transaksjonen burde gå smertefritt fra begynnelsen.

2) det skjer stadig vekk!

3) det burde ikke være nødvendig å måtte krangle seg til at Elkjøp rydder opp i sakene.

Om du kjøper en pc, og så kommer tilbake en god del mange måneder senere, etter specs på maskina høres det ut som et år eller halvannet dette her, og forteller at det er masse spyware/virus på denne og det har du aldri innstallert selv, hadde man som selger da funnet det troverdig? At man sier det har vært fra begynnelsen?

 

Da kan det godt hende man må diskutere litt, snakke om sakene før det ordner seg. :)

 

Når det gjelder at ting går galt hele tiden, så gjør det også det for netshop, psdata, komplett, mpx, databutikken, itbutikken, ece.no, mamoz, multicom, microplex, computercity, telebutikken, expert, siba, lefdal, klartsvar, oslo telecom, electro+, elprice og igrunn alle som selger varer. ALLE kan gjøre feil.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
ALLE kan gjøre feil.

Joda, så absolutt, men enkelte butikker har gjerne mer feil enn andre. jeg snakker ikke om deg her, Alastor, for du virker jo som Elkjøp-ansatt fra himmelen i forhold til enkelte andre, men mine erfaringer med Elkjøps søsterselskap Dixons er så elendige at jeg nå holder meg unna. Jeg har ikke kjøpt en eneste ting der, fra blanke CDer (75% feilrate) og hodetelefoner (brudd på ledningen fra dag en) til mp3-spiller (tidlig Archos HD-spiller som bare lar seg skru på på halvparten av alle forsøk) og bærbar PC (backlight i skjermen røk etter tre uker, men Dixons nektet å la meg sende den inn til rep pga jeg hadde kastet originalesken), som jeg IKKE har hatt problemer med. I det store og hele, med unntak av laptop-affæren, har det gått greit å rydde opp i problemene, men det er ikke sakens kjerne: Sakens kjerne er at det burde ikke VÆRT noe å rydde opp i in the first case.

Lenke til kommentar
Ei venninne av meg skulle for noen år siden kjøpe seg ny PC.
Min venninne ble for to mnd siden min kjæreste.
Utrolig nok måtte jeg krangle med elkjøp for å få de til å ordne opp. De så på meg som om jeg var fra månen. Hadde ikke jeg kunnet diverse lover om kjøp og salg hadde vi nok ikke fått fikset dette.
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon).

Dersom selgeren hadde kunnet diverse lover om kjøp og salg hadde du ikke fått noe som helst. At PCen ble pakket ned pga problemer istedet for at problemene ble tatt opp med butikken er ikke noe Elkjøp kan holdes ansvarlig for.

 

Og jeg kan si med 100% sikkerhet hva Forbrukertvistutvalget ville sagt dersom du etter noen år kommer for å klage på spyware, virus og andre feil på maskinen som du hevder har vært der fra den ble levert.

 

Du klaget alt for sent til å ha rett på noe som helst, og var heldig som traff på en som gadd å gi deg service selv om du etter det jeg kan se fra det du skriver faktisk kranglet på rettigheter her. Du hadde nemlig ikke noen rettigheter på de feilene der i det hele tatt etter det du beskriver.

 

Men du har rett i den første setningen din. Det er en utrolig historie. Og den viser eksepsjonelt god kundeservice fra Elkjøp sin side.

Lenke til kommentar
er det ikke morsomt at alle slike saker inneholder alltid det var ikke meg det skjedde med men en jeg kjenner

 

hvis det er noen som har svindlet noen her er det vel trådstarter som ikke betalte et rødt øre for denne pcen :whistle:

Jeg vil nå ikke si at noen har gjort noe straffbart her. Trådstarter kunne like godt ha vært der på vegne av kjæresten.

 

Det virker som om mange har litt for lett for å ta i bruk ordet svindel.

Lenke til kommentar

Man leser jo mye rart om Elkjøp, men det gjør man også med andre butikker og nettbutikker. Og jeg har INGEN tro på at selgere "svindler" kunden(e) sine på NOEN måte, man har ingenting å tjene på dette. Men for all del, El-kjøp er jo en stoooor salgsmaskin, der menneskene som jobber der faktisk ER mennesker, og alle vet jo at vi er ikke feilfri, og kan gjøre feil. Tror ikke alle her inne er feilfri heller, for det er i allefall ikke jeg :no:

Lenke til kommentar
Tja. Hva skal man si? La oss starte med å si at ingen, absolutt ingen selger en pc som ser ut som det du sier med overlegg. Det er å skyte seg selv i foten. Altså kan man si at vi snakker om en glipp.

 

Det at maskinen hadde 64MB onboard skjermkort, og ikke eget dedikert tyder på dårlig kunnskap fra selgers side..dette er ting man normalt sett vet om forskjellen på.

 

At varen var mer enn demobrukt er nok ikke selgerens feil, han har gjerne ikke mer info tilgjengelig enn det som står på prislappen, står det demo-brukt pc der, så tror han gjerne på det. Med høy vareflyt kan oversikten forsvinne enkelte ganger.

 

Men en ting vil jeg nå si, at elkjøp "med vitende og vilje" gikk inn for å svindle kunden..som enkelte sier her i tråden, det er noe fullstendig tullball. INGEN er så dumme at de ville gjort noe sånt uten å vite at det bare ville slå tilbake på en selv.

Hvis den selgeren hadde så liten kunnskap om datamaskiner, burde han ikke vært på data avdelingen oss elkjøp med det første, med det andre så bør elkjøp bare kutte ut salg av datamaskiner å heller la andre som har litt mer kompetanse gjøre jobben.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Eneste erfaring jeg har med Elkjøp er at de ikke har den minste anelse om hva de driver med.

 

Har to episoder:

Jeg var lykkelig konfirmant, og skulle selvsagt kjøpe meg PC for pengene. Siden jeg ikke hadde tilgang til internett på dette tidspunkt, så ble det til å følge med i annonser.

 

En dag var annonsen fra Elkjøp der:


  •  
     
  • Intel Celeron 2,4GHz
     
     
  • 256MB RAM
     
     
  • 64MB Skjermkort
     
     
  • 40GB HDD
     
     
  • CD-RW/DVD-ROM Combo
     
     
  • +++
     
     
  • Pris: 6994,-
     
     

 

(Forresten, når jeg skulle kjøpe PCen fikk jeg tilbud om å legge ut 500,- ekstra for en annen skjerm som var litt bedre. Jeg takket nei og sa jeg skulle ha den som sto i annonsen. Når jeg kom til utleveringen så lette fyren febrilsk etter den skjermen, men fant den ikke. Så etter en stund kom han tilbake og sa at jeg skulle få den skjermen som kosta 500,- ekstra, uten å betale noe mer, for de kunne ikke finne den originale skjermen.)

 

Lykkelig var jeg, reiste hjem med min nye superdatamaskin. Dagen etterpå (eller noe slikt) kjøpte jeg meg en DVD, for nå var min PC så supergod at jeg kunne se DVD på den. Etter mye om og men så fant jeg ut at min CD-RW/DVD Combo ikke hadde noe støtte for DVD i det heletatt. Altså bare en vanlig CD-Brenner.

 

Så var det frem med telefonen og fattiggjøre seg i telefonkø. Etter e god halvtime får jeg snakke med en av de fyrene der inne, og de spør etter nummer på kvittering eller noe i den dur. Etter litt research finner fyren ut at jeg SKAL ha fått Combo-driven, men jeg står på mitt, for den leser jo ikke DVD! Fyren i andre enden sier da at jeg får ta med meg PCen tilbake til Elkjøp og ordne opp der.

 

Ulykkelig som jeg er tar jeg superdatamaskinen (som ikke var super) med tilbake til Elkjøp. Der ble jeg møtt inne i kassen av to blondiner som såvidt visste hvordan de brukte datasystemet til Elkjøp. Etter at de hadde løpt frem og tilbake i et kvarter fant de frem en PC som sannsynligvis (!) var den jeg skulle ha.

 

Livet mitt begynte å se lysere ut igjen, og jeg gikk til kassen (sammen med mamma, måtte ha med moralsk støtte såklart :p ) I kassen er de så frekke at når de skal behandle kvitteringen, så sier dem: "Jaha, dette skulle gå fint. Men det blir et lite mellomlegg på 100,- her"... "Men i h**** da? For hva da?" sier jeg. "Jo, du vet dette miljøgebyret" sier damen freidig tilbake. "Nei faen da, det har jeg allerede betalt på PCen som jeg kjøpte, den leverer jeg jo inn nå og får en ny. Jeg betaler ikke NOE mer!" sier en litt gretten versjon av meg. "Jaja, det får gå da, ta med deg kvitteringen bak til vareutleveringen."

 

Ut i bilen igjen, og rundt til vareutleveringen. Kø, kø, og mer kø. Etter en ny halvtime kommer en turbofyr fra Elkjøps hjerte ut en port, med en eske til meg. Jeg tar med meg eska, takker for meg og kjører hjem. Når jeg kommer hjem får jeg enda en overraskelse. PCen jeg hadde fått tilbake var nemlig enda bedre enn den jeg skulle ha i utgangspunktet.


  •  
     
  • Intel Celeron 2,4GHz
     
     
  • 256MB RAM
     
     
  • 64MB Skjermkort
     
     
  • 80GB HDD
     
     
  • DVD-RW
     
     
  • +++
     
     
  • Pris: Ca. 10k fant jeg ut :D
     
     

 

Jeg syntes at siden de var så blonde at de bare gir det som er "sannsynlig" at jeg skal ha, så kunne de bare ha det så godt. Jeg hadde mye bedre PC, og var fornøyd :cool:

 

Så var det den gangen farfaren min skulle ha seg printer. Han hadde funnet seg en billig printer i et kampanjeblad hos Elkjøp. Men han ville ha meg med for å se at han kunne bruke dette, Jeg ble med, og vi fant printeren. (Denne kostet 495,- og hadde USB-Tilkobling). Vi ble enige om at han skulle dra tilbake dagen etterpå og plukke med seg denne, siden han hadde glemt lommeboken.

 

Neste gang jeg kommer på besøk til ham, (for å innstallere den nye printeren), legger jeg merke til at dette er en helt annen printer. Jeg forhører farfar om mitt funn, og han forklarer at han MÅTTA ha denne printeren, fordi at den andre brukte USB, som win95 ifølge Elkjøp ikke støttet. (Win95 støtter USB! :wallbash: ) Elkjøp hadde "lurt" ham til å kjøpe en printer som kostet 1000,- mer, fordi min stakkars, dumme farfar ikke kunne noe om data.

 

Elkjøp bør kurse sine ansatte litt før de får stå i Informasjons-bodene mener nå jeg.

 

EDIT: Leif, kom deg vekk! :whistle:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Jeg forhører farfar om mitt funn, og han forklarer at han MÅTTA ha denne printeren, fordi at den andre brukte USB, som win95 ifølge Elkjøp ikke støttet. (Win95 støtter USB! :wallbash: ) Elkjøp hadde "lurt" ham til å kjøpe en printer som kostet 1000,- mer, fordi min stakkars, dumme farfar ikke kunne noe om data.

Release Version File dates USB support

Windows 95 retail 4.00.950 7/11/95 no

Windows 95 retail SP1 4.00.950A 7/11/95 no

OEM Service Release 1 4.00.950A 7/11/95 no

OEM Service Release 2 4.00.1111 (4.00.950B) 8/24/96 no

 

Ovenstående er hentet fra Microsoft. Påstår du at Microsoft ikke vet hva de har bygget inn i operativsystemene sine?

Lenke til kommentar

Alastor takk til deg for elkjøp reklame, noe vi absolutt ikke trenger.

Elkjøp har flere ganger fått bøter fordi de driver med misvisende reklame/ulovlig reklame, så denne nye tilbuds garantien trur jeg veldig mye på du.. eneste du handler på elkjøp er ting hvor det helst ikke er deler som kan byttes ut

Lenke til kommentar

Hm... Mange rare historier her altså.. Har kjøpt noen spill, mobiler, diskman's, mp3'spillere, headsets osv. av Elkjøp og må si at de har god servitrise og jeg kan kun klage på en ting: Bestillte HL², fikk CD-ROM disken (5 disker) selv om jeg sa DVD utgaven, og dekslet var knust! Men det kunne vært posten det..?? :dontgetit:

Ja, så kan de sende ut feile greier, som f.eks HALO 2 til XBOX istedenfor HL² til PC! Men har aldri opplevd noe annet...

Lenke til kommentar
Eneste erfaring jeg har med Elkjøp er at de ikke har den minste anelse om hva de driver med.

 

Har to episoder:

Jeg var lykkelig konfirmant, og skulle selvsagt kjøpe meg PC for pengene. Siden jeg ikke hadde tilgang til internett på dette tidspunkt, så ble det til å følge med i annonser.

 

En dag var annonsen fra Elkjøp der:


  •  
     
     
  • Intel Celeron 2,4GHz
     
     
     
  • 256MB RAM
     
     
     
  • 64MB Skjermkort
     
     
     
  • 40GB HDD
     
     
     
  • CD-RW/DVD-ROM Combo
     
     
     
  • +++
     
     
     
  • Pris: 6994,-
     
     
     

 

(Forresten, når jeg skulle kjøpe PCen fikk jeg tilbud om å legge ut 500,- ekstra for en annen skjerm som var litt bedre. Jeg takket nei og sa jeg skulle ha den som sto i annonsen. Når jeg kom til utleveringen så lette fyren febrilsk etter den skjermen, men fant den ikke. Så etter en stund kom han tilbake og sa at jeg skulle få den skjermen som kosta 500,- ekstra, uten å betale noe mer, for de kunne ikke finne den originale skjermen.)

 

Lykkelig var jeg, reiste hjem med min nye superdatamaskin. Dagen etterpå (eller noe slikt) kjøpte jeg meg en DVD, for nå var min PC så supergod at jeg kunne se DVD på den. Etter mye om og men så fant jeg ut at min CD-RW/DVD Combo ikke hadde noe støtte for DVD i det heletatt. Altså bare en vanlig CD-Brenner.

 

Så var det frem med telefonen og fattiggjøre seg i telefonkø. Etter e god halvtime får jeg snakke med en av de fyrene der inne, og de spør etter nummer på kvittering eller noe i den dur. Etter litt research finner fyren ut at jeg SKAL ha fått Combo-driven, men jeg står på mitt, for den leser jo ikke DVD! Fyren i andre enden sier da at jeg får ta med meg PCen tilbake til Elkjøp og ordne opp der.

 

Ulykkelig som jeg er tar jeg superdatamaskinen (som ikke var super) med tilbake til Elkjøp. Der ble jeg møtt inne i kassen av to blondiner som såvidt visste hvordan de brukte datasystemet til Elkjøp. Etter at de hadde løpt frem og tilbake i et kvarter fant de frem en PC som sannsynligvis (!) var den jeg skulle ha.

 

Livet mitt begynte å se lysere ut igjen, og jeg gikk til kassen (sammen med mamma, måtte ha med moralsk støtte såklart :p ) I kassen er de så frekke at når de skal behandle kvitteringen, så sier dem: "Jaha, dette skulle gå fint. Men det blir et lite mellomlegg på 100,- her"... "Men i h**** da? For hva da?" sier jeg. "Jo, du vet dette miljøgebyret" sier damen freidig tilbake. "Nei faen da, det har jeg allerede betalt på PCen som jeg kjøpte, den leverer jeg jo inn nå og får en ny. Jeg betaler ikke NOE mer!" sier en litt gretten versjon av meg. "Jaja, det får gå da, ta med deg kvitteringen bak til vareutleveringen."

 

Ut i bilen igjen, og rundt til vareutleveringen. Kø, kø, og mer kø. Etter en ny halvtime kommer en turbofyr fra Elkjøps hjerte ut en port, med en eske til meg. Jeg tar med meg eska, takker for meg og kjører hjem. Når jeg kommer hjem får jeg enda en overraskelse. PCen jeg hadde fått tilbake var nemlig enda bedre enn den jeg skulle ha i utgangspunktet.


  •  
     
     
  • Intel Celeron 2,4GHz
     
     
     
  • 256MB RAM
     
     
     
  • 64MB Skjermkort
     
     
     
  • 80GB HDD
     
     
     
  • DVD-RW
     
     
     
  • +++
     
     
     
  • Pris: Ca. 10k fant jeg ut :D
     
     
     

 

Jeg syntes at siden de var så blonde at de bare gir det som er "sannsynlig" at jeg skal ha, så kunne de bare ha det så godt. Jeg hadde mye bedre PC, og var fornøyd :cool:

 

Så var det den gangen farfaren min skulle ha seg printer. Han hadde funnet seg en billig printer i et kampanjeblad hos Elkjøp. Men han ville ha meg med for å se at han kunne bruke dette, Jeg ble med, og vi fant printeren. (Denne kostet 495,- og hadde USB-Tilkobling). Vi ble enige om at han skulle dra tilbake dagen etterpå og plukke med seg denne, siden han hadde glemt lommeboken.

 

Neste gang jeg kommer på besøk til ham, (for å innstallere den nye printeren), legger jeg merke til at dette er en helt annen printer. Jeg forhører farfar om mitt funn, og han forklarer at han MÅTTA ha denne printeren, fordi at den andre brukte USB, som win95 ifølge Elkjøp ikke støttet. (Win95 støtter USB! :wallbash: ) Elkjøp hadde "lurt" ham til å kjøpe en printer som kostet 1000,- mer, fordi min stakkars, dumme farfar ikke kunne noe om data.

 

Elkjøp bør kurse sine ansatte litt før de får stå i Informasjons-bodene mener nå jeg.

 

EDIT: Leif, kom deg vekk! :whistle:

Episode 2 der er nærmere ondskapens griskhet fra elkjøp sin side. Han ble lurt pågrunn av at han var av den eldre generasjonen som ikke har så mye data kunnskaper som oss yngre, snakk om kynisk!

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Siemens M60 på elkjøp for et år siden.

Første gangen måtte jeg stå i en 45min for å spørre om de hadde telefonen med youngtalk.

nei det hadde de ikke men de skulle få den inn om en uke.

Da kom jeg dit andre gangen måtte jeg vente 30min, også sa de at jeg måtte ha med faren min for å skrive under på noe papir greier.

Greit nok, så da ringte jeg faren min (måtte da gå ut av køen) og når han kom måtte vi stå en halvtime igjen i kø og når det var vår tur så hadde den ikke kommet alikevel! :thumbdown:

Tror jeg sto i kø i 6 timer for å få den telefonen som det bare har vært kødd med siden (ikke elkjøp sin feil men siemens)

Den ene gangen jeg var der hadde telefonen blitt sent til sandvika i steden for elkjøp på skøyen!! :thumbdown:

 

EDIT: fikk 500kr i rabatt fordi jeg var så jævla forbanna, men allikevel :nei:

Endret av Caboose
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg forhører farfar om mitt funn, og han forklarer at han MÅTTA ha denne printeren, fordi at den andre brukte USB, som win95 ifølge Elkjøp ikke støttet. (Win95 støtter USB! :wallbash: ) Elkjøp hadde "lurt" ham til å kjøpe en printer som kostet 1000,- mer, fordi min stakkars, dumme farfar ikke kunne noe om data.

Release Version File dates USB support

Windows 95 retail 4.00.950 7/11/95 no

Windows 95 retail SP1 4.00.950A 7/11/95 no

OEM Service Release 1 4.00.950A 7/11/95 no

OEM Service Release 2 4.00.1111 (4.00.950B) 8/24/96 no

 

Ovenstående er hentet fra Microsoft. Påstår du at Microsoft ikke vet hva de har bygget inn i operativsystemene sine?

La meg se her i CD-Samlingen min litt... OI! Hva er dette?

 

Microsoft® Windows®95 Med støtte for USB

Ulovlig kopiering straffbart.

Bare for distribusjon sammen med NYE PCer. Kontakt PC-leverandøren om du har behov for kundestøtte.

© 1981-1997

 

Send meg et kamera, så skal du få bilde av den...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...