Gå til innhold

Dårlig erfaring med Elkjøp. Utrolig historie


Anbefalte innlegg

Liten utrolig historie.

 

Ei venninne av meg skulle for noen år siden kjøpe seg ny PC. Hun spurte da meg hva hun skulle ha. Jeg er ikke så veldig datakyndig så jeg svarte stor prosessor, mye ram, godt skjermkort og stor harddisk.

 

Tre dager etterpå ringte hun meg fra elkjøp og ville ha meg til å snakke meg selgeren da hun kunne ingenting med data.

 

Jeg sa da at hun skulle ha en data med minimum 1,5Ghz prosessor, 256 MB RAM, ATI skjermkort med 64 MB ram og minimum 50 GB harddisk.

 

Jada, dette kunne han fikse. Vi ble enig på telefonen at hun ikke trengte et eget lydkort, et onboardkort var greit nok. Han hadde ikke noe ATI skjermkort, så han anbefalte et SIS 3D kort som vist skulle være kjempebra.

 

Etter at jeg hadde lagt på fikk min venninne forespørsel om hun ville kjøpe en med litt mindre harddisk. Denne maskinen skulle hun få kjempebillig da den hadde vært utstilliingsmodell i butikken. Hun takket da ja til dette.

 

Min venninne ble for to mnd siden min kjæreste. I søvnløst øyeblikk spurte jeg hvor det var blitt av datamaskinen (jeg hadde da fått usansynlig menigsløst trang til å spille minesveiper). Nei maskinen hadde hun pakket bort. Etter kjøpet hadde hun hatt den på reperasjon siden den virket så treg. Etter reperasjonen var den ikke like treg men den slo seg av etter ei stund. Hun ble da vant til å bruke maskin på universitetet og behovet for en hjemmedata ble borte. Dermed ble den pakket ned.

 

På tull sa jeg bare at da kunne jo bare jeg få den. Merkelig nok gikk hun med på dette. Dagen etterpå kjørte jeg hjem med stort håp om å spille quake igjen etter langt fravær.

 

Maskinen slo seg av etter ei stund, virus tenkte jeg da. Jada, virus fant jeg i fleng.. og spyware. Da jeg fortalte kjæresten min dette ble hun fly forbannet. Hvorfor?- Jo fordi det har aldri vært internett koblet til maskinen, aldri er det blitt puttet inn en diskett i den, aldri noe cd. (Untatt den med spyware og viruskiller som jeg brukte).

 

Jeg måtte da finne ut hva i allverden eljøp har lurt henne til å kjøpe. Dette var da:

CPU 1,7GHz

RAM 256

HD 20 GB

Skjermkortet var integrert og stjal 64 MB av instalert ram, maskinen kjører da XP med 192 ram til rådighet. Dette stemte lite med det jeg sa til selgeren. Onboard skjermkort var et big no-no i samtalen.

Videre fant jeg i søppelkurven en rekke filer som hadde navn som f.eks "endelig_salg" eller "pakketilbud" . Det er ingen tvil om at denne maskinen har vært flittig bruk av elkjøp selv.

Det hadde heller ikke fulgt med noen cd'er disketter eller annen informasjon med kjøpet. (En recoverydisk burde iallfall være minimum)

Det største sjokket fikk jeg jo da jeg så inni kassa. CPU-viften lå bare å slengte inni. Festene på denne var knekt, det samme var det ene viftebladet. Og de avknekte delene var ikke å finne. De ville jo sansynligvis ligge å slenge inni kassa dersom vifta var skadet under transport ville de ikke?

 

Utrolig nok måtte jeg krangle med elkjøp for å få de til å ordne opp. De så på meg som om jeg var fra månen. Hadde ikke jeg kunnet diverse lover om kjøp og salg hadde vi nok ikke fått fikset dette. Var ikke mye til fiksing heller, ny vifte, formatert system og ny programvare var det vi fikk.

 

Det virker rett og slett som elkjøp bare har tatt en av maskinene de selv brukte, stappet den i en eske og solgt den.

Elkjøp har lagt seg flat og beklaget dette da, og sier at det må ha skjedd en feil.

 

Lurer på hvor mye tull som blir solg til folk. Ang data har jeg en mistanke om at det er mange som ikke vet hva de får. Min mor f.eks sender jeg ikke på elkøp alene lenger iallfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Desverre er det MANGE slike historier. Min forrige laptop skulle være primavare. Istede var det en 1.1ghz celeron (ble fortalt at det var en pentium4) 256 mb ram med 64mb skjermkort (sannheten var 256mb ram med 64mb dedikert til skjermkort). Endret dette til 32 og maskinen ble "brukbar". Men det var det. Den klarte ikke engang å spille av en hel film på dvd uten å få blåskjerm med dumping av fysisk minne.

 

Leverte maskinen på service 3 ganger og fikk deretter pengene tilbake. Men dette hadde nok ikke elkjøp gått med på om jeg ikke hadde hatt med meg ark med alle feilmeldinger og beskrivelser av problemer ved alle innleveringene og norges lover og ett hefte med kjøpsloven i litt lettere format.

 

Da klasket de opp 12.000,- og jeg gikk hjem og bestillte meg en ny maskin til 9.995,- som er 4 ganger så rask.

 

Mvh

Thelle

  • Liker 1
Lenke til kommentar

mye irrellevant info her. Det Elkjøp kan klandres for et følgende:

 

Avvikende spesifikasjoner fra forespurt maskin.

 

Demonstrasjonsbrukt vare viser seg å være mer enn bare demonstrasjonsbrukt.

 

 

Så lenge elkjøp ordner opp synes jeg ikke dette er så mye å skrike om.

avviket fra det du krevde var minimalt, og ettersom hun øyensynlig fikk den billig må det synes greit.

 

 

Men forholdene ved PCen er uakseptable. enig i det.

men så lenge elkjøp sier det er greit, no stress..

Lenke til kommentar

Alltid farlig å kjøpe ting man ikke vet noe om.

 

Uansett: Elkjøp har 30 dagers pengene tilbake garanti. Den har jeg selv benyttet mange ganger uten noe problem. Moralen er, problemer innen 30 dager? Hev kjøpet og kjøp noe annet.. ikke begynn å fikse og trikse. Det er helt meningsløst.

 

/vonGrepa

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@GRendal

 

Kremt. Syns no avikene var mer en minimalt da. Uansett så er det verste med saken at selger med viten og vilje feilinformerte kunden med å fortelle halvsannheter. Det er sant at maskinen har 256 MB ram. Skjermkortet er integrert og har ingen egen ram. Dermed mener jeg det blir misvisende å si at maskinen har 256 MB ram og skjermkortet 64. Denne selgeren visste hva han gjorde sier jeg bare.

 

 

Og hun fikk den ikke så veldig billig heller da? 500 kr mindre. Og da har varen 30 GB harddisk mindre, er brukt i butikken, er infisert med virus og spyware. Og CPU viften er på et eller annet tidspunkt ødelagt hos elkjøp, enten før kjøp eller etter kjøp.

 

forresten så tok det mye krangling før de "ordnet" opp. Mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget her er vel at det er overveiende, om ikke klinkende klart, at Elkjøp i salgsøyblikket med viten og vilje svindlet kunden sin. Og så lenge vedkommende ikke er PC-kyndige kan hun ikke etterprøve det Elkjøpselgeren sier, og er prisgitt at det selgeren sier er rett.

 

En kan jo bare spekulere på om dette er noe Elkjøp kalkulerer med, og funnet ut at lønner seg? Om 1 av 5 kunder kommer tilbake og (ofte etter mange bortforklaringer og motvilje fra Elkjøp) får hevet kjøpet, tjener de fett på de 4 andre.

 

Moral: Styr unna Elkjøp med mindre du handler for småbeløp =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Poenget her er vel at det er overveiende, om ikke klinkende klart, at Elkjøp i salgsøyblikket med viten og vilje svindlet kunden sin. Og så lenge vedkommende ikke er PC-kyndige kan hun ikke etterprøve det Elkjøpselgeren sier, og er prisgitt at det selgeren sier er rett.

 

En kan jo bare spekulere på om dette er noe Elkjøp kalkulerer med, og funnet ut at lønner seg? Om 1 av 5 kunder kommer tilbake og (ofte etter mange bortforklaringer og motvilje fra Elkjøp) får hevet kjøpet, tjener de fett på de 4 andre.

 

Moral: Styr unna Elkjøp med mindre du handler for småbeløp =)

Helt enig der, har hørt mye rart når jeg har vært på elkjøp. Handler film og spill av og til der da. Prisene på disse produktene er som regel konkurransedyktige, samt at det er liten sjanse for å bli lurt.

Lenke til kommentar

Syns det er rart at Elkjøpi det hele tatt gidder å bruke såmye tid og krefter på slike ting. Hadde de satt lista litt lavere så hadde de fått løst ting mye raskere og fått fornøyde kunder. Mulig risikoen for å bli lurt selv er større men i enkelte tilfeller hvor de står på sitt og det åpenbart at kunden har rett burde de tatt affære kjapt. De går vel ikke konk med det første alikevel.

Lenke til kommentar

Kjøpte selv en tv til 12.500, som jeg fikk feil på, samt at jeg så ei stripe som gikk ned omtrent midt på skjermen. Fikk reparert skjermen, men reparatøren så ikke noe til stripa. Jeg så jo den, så at reparatøren ikke så den synes jeg var snodig. Langt om lenge så han også den, men ante ikke hva det var.

Så ringte han leverandøren, som sa at det VAR ei stripe der, som kom av teknologien bak 100hertz-tver, og denne var ikke bare på denne tv'en men samtlige, men folk ser den vanligvis ikke. Så jeg skulle få bytta. Nok om det.

Så viste Elkjøp seg fra sin grusomme side.

 

Jeg snakka med butikksjef, som sa at dette skulle ordnes, han måtte bare ringe leverandøren. Ei uke gikk, og jeg var innom annenhver dag, men han hadde enda ikke fått kontakt med leverandør. Neivel sier jeg, og får nummeret til leverandøren selv. To ring skal til, og den mest behjelpelige mann på jord tok telefonen. Javisst skulle jeg få bytta, de måtte bare ta detaljene opp med elkjøp. Jeg kunne vente tv i løpet av ei uke.

 

Hadde bare ikke elkjøp vært til...

 

Joda, sjefen sier han ikke blir kontakta av leverandør, og at han bare venter. Javel sier jeg, og ber ham ta kontakt i stedet, så vi får saken ut av verden. Greit nok. Han får ikke kontakt, men kommer bare til telefonsvar. Så ringer jeg selv til leverandør igjen, som sier han har ringt elkjøp flere ganger men ikke fått tak i butikksjef, men har lagt igjen direktenummer flere ganger. Han har heller ALDRI blitt kontakta av elkjøp. Leverandøren skjønner ingenting. Jeg ringte ham totalt 5 ganger i løpet av episoden.

Vi blir enige om modell siden det har gått treigt, og jeg får da en tv til 14.500, og er selv fornøyd. Nå trenger jeg bare vente!!!

Tror jeg...

 

Elkjøp ringte aldri leverandøren, jeg måtte ringe leverandør selv, få de til å skrive navnet mitt på eska, og så bare sende det til elkjøp. 2 dager gikk, og jeg hadde den. Elkjøp sa bare fortsatt, MED ET HESLIG SMIL, at de hadde møtt motstand fra leverandør, og ikke hadde fått kontakt. Reis til helv... sier nå jeg.

 

At det skal gå 3 måneder, og jeg må gjøre alt selv, liker jeg ikke. Har flere eksempler, men dette får holde for nå, til det kommer en sticky elkjøp-tråd :D

Endret av dobbelmann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja. Hva skal man si? La oss starte med å si at ingen, absolutt ingen selger en pc som ser ut som det du sier med overlegg. Det er å skyte seg selv i foten. Altså kan man si at vi snakker om en glipp.

 

Det at maskinen hadde 64MB onboard skjermkort, og ikke eget dedikert tyder på dårlig kunnskap fra selgers side..dette er ting man normalt sett vet om forskjellen på.

 

At varen var mer enn demobrukt er nok ikke selgerens feil, han har gjerne ikke mer info tilgjengelig enn det som står på prislappen, står det demo-brukt pc der, så tror han gjerne på det. Med høy vareflyt kan oversikten forsvinne enkelte ganger.

 

Men en ting vil jeg nå si, at elkjøp "med vitende og vilje" gikk inn for å svindle kunden..som enkelte sier her i tråden, det er noe fullstendig tullball. INGEN er så dumme at de ville gjort noe sånt uten å vite at det bare ville slå tilbake på en selv.

Lenke til kommentar
En kan jo bare spekulere på om dette er noe Elkjøp kalkulerer med, og funnet ut at lønner seg? Om 1 av 5 kunder kommer tilbake og (ofte etter mange bortforklaringer og motvilje fra Elkjøp) får hevet kjøpet, tjener de fett på de 4 andre

Må bare kommentere den her også. Elkjøp kalkulerer ikke med noe sånt idioti som det der. Om 1 av 5 elkjøpkunder er misfornøyde, så vil det ikke lønne seg å drive butikk. 1 misfornøyd kunde sprer erfaringene sine mer enn 10 fornøyde gjør. Derfor har jeg som elkjøpansatt en retningslinje som SKAL følges. Og den er at jeg har rett til å gjøre kunden min fornøyd, uansett kostnad. Kundeforhold er måten elkjøp har blitt så store som de er nå, ikke noe så dustete som organisert svindel.

Lenke til kommentar
Tja. Hva skal man si? La oss starte med å si at ingen, absolutt ingen selger en pc som ser ut som det du sier med overlegg. Det er å skyte seg selv i foten. Altså kan man si at vi snakker om en glipp.

 

Det at maskinen hadde 64MB onboard skjermkort, og ikke eget dedikert tyder på dårlig kunnskap fra selgers side..dette er ting man normalt sett vet om forskjellen på.

 

At varen var mer enn demobrukt er nok ikke selgerens feil, han har gjerne ikke mer info tilgjengelig enn det som står på prislappen, står det demo-brukt pc der, så tror han gjerne på det. Med høy vareflyt kan oversikten forsvinne enkelte ganger.

 

Men en ting vil jeg nå si, at elkjøp "med vitende og vilje" gikk inn for å svindle kunden..som enkelte sier her i tråden, det er noe fullstendig tullball. INGEN er så dumme at de ville gjort noe sånt uten å vite at det bare ville slå tilbake på en selv.

enig.

Lenke til kommentar
Tja. Hva skal man si? La oss starte med å si at ingen, absolutt ingen selger en pc som ser ut som det du sier med overlegg. Det er å skyte seg selv i foten. Altså kan man si at vi snakker om en glipp.

 

Det at maskinen hadde 64MB onboard skjermkort, og ikke eget dedikert tyder på dårlig kunnskap fra selgers side..dette er ting man normalt sett vet om forskjellen på.

 

At varen var mer enn demobrukt er nok ikke selgerens feil, han har gjerne ikke mer info tilgjengelig enn det som står på prislappen, står det demo-brukt pc der, så tror han gjerne på det. Med høy vareflyt kan oversikten forsvinne enkelte ganger.

 

Men en ting vil jeg nå si, at elkjøp "med vitende og vilje" gikk inn for å svindle kunden..som enkelte sier her i tråden, det er noe fullstendig tullball. INGEN er så dumme at de ville gjort noe sånt uten å vite at det bare ville slå tilbake på en selv.

Vel...

Jeg kjenner en som jobbet på elkjøp og han sa at han fikk beskjed om å få kunden til å kjøpe dyrere produkter og komme med misvisende informasjon.

Om det ikke er svindel så vet ikke jeg.

 

BTW: Han jobbet i hvitevarer, men tipper at hele butikken kjører samme linje.

Lenke til kommentar

Som elkjøpansatt får man beskjed om å selge dyrere varer enn det kunden kommer inn i butikken etter. Skal en kunde "kun" ha en tilbuds tv eller tilbuds maskin finnes aldri denne på lager. Da er dem utsolgte for varen (ulovlig markedsføring).

 

Når en selger skal selge noe så skal kunden opplyses om innholdet. Kunden skal ikke måtte spørre og grave for å få vite noe. I en butikk som Elkjøp og lignende kjeder er det egne selgere for hver produkt avdeling. En selger som selger brunevarer (tv, stereo osv) skal vite det meste om produktene i denne avdelingen. Eller så skal han/hun ha mulighet for å finne ut av dette.

 

At kunden i trådstarters tilfelle ikke ble riktig informert (som dere kan se tidligere i tråden, har dette også skjedd med meg, og da i følge med min far).

 

Når jeg skal kjøpe en ny tv eller annet elektronisk utstyr for meg, familie eller andre kjente så rusler jeg en tur rundt i butikken. Får tak i en selger. Så hører jeg hva selgeren sier. Ber kun om å se på godt kjente merker. Får en utskrift som jeg kan ta med hjem og drøfte med den som skal ha den. Så tar vi en titt på internett og sammenligner og finner ut hvilket behov brukeren har.

 

Å tro på en selger i en butikk som elkjøp gjør jeg ikke lengre. Ikke etter å ha vært på intervju, kurs og selv kjenner flere som jobber og har jobbet i elkjøp/lefdal kjeden. Kan nevne at lefdal er noe bedre enn elkjøp selv om det er samme kjede.

 

Håper ikke alt for mange blir lurt i fremtiden.

 

Mvh

Thelle

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vel...

Jeg kjenner en som jobbet på elkjøp og han sa at han fikk beskjed om å få kunden til å kjøpe dyrere produkter og komme med misvisende informasjon.

Om det ikke er svindel så vet ikke jeg.

 

BTW: Han jobbet i hvitevarer, men tipper at hele butikken kjører samme linje.

Dette blir ingen bedt om der jeg jobber, og jeg har ikke hørt noe tilfelle av det samme i butikkene i osloområdet, som er elkjøps største butikker. Vi blir derimot instruert til spesifikk IKKE å fortelle feil om produktene, da det slår tilbake på oss igjen. Folk som blir bedt om å slikt finnes også hos siba, expert, elkjeden, spaceworld, rema og så videre.

 

Er ikke bare en kjede som har sorte får ;). Og ikke alle butikker er like selv innenfor samme kjede!

Lenke til kommentar

Det er godt at jeg ikke handler for så mye på elkjøp.. Hører mye rart her...

 

Bl. annet dette har blitt dokumentert i avisen..:

 

Vel...

Jeg kjenner en som jobbet på elkjøp og han sa at han fikk beskjed om å få kunden til å kjøpe dyrere produkter og komme med misvisende informasjon.

Om det ikke er svindel så vet ikke jeg.

 

Ganske utrolig at elkjøp ikke har fått et dårlig rykte på seg etter det man leser rundt forbi...!

 

Btw; hadde jeg vært selger der så hadde jeg gjort det motsatte men da hadde vel ikke butikksjefen blitt så glad over meg...!

Lenke til kommentar
Som elkjøpansatt får man beskjed om å selge dyrere varer enn det kunden kommer inn i butikken etter. Skal en kunde "kun" ha en tilbuds tv eller tilbuds maskin finnes aldri denne på lager. Da er dem utsolgte for varen (ulovlig markedsføring).

 

Har du lest elkjøps annonsegaranti i det siste? Elkjøp skal ALDRI være utsolgt for en annonsert vare, og er de det så skal de skaffe den til deg så fort som mulig, senest innen 10 dager. Går ikke det så får du et BEDRE produkt til SAMME pris.

Når en selger skal selge noe så skal kunden opplyses om innholdet. Kunden skal ikke måtte spørre og grave for å få vite noe. I en butikk som Elkjøp og lignende kjeder er det egne selgere for hver produkt avdeling. En selger som selger brunevarer (tv, stereo osv) skal vite det meste om produktene i denne avdelingen. Eller så skal han/hun ha mulighet for å finne ut av dette.

Er dette en dårlig ting? Er da mye lettere å dele opp områder man må ha kunnskap over enn at en enkelt person skal kunne alt fra data til småvarer? Det hadde vært helt idiotisk og ført til generellt lavere kunnskapsnivå blandt selgerene, for de hadde måttet kunne litt om alt.

 

Og folk klager på dårlige datakunnskaper hos elkjøp...*sukk*

 

At kunden i trådstarters tilfelle ikke ble riktig informert (som dere kan se tidligere i tråden, har dette også skjedd med meg, og da i følge med min far).

Det har vært mye knot med datakunnskapene til selgere i elektrokjeder før, men dette er betraktelig bedre de siste årene. Husk at dataalderen er relativt ny i elektrokjedene, og at ikke alle har vært like flinke på ny kunnskap. Men nok en gang, dette er/var et FELLES problem for alle elektronikkbutikker!

 

Når jeg skal kjøpe en ny tv eller annet elektronisk utstyr for meg, familie eller andre kjente så rusler jeg en tur rundt i butikken. Får tak i en selger. Så hører jeg hva selgeren sier. Ber kun om å se på godt kjente merker. Får en utskrift som jeg kan ta med hjem og drøfte med den som skal ha den. Så tar vi en titt på internett og sammenligner og finner ut hvilket behov brukeren har.

Veldig god ide, da får du helt sikkert et produkt du er fornøyd med :). Jeg har mange sånne kunder hos meg, og mange kommer tilbake og er gode og fornøyde med bra service!

 

Å tro på en selger i en butikk som elkjøp gjør jeg ikke lengre. Ikke etter å ha vært på intervju, kurs og selv kjenner flere som jobber og har jobbet i elkjøp/lefdal kjeden. Kan nevne at lefdal er noe bedre enn elkjøp selv om det er samme kjede.

 

Håper ikke alt for mange blir lurt i fremtiden.

 

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har lyvd om et produkt, og at jeg overhodet ikke går inn for å lure kunder. Enkelt og greit fordi ved å lure folk så skaper man ikke kundeforhold, men kundeflukt. Og nok en gang, her er jeg sikker på at majoriteten av andre selgere gjør det samme :).

 

Ha en fortsatt hyggelig dag.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...