Gå til innhold

Intel før AMD på dobbelkjerne?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så Intel vil ikke være med på ytelses racet (blir jo intet race da :hmm: ), men konsentrere seg om lavt forbruk av strøm?

Sossaman og Yonah som det snakkes om i disse testene er oppdaterte utgaver Pentium M og ikke en del av den nye prosessorarkitekturen til Intel. Så Intel har nok planer om å være med i ytelses kappløpet også. Sossaman kan vell sees på som en midlertidig løsning mens vi venter på woodcrest og resten av gjengen.

Lenke til kommentar
Så Intel vil ikke være med på ytelses racet (blir jo intet race da :hmm: ), men konsentrere seg om lavt forbruk av strøm?

Før Børge Brende skiftet jobb klarte han ved hjelp av trusler om hull i osonlaget over alle Intels produksjonssteder og påfølgende hudkreft for samtlige Intelansatte å overtale Intelsjefene til å satse på strømgjerrige prosessorer.

Snart kommer også biologisk nedbrytbare prosessorer ;)

Og jo da, ytelsesracet fortsetter, men nå er det altså ytelse pr. watt som gjelder.

btw: Husk å slokk lyset.

Lenke til kommentar

Jeg vil heller si at de er i ferd med å hoppe bort fra feilsporet med MHz-racet og over til ytelse-racet og ytelse/watt-racet.

Myten om MHz=ytelse ble jo som kjent busted for mange år siden ;)

Lenke til kommentar
Har da bygget flere AMD duron maskiner som har stådd i årevis som kontormaskiner uten noe som helst problem

Duron har jeg bedre erfaring med selv å, satte sammen en latterlig billig en av mest brukte deler fra hytt og vær for onkeln til dama, den virka utmerket, ble litt overraska over den både på ytelse og stabilitet. Det finnes alltids noen som fungerer bra men i min personlige statistikk ligger dessverre AMD langt bak. Den eneste ustabile Inteln jeg har hatt var en Dell Inspiron med PIII 850 (firma PC som ble brukt både til jobb og hjemmebruk), måtte restartes 2-3 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Før Børge Brende skiftet jobb klarte han ved hjelp av trusler om hull i osonlaget over alle Intels produksjonssteder og påfølgende hudkreft for samtlige Intelansatte å overtale Intelsjefene til å satse på strømgjerrige prosessorer.

Du kan spøke du :) Men er det ikke tragisk da? På bærbare, ok, der ER det viktig, (med mindre man er AMD-boy, da er det viktigst å spare på desktop, bærbare må gjerne bruke mer strøm for da har de "bedre float ytelse og 64 bit, NEMLIG!" ) men hvorfor spare på desktop? Innen rimelighetens grenser kan en CPU gjerne bruke masse strøm så lenge det gir betraktelige fordeler, Pentium D har jo vist seg å ikke være nærtil så ille som dommedagsprofetene ville ha det til på forhånd. Det der med strømsparehysteri minner meg om offentlig toalett i Paris, måtte trykke på lysbrytern ca hvert 30. sekund ellers slo det seg av, = strømsparing på bekostning av brukervennlighet. Fint å spare, men hva går vi da til gjengjeld glipp av?

Lenke til kommentar

Du kan spøke du :) Men er det ikke tragisk da?

Nemlig :thumbup:

Har en stund irritert meg nesten like mye over "lav-watt hypen" det har vært tendenser til her og på andre fora, som jeg har irritert meg over multicorehypen.

Det ender vel med at en ikke er skikkelig nerd før en bytter ut Grandisen med kli og fiber og (måtte Gud forby det) skrur av pcen om natta for å spare strøm mens en ligger våken om nettene med dårlig samvittighet på grunn av at guffa i vannkjølinga ikke er miljøvennlig nok.

:p

Seriøst så ser det lovende ut så lenge en ikke glemmer at det er noe som heter absolutt ytelse.

Edit: Fjernet ett ord

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Ellers så er det vel også en feil i historien at Tulatin krevde ny sokkel. Den gikk vel på 370 den også om jeg ikke husker feil.

Nei, "Tualatin" krevde faktisk et nytt hovedkort med FC-PGA2-sokkel:

http://www.hothardware.com/viewarticle.cfm?articleid=282

Designated FC-PGA2, the chip will still follow the Flip Chip design with a 370 pin as previous PIII's.  Nevertheless, there are several differences between the "Tualatin" and previous models of Pentium III's that render it incompatible with standard FC-PGA systems.  For one, the "Tualatin" runs at 1.475v instead of 1.75v.  Unless a motherboard is specifically designed to run accommodate the lower voltage requirements, according to Intel, the new processor will not work.

P3-hovedkort med bare FC-PGA-sokkel støtter derfor ikke "Tualatin".

Kjøper ikke helt denne jeg.

Greit nok at du måtte ha et nytt hovedkort for å bruke Tualatin, men det var da vitterlig ikke en ny sokkel. Det eneste nye var vel at hovedkortet måtte støtte VRM 8.5 og at prosessoren var litt høyere pga heatspreader.

Du kunne (så vidt jeg husker og har greid å få ut av google) kjøre alle de gamle Coppermine FCPGA 370 prosessorene på et FCPGA2 hovedkort, noe jeg mener betyr at dette var samme sokkel, men hovedkortet måtte støtte den nye prosessoren, noe de eldre hovedkortene ikke gjorde.

Det blir vel det samme som å si at P4C krever en ny sokkel fordi du ikke kan bruke den i et hovedkort som kom ut i P4A tiden.

*Dette er basert på at det er korrekt at du kunne kjøre eldre FCPGA prosessorer på FCPGA2 hovedkort

Lenke til kommentar

Du kunne (så vidt jeg husker og har greid å få ut av google) kjøre alle de gamle Coppermine FCPGA 370 prosessorene på et FCPGA2 hovedkort, noe jeg mener betyr at dette var samme sokkel, men hovedkortet måtte støtte den nye prosessoren, noe de eldre hovedkortene ikke gjorde.

Det gjorde faktisk jeg selv en stund med min gode gamle Celeron 800mhz, før jeg fikk min 1300 mhz FCPGA2 prosessor i sin tid.

Med forbehold om feil.

Det skal og sies at 1300mhzen er den eneste jeg har vært vitne til at har blitt kjørt til ~120 grader uten at maskinen døde, noe jeg fremdeles er litt imponert over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...