Gå til innhold

12V PSU (igjen)

Anbefalte innlegg

Det ser ut som om jeg må gi opp min endeløse søken etter en 12V PSU til mitt "pc i bil"-prosjekt (må nesten gi det et navn snart... De som har vil enten ikke selge meg (grr.. Elektronix), er tomme, eller krever $200. Synes det er litt drøyt å punge ut borti 2 laken (hvis en tar med frakt/moms/toll).

Har derfor bestemt meg (mer eller mindre) om å mekke min egen. Da finnes det to alternativer:

- modde en eksisterende fra 230/115V til 12V input

- bygge en fra scratch

Det er vel muligens det siste som er mest aktuelt, men jeg uansett så har jeg like mye peiling på elektro som på hekling, hvilket betyr at det er en aldri så liten utfordring.

Oppskrift på hvordan det gjøres, finnes på http://sproggy.mp3car.com/psu.html

Der er det også en liste over alle deler som trengs. Problemet er da som følger; hvor få tak i duppedittene? Evt. tilsvarende?

Håper på innspill. Et alternativ er jo forsåvidt at hvis noen av dere der ute har litt peil, kan jeg alltids bla opp litt gryn hvis noen gidder å mekke en...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så på baksida av siste motor (fagblad fra naf) har de omformere fra sigarett til 220 volt og fra 220 til 12..

kanskje dette er en mulighet som overgang?

tror de kosta en 3-400 kroner.. kanskje noe mindre..

ment til bruk sammen med kjølebokser..

ene dinksen hadde sperre slik at den skrudde av kjøleboksa om batteriet i bilen blei for lavt..

Lenke til kommentar

Invertere (som de kalles), er forsåvidt ikke noe alternativ.

Fordi:

- de sløser noe vanvittig med strømmen

- de lager veldig mye støy som slår inn på lyden

- klarer ikke alltid å levere nok (psu trekker visst endel akkurat ved oppstart)

- er VELDIG dyre hvis du skal ha noe som er bra (effekt/støy/effektivtet)

Erfaringen fra de som har brukt det/bruker det i mp3bil-prosjekter, etc, er stort sett at de ønskes dit peppern gror, og heller får tak i en dc-dc psu.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-06 01:40, Hoppesagåsa skrev:

Kanskje Arngren i Oslo har det.

Vel, det var vel ikke akkurat slik jeg tenkte det :smile:

Tenkte mere på hvilke deler som kan kjøpes på Arngren/Elfa. Har prøvd å søke litt på Elfa, men finner ingen identiske deler...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-06 02:17, Hans Erling skrev:

Biltema har jo også omformere men de leverer kun 150w

Som sagt, "omformere" (invertere) er "not an option". Jeg vet at Microplex selger rimelig bra invertere, men jeg føler egentlig som lite aktuelt.

Dessuten kreves det rimelig lite hjerne å kjøpe en inverter, stappe den i bilen og plugge sammen sakene :smile:

Hadde vært litt morro å få mekka seg en 12V'er sjøl.

Men hvordan, er vel snarere spørsmålet. Tror jeg må ta med meg tegninger opp på Elektrolinja på HiG (studerer jo data der, selv). Får håpe de er litt kule og mekker en PCB og litt småtterier. Men så er det leeenge til høsten, da :-/

Lenke til kommentar

Har du sjekket med komponentleverandøren Artur F. Ulrichsen? http://www.afu.no/

Om ikke du finner komponenter som stemmer overens med de som står oppgitt i byggebeskrivelsen, så er ikke det krise. Hvis dette er vanlige komponenter, sp finnes det lister hos ELFA og AFU hvor de finner sammenligningstabeller (ekvivalenter). Oppgi de komponentverdiene du har, så er jeg sikker på at du får hjelp.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...