Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Å sette opp nettverk med te-skje metoden.

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette to maskiner opp i nettverk med krysset kabel (internet er tilkoblet via annet nettverkskort) . Det høres veldig enkelt ut, men jeg får det altså ikke til.

Skulle egentlig bare dele skriver, men så fant jeg ut at det hadde vært morro å dele et par andre filer også.

Men er det noen som vet om en plass der det står en "bruksanvisning" (te-skje metoden) for å sette opp nettverk mellom 2 maskiner (og da UTEN svitsj og sånne kompliserte greier) men kun med kabel? Det bør helst være en sånn steg for steg da jeg er helt grønn på det å sette opp i nettverk.

Jeg prøvde meg på en steg for steg "bruksanvisning" på www.effekt.no , som fikk i alle fall LAN til å fungere, men jeg får ikke delt filer (eller skriver) og finner ikke filene på den ene maskina på den andre maskina og får spm om maskin navn og passord og brukernavn og ting som jeg kan huske jeg har satt

Nå har jeg prøvd så mye rart at jeg ikke aner lenger hva jeg har gjort. :blush:

Hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil nok kunne få litt hjelp

herfra

Hvis jeg da har forstått det slik at det skal stå en maskin kobla på internett med delt internett tilkobling mot en annen maskin med kryssa tp mellom..

Grunnen til at du ikke finner filene kan være firewall.. det du da kan gjøre er å sette opp så firewallen godtar lokalnettverket på begge maskinene..

EDIT: La merke til at du hadde fått igang LAN

Endret av SnittLeif
Lenke til kommentar

Hvis jeg da har forstått det slik at det skal stå en maskin kobla på internett med delt internett tilkobling mot en annen maskin med kryssa tp mellom..

EDIT: La merke til at du hadde fått igang LAN

Begge maskinene er koblet opp mot internet via trådløse nettverkskort (ikke via hub eller svitsj eller hva det heter) . Så tenkte jeg at en kunne bruke det eksisterende nettverkskortet (det som står i pci) til eget lokalt nettverk slik at vi fikk dele skriver og noen filer. Det går kanskje ikke det? :dontgetit:

LAN... ja heter det ikke LAN ?? :blush:

Lenke til kommentar
Du har vel delt filene på den maskinen du skal ha filer ifra? For hvis du ikke har gjort det så kommer det opp at du trenger passord og brukernavn :)

Ja du kan så si :)

Jeg trodde jeg hadde lagt inn de filene som skulle deles (det er en hel harddisk) men jo, jeg får spm om passord og sånn... Så da har jeg kanskje ikke lagt dem ut for deleing allikevel? Hmm.. da kan jo man lurer på hva det er jeg har gjort da..

Lenke til kommentar

Er maskinene allerede på ett nettverk med trådløs kommunikkasjon? Da trenger du ikke kabel mellom dem. Da deler du de filene du skal på den ene maskinen. Og noen uviktige filer på den andre. Og skriveren er som regel delt av windows som standard. Men du må huske å ha driveren til skriveren på begge maskinene. Ellers fungerer ikke det.

Edit: Det kan bli noe kluss om du prøver å ha både tråd og wlan på maskiner som er tilkynnet via ett annet nett fra før.

Mvh

Thelle

Endret av Thelle
Lenke til kommentar

Edit: Det kan bli noe kluss om du prøver å ha både tråd og wlan på maskiner som er tilkynnet via ett annet nett fra før.

Ja kan nok være noe det ja... :dontgetit:

Okai, da kan jeg kanskje slette denne lokale tilkoblingen som jeg har laget da. Jeg var redd for at det som skulle deles skal gå ut på "hele" internet dersom jeg brukte den trådløse routeren(?) eller noe sånn. Litt paranoid, muligens, men jeg har altså ikke peiling.

Der er flere maskiner (i alt 4) som er koblet på denne routeren(?). To via kabler og to via trådløse kort . De to siste er de som skal deler filer. Vil de to andre med kabel også ha tilgang til harddisken som skal deles da ?

Lenke til kommentar
Okai, da kan jeg kanskje slette denne lokale tilkoblingen som jeg har laget da. Jeg var redd for at det som skulle deles skal gå ut på "hele" internet dersom jeg brukte den trådløse routeren(?) eller noe sånn. Litt paranoid, muligens, men jeg har altså ikke peiling.

Der er flere maskiner (i alt 4) som er koblet på denne routeren(?). To via kabler og to via trådløse kort . De to siste er de som skal deler filer. Vil de to andre med kabel også ha tilgang til harddisken som skal deles da ?

Alle maskinene vil få tilgang til det du deler. De på tråd og wlan. Og hele denne samlingen av maskiner er tilkoblet ett LAN (Local area network/lokalt nettverk). Det du deler på en maskin vil du finne med de andre. Men så lenge brukerene av de andre maskinene ikke vet om dette så finner de jo ikke filene uten å lete.

Det kommer ikke ut på internett. For at det skal skje må de nok noe mer til. Du kan bare slette de lokaletilkoblinege du lagde mellom de to maskinene. Du må huske å aktivere gjestekontoen på de maskinene som du skal dele i mellom. Dette gjør du på kontrollpanel/control panel så på brukere/user accounts.

Da skal det igrunn fungere. Husk at du trenger å ha driverene til printeren på maskinen med printeren koblet til og på maskinen du skal ta utskrift fra.

Lykke til

Mvh

Thelle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...