random_wannabe Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Hei. Jeg holder på med en skole-oppgave som handler om metall. Dette er en oppgave som skal være veldig stor, derfor håper jeg dere som har litt fakta innenfor metallens histore kan skrive litt her. Alt sammen mottas med takk. Mvh. Lilleslem Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 (endret) Let etter "dokumentaren" hardrocksnatt som gikk på svesk tv for en tid tilbake. 12 timer med hardrock og metall, hvor de går igjennom mange band av betydning, og mye av historien bak de og musikken. Endret 15. april 2005 av Goebbels Lenke til kommentar
random_wannabe Skrevet 15. april 2005 Forfatter Del Skrevet 15. april 2005 Ok, takk for tipset, men hvor mener du at jeg skal søke? Prøvde på Google, men fant ikke noe sånt. Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Det gikk på SVT1. På svensk heter det "hårdrocksnatt" Lenke til kommentar
Endre Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Står mye bra på www.wikipedia.org. Både om heavy metal generelt, og om undersjangre og de største banda. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 skulle du slite fælt med å finne den, så har jeg den på maskina mi. men det er da 6 gb, og evt siste utvei. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Står mye bra på www.wikipedia.org. Både om heavy metal generelt, og om undersjangre og de største banda. Brukte den selv når eg skrev om metal, eneste som det kanskje er litt tynt på er om metalkultur(men det står noe om det). Men wikipedia er bra saker ja! Lenke til kommentar
Endre Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Brukte den selv når eg skrev om metal, eneste som det kanskje er litt tynt på er om metalkultur(men det står noe om det). Men wikipedia er bra saker ja! Brukte sida når jeg skulle holde foredrag om black metal. Lenke til kommentar
hylo Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Stikkord: Black Sabbath, Judas Priest og Dio. Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Stikkord: Black Sabbath, Judas Priest og Dio. + Motörhead og Metallica Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Led Zeppelin, Deep Purple Vil selv si at de er metal, veldig tidlig metal. The Beatles, Pink Floyd og Jimi Hendrix har også hatt mye å si for metallen selv om de ikke er det selv. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Hihihi..... http://www.rorosmetall.no/ T'Weed Lenke til kommentar
ChrchBrnr Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Led Zeppelin, Deep Purple, Black Sabbath, Judas Priest og Dio (Elf) er vel de "tidligste" metal banda. Men de har igjen influsjoner fra band som TLZ nevner over. Men meg bekjent er det vel Judas Priest som er det første såkalte metal bandet. Da Black Sabbath spiller og spilte mer Doom. Ellers så kan vi vel alle være enige om at 80 tallet var det store 10 året innen metal sjangren. Men om du skal skrive en skole oppgave om temaet kan du ikke komme unna 90 tallet og den norske black metal eraen som har vist seg å skape nytt liv til en da meget grunge dominerende sjanger. Om du vil ha info om black metal og dens opprinnelse og inspirasjoner kan jeg anbefale en bok som heter Lords of Chaos av Michael Moynihan og Didrik Søderlind. Denne boken presenterer hele denne sjangeren på godt og vondt med et objektivt utgangs punk. Ellers så vil jeg ønske deg lykke til med oppgaven Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Hørte en gang at "ekte" metal må ha trekk fra klassisk musikk. Hva nå enn det skal bety. Lenke til kommentar
henrikmain Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Hørte en gang at "ekte" metal må ha trekk fra klassisk musikk. Hva nå enn det skal bety. Det er jo selvsagt bare tull. Uansett, neoklassisk metal er definitivt en sjanger: http://www.anus.com/metal/about/mp3/neoclassical/faq.html Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 [fanboy-mode] Den viktigste faktaen er uansett at METALL RULER!!!!!!11oneone [/fanboy-mode] Ikke glem Iron Maiden. De er ganske sentrale. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Kort, men bra: http://www.bnrmetal.com/pages/genres.htm http://www.gepr.net/genre2.html#HEAVYMETAL Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Hørte en gang at "ekte" metal må ha trekk fra klassisk musikk. Hva nå enn det skal bety. Det er jo selvsagt bare tull. Uansett, neoklassisk metal er definitivt en sjanger: http://www.anus.com/metal/about/mp3/neoclassical/faq.html Jepp, var det jeg og trodde. *sjekke ut neoklassisk metal* Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Fort og gæli: Britene startet alt: - The Beatles - The Kinks - Black Sabbath - Iron Maiden Black Sabbath var inspirert av The Kinks, som igjen var inspirert av The Beatles, som sikkert også var inspirert av noe jeg ikke kan mer om. Black Sabbath startet Heavy Metalen, og åpnet derfor portene for Iron Maiden, som videreutviklet Heavy Metalen. Det meste Metal stammer fra Heavy Metal. Jada, jada, det var andre band også, men dette er veldig grovt. Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 The Beatles er svært inspirert av Elvis Presley.. Før de slo igjennom så de ut som en gjeng med Elvis-kopier, samme sveis, samme skinnjakker osv.... Kjente dem absolutt ikke igjen når jeg så bildet av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå