Gå til innhold

Er Aceton i vannkjøling mulig?

Anbefalte innlegg

Hei. jeg har vannkjølt pc'n min,, bruker ikke noe peltier eller noe slikt,,, men lurer på,, trur dere at det går ann å helde på Aceton som "vann" i systemet? JA jeg vet det er brannfarlig, men jeg har ikke tenkt til å la det brenne :!:

Aceton er jo ganske kaldt når den flyter inni flaska,, og da må den vel bli ekstra kald inni et slikt vannkjølings system.. klarer pompa og håndtere dette tru? noen forslag?? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aceton er jo et løsemiddel (brukes i neglelakkfjerner så vidt jeg vet) anske saftige saker, så jeg tviler på om slanger og pakninger har så godt av det på lang sikt. limte deler kan også slite lit med aceton.

imidlertid har aceton et kokepunkt på 56 grader ved atmosfærisk trykk, og det gør at det fordamper veldig lett. hvis du får det på huden føles dette kaldt. Fordampingsvarmen er på 525 kj/kg, som betyr at for hvert gram aceton som fordamper tar det med seg 525 joule. Watt er jo joule i sekundet, så om du har en prosessor som brenner av hundre Vatt, vil denne koke bort ca 0,2 gram aceton i sekundet.

I et tett system med god kjøling vil dette være gunstig, og i teorien får du en Heat Pipe hvis du tar bort pumpa, men det krever litt å få til å lage et så tett system.

Når det gjelder vanlig varmeopptagingsevne er aceton mye dårligere enn vann, temperaturen øker dobbelt så fort per masseenhet, og egenvekten er i tillegg bare 0,79 kg per liter, så du må presse gjennom mye større mengder for å ha samme kjøleeffekt.

Sats på vann, det ruler !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...