hapetter Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Jeg vurderer aa kjoepe et kamera, men er usikker paa om det er greiest med DVD eller Mini DV? Er det noen forskjell i kvalitet? andre fordeler/ulemper? Som det ser ut naa staar det mellom Sony DVD403, og DCR-HC90E.. noen erfaringer med disse kameraene? Mvh Hans Lenke til kommentar
chma Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 (endret) Hvor stor forskjell folk ser varierer vel litt, men dv er bedre. En dvtape har plass til mye mer(mener en time er ca 13gb?) info enn en dvdplate(som vel er 4,3gb?). Har og tro på at dv taper holder lenger med tanke på lagring, fordelen er jo at at det er mulig å lage mindre kameraer. Har ikke prøvd dvdkamera, så fra mitt ståsted blir det bare en teknisk vurdering. En annen som gjør at jeg aldri kommer til å velge dvd er fordi formatet er altfor sårbart med tanke på slitasje..... Endret 14. april 2005 av chma Lenke til kommentar
hapetter Skrevet 15. april 2005 Forfatter Del Skrevet 15. april 2005 Takk for gode raad. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Mini-DV har mange fordeler fremfor DVD kamera. De blir mindre, kvaliteten blir bedre, ikke så sårbare mot støt (som kan ødelegge opptaket på DVD kamera) og så videre. Et mini-DV kamera kommer med kabel for enkel tilkobling til TV, og da er det plutselig ingen grunner til å velge DVD kamera fremfor mini-DV kamera lenger. Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Afseth, nå må du huske på at ikke alle vil drasse rundt på et kamera for å kunne vise frem filmen sin. I england, hvor Sony i ett år har satt kraftig fokus på DVD-kamera, så har disse nå en meget stor salgsandel kontra mini-DV. Veldig mange av kamerakjøpere i prisklasse 5-8000kr vil ha et enkelt kamera (noe du sikkert vet som selger), enkelt i bruk, enkelt å vise frem, og minst mulig etterarbeid. Med et DVD kamera filmer man på en plate som de aller fleste dvd-spillere leser av, platen kan legges i hyllen direkte uten å gå gjennom PC, og skal man vise frem film til venner og bekjente, så tar man bare med dvd-platen. Følgende råd har jeg på bakgrunn av å ha testet begge deler over tid: - Kjøp miniDV om du skal redigere og brenne på annet medium i flesteparten av tilfellene. Dessuten er det mest utbredt med tanke på ekstra filmer på ferie. MiniDV gir også best kvalitet (merk: begge er gode nok for de fleste), og filmene holder seg kanskje bedre over tid (noe man ikke vet garantert. det er uansett ikke problem å kopiere etter noen år) - Kjøp DVD-kamera om det skal være enkelt i bruk, dvs at du ikke skal bruke særlig mer enn automodusene, da disse kameraene ikke er beregnet på alt for mye manuell bruk. Dessuten er DVD platene meget hendige med tanke på etterbruk, ved at platen legges i hyllen, og tas frem til hvilken som helst DVD-spiller når du ønsker å vise den frem. DVD-formatet kan selvfølgelig legges over på TV for redigering. Det er mange gode grunner for å velge et DVD kamera, noe jeg håper det overnevnte gir en pekepin på. I tillegg må du vurdere i forhold til bruk: Meget aktiv bruk øker støtmengde og slitasje på kamera, velg da mini-DV, siden dette formatet ikke er like skjør som en DVD plate, som ved hardt støt kan få en ripe og dermed ødelegges. Lenke til kommentar
Michael JVC Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 er ikke et av problemene med DVD kamera at de tar veldig lang tid å starte opp ? , mente jeg hørte noe om 30 sekunder ? Lenke til kommentar
chma Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Noen som her erfaring med dvd vs. diskbasert(type microdrive)? Ca lik kapasitet når det kommer til lagring. Ulempen er dyrere media når det gjelder microdrive... Om man har ett ekstremt begrenset budsjett er og mini dv billigere enn dvd. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Venter bare på at flashminne er blitt så voksent at det takler fullkvalitetsvideo (som f.eks DVD eller høyere) og at brikker på, tja, la oss si 10GB er mulig å kjøpe for den vanlige mann i gata. For jeg tror fremtiden ligger i kamera uten bevegelige deler. Det finnes nå også, men i de blir videoen komprimert til døde for å få mest mulig på en liten brikke. Når brikkene blir større og billigere, vil det derimot lages kamera som er jevngode med dagens mini-DV og DVD kamera. Noen (eller alle?) DVD kamera bruker små DVD plater. Disse er visst vanskelige å få tak i, for det hender en fortvilt sjel er innom der jeg jobber og spør etter disse. Noen har vært rundt hele byen for å finne denne typen, uten å ha hatt hellet med seg, så tilgjengelighet hvis man plutselig trenger mer, er visstnok veldig dårlig. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Venter bare på at flashminne er blitt så voksent at det takler fullkvalitetsvideo (som f.eks DVD eller høyere) og at brikker på, tja, la oss si 10GB er mulig å kjøpe for den vanlige mann i gata. For jeg tror fremtiden ligger i kamera uten bevegelige deler. Det finnes nå også, men i de blir videoen komprimert til døde for å få mest mulig på en liten brikke. Når brikkene blir større og billigere, vil det derimot lages kamera som er jevngode med dagens mini-DV og DVD kamera. Det tror nok jeg også, blant annet JVC har vel et par kameraet med brikker, men på kun 4 gb så videoen blir krympet eller lite lagring på en sånn brikke. En ny brikke koster jo også flere tusen kroner, men vil tippe de blir billigere etterhvert. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Disse kameraene bruker vel Microdrive som i praksis er en liten harddisk. Jeg tenker på flashbaserte minnekort, uten bevegelige deler i lagringsmekanismen. Sikkerhet, holdbarhet og brukervennlighet i høysetet. Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Og garantert masse ekstra tid for omgjøring fra minnekort/microdrive til annet medium.. Som bare 10% av de som filmer er keene på å bruke tid på.. Virker ikke som du selger alt for mye av videokamera, afseth. Da hadde du sett hvordan kjøpemassen fordeler seg mellom de som vil redigere masse, og de som vil ha det enkelt mulig. Lenke til kommentar
chma Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Og garantert masse ekstra tid for omgjøring fra minnekort/microdrive til annet medium.. Som bare 10% av de som filmer er keene på å bruke tid på.. Virker ikke som du selger alt for mye av videokamera, afseth. Da hadde du sett hvordan kjøpemassen fordeler seg mellom de som vil redigere masse, og de som vil ha det enkelt mulig. øh, hallo, filmene blir jo da liggende på flashdriven som avspillbare digitale filer.... er ikke det hele poenget...? Panasonic har allerede en løsning for broadcasting som ser ut til å fungere(5 slots på kamera for 5 minnebrikker på intill 8gb/stk og hotswaping når de etterhvert blir fulle), problemet er å få dette ned i størrelse og pris(koster vel ca 50x ett vanlig dv kamera..) og at det må være så enkelt at den vanlige man i gata skjønner åssen man bruker det... Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Poenget er jo at det skal være enklest mulig i forhold til dagens eksisterende utstyr, dvs at du skal trenge MINST MULIG ekstra ting for å vise på en tv feks. En dvd plate kan legges rett i spilleren eller i hylla. Med miniDV må du enten brenne over eller bruke videokameraet for visning. For flash/microdrive må man enten benytte kameraet eller en leser for minnekort koblet til tv-en, noe som betyr ekstra enheter i forbindelse med tv-en. For veldig mange av de som kjøper kamera, så er det en meget stor sammenheng mellom enkel bruk og mengde bruk. Blir det mye dilldall, blir kameraet stående. DVD, HD, miniDV, alle gir god nok bildekvalitet for 99% av oss. Dermed er ikke formatet det viktige, men hvordan kameraet skal brukes. Jeg anbefaler fortsatt DVD for enklest mulig bruk, og miniDV for de som ønsker å jobbe litt mer med råmaterialet eller ha mye manuelle muligheter under selve innspillingen. Lenke til kommentar
chma Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Tja, microdrive/flashminne har flere fordeler i forhold til dv og dvd.... Brukervennlighet med tanke på avspilling kan feks. være at man får opp alle filmklippene som en dvd meny når man kobler til tvn. Fordelen er at det og er lett å overføre og redigere enkelt, ikke capturing fra helvette som jeg har drevet med i lange netter i vinter... Flashminne er fremtiden, det er ingen tvil om det når broadcast utstyr begynner å dukke opp med det.... Fordelene er mange, og overskygger dvd helt(hvertfall dagens dvd, det utvikles jo formater med mer plass her og), bedre lagrings plass, holdbarhet på mediet, enkelt å overføre/redigere og tåler fint støt og slag da det ikke er bevegelige deler. Når det gjelder kvalitet glemmer du HDV som kommer for oss som er veldig opptatt av kvalitet, til det er dvd og flashminne pr. idag urbrukelig fordi det ikke finnes med nok kapasitet. Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Fullstendig klar over HDV standarden, har brukt det også. Men i forhold til spørsmålsstiller i denne debatten, så virker det poengløst å gå inn på en slik debatt. Selvfølgelig er HDV bedre enn dagens opptaksmetoder, og selvfølgelig kommer det arvtakere etter dagens teknologier, men skal du vente på ny teknologi i 4 år før du kjøper..? nei nettop. Mine innlegg er ment for å belyse pos neg ved de realistisk brukbare mediumene som er på markedet idag, ikke for å lage en debatt rundt kvalitet. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 (endret) Virker ikke som du selger alt for mye av videokamera, afseth. Da hadde du sett hvordan kjøpemassen fordeler seg mellom de som vil redigere masse, og de som vil ha det enkelt mulig. Hva i all verden har en slik påstand i denne diskusjonen å gjøre? Jo, jeg selger en del videokamera selv om markedet har gått litt ned de siste par årene, og ja, jeg ser hva folk flest vil ha. De fleste vil ha mini-DV, og de fleste ønsker DV inn slik at de kan få redigert resultat ut på tape igjen. Det vil si at størsteparten av kundene jeg ekspederer, kan tenke seg muligheten til enkel redigering. Virker ikke som du er klar over hvor mange timer uinteressant råmateriale de fleste filmer på en ferietur eller et familieselskap. Endret 16. april 2005 av Afseth Lenke til kommentar
Jove Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 JVC-kameraene som tar microdrive tar også flash-minne (Compact Flash). En time film på et 4 Gigabyte-kort. -Og en trenger ikke en gang kortleser for å overføre til pc/brenne til dvd. En kan brenne filmklippene ut fra kameraet direkte til dvd. En trenger ikke en gang å overføre filene til pc'n. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Flere og flere stasjonære DVD spillere og DVD opptakere har SD kortplass og plass for PCMCIA kort (slik at man kan ha konvertere for alle typer minnekort). Da kan man også veldig lett se på det man har tatt opp på TV'n, samtidig som man brenner det over på en DVD. Dette har utallige fordeler fremfor DVD kamera som jeg tror vil forsvinne fra markedet når disse kameraene blir mer utbredt. Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Uten at jeg vet for mye om hvor mange spillere som støtter SD-kort (merk at JVC sitt kamera støtter microdrive, ikke SD), så tok jeg et lite søk på Google, og fant kun en spiller, nemlig fra Panasonic. De nye modellene fra feks Sony (som har fått mye anerkjenelse) har ikke disse funksjonene. Arrester meg om jeg har feil, men èn spiller er ikke nok til å si at fler og fler kommer med den type teknologi. Jeg er som sagt tidligere helt enig at harddiskbasert (flash og microdrive) nok kommer til å overta for miniDV, ihvertfall for amatørbruk. Men for amatører så byttes kamera også oftere, og dermed er det som jeg har sagt viktig å fokusere på hva som idag er bra, ikke om 3-4 år. Som undersøkende selger får jeg endel innsikt i hva folk ønsker, og gjennom det har jeg erfart at for veldig mange er DVD-kamera perfekt. For alle som kun filmer familiebegivenheter for senere gjensyn med minner, så fungerer dette mediumet veldig bra. Det ER mange som ønsker minst mulig etterarbeid, det skal være enklest mulig. Jeg som filmer endel i aktiv livsstil, skyr selvfølgelig DVD pga skjørheten, men for en familifar som skal filme sønnens første sykkeltur, så fungerer plater utmerket. Som en siste kommentar fra min side i denne debatten, vil jeg si følgende til personen som startet debatten: Hvis du er åpen for å redigere på råmaterialet, og du seriøst vurderer DVD403 opp mot HC90, vil jeg absolutt anbefale HC90. Grunnen er helt enkel, og har ingen ting med opptaksmedium å gjøre; Objektivet på HC90 er endel bedre enn på DVD403 modellen. Lykke til med valg av kamera! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 De fleste, om ikke alle, av Panasonics nyere modeller kommer med SD slot. Sony sine kommer med Memorystick slot, og hører om flere spillere som kommer med PCMCIA slot, slik at man kan bruke alle typer minnekort med en passende overgang (koster en hundrelapp). Min DVD opptaker har både SD slot og PCMCIA slot, og jeg regner med at dette blir mer og mer vanlig. Er enig i at det er noen år frem i tid til dette tar over for mini-DV og DVD kamera, men det er på vei, og det ser lyst ut. Det er også planlagt å lage små harddisker for PCMCIA kort for bruk i kamera og at de deretter kan plugges rett inn i DVD opptakeren. Men da er vi tilbake til bevegelige deler, noe som jo er minuset med dagens modeller. Men men... for de som har hørt mye på PhotoGuy sine argumenter FOR DVD kamera, her er noen ulemper som garantert får dere til å tenke dere om to ganger. DVD kamera er sikkert greit for de som ikke trenger redigering, men de er større enn mini-DV kamera, de har lenger oppstartstid, opptaksmediet er skjørt mot små støt, DVD mediet er ikke like holdbart som mini-DV, og så videre. I tillegg er disse små platene på 1,4GB mot mini-DV sine 13GB. Det sier seg selv at skal man ha en time på disse, blir de omtrent 10 ganger mer komprimert enn mini-DV. I tillegg koster én plate 79 kroner (Komplett.no), ca. 20 kroner mer enn en mini-DV tape (hvis vi ser bort fra That's Write da, men hvem vil vel utsette sine private, viktige opptak for de platene?). Og tilgjengeligheten da... Komplett har ingen på lager nå (ubekreftet først i månedsskiftet april-mai), og jeg har flere ganger opplevd fortvilte DVD kamera eiere som har løpt Oslo rundt uten å finne denne typen lagringsmedium... vel, de finner det ikke hos oss heller. Tror ingen av våre importører fører dette. Ville personlig ikke anbefalt DVD kamera til en kunde om han eller hun spurte meg av disse årsakene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå