Gå til innhold

Plassering av temeratursensor?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er naturligvis bedre enn ingenting å plassere sensoren på utsida av HS. Noe bedre blir det om du skjærer et hull i siden av HS slik at du kan stikke sensoren inn i hullet og legge sensoren an mot kjernen. Da er det litt viktig at du legger noe på oppsiden av sensoren slik at den ikke tar borti HS siden HS er kjøligere enn kjernen. Undersiden har godt av litt kjølepasta.

Jeg må bare innrømme at jeg ikke har tatt i en slik HS, og vet ikke hva den er laget av. Siden de HSene som er mulig å ta av krever litt press for å ligge med 100% kontakt med kjernen, antar jeg at det ikke er særlig solide greier. Kan hende det det er mulig å skjære et spor med en tapetkniv :hmm:

Tidligere, i gamle dager, kunne vi legge sensoren under kjernen, og legge ledningene mellom pinnene til CPU. Som Kverna skriver er det umulig med 939-sokkelen, for 754 er problemet at avstanden mellom pinnen er svært liten. Jeg leste om en kar som ikke klarte å legge ledningene mellom pinnene.

Høydemessig er ikke dette noe problem. Dersom det skulle bli trøbbel er det en smal sak å lage et spor i socketen på hovedkortet, med en dremel eller tapetkniv. :dremel:

Edit: Nesten ingenting er endret :xmas:

Endret av Kvakksalveren
Lenke til kommentar

Lynlim eller AS-lim vil funke bra.

Kvakksalveren: HS er laget av kobber, og er nok ikke så enkel å skjære i.

Det er vel "så som så" mht anlegget mot core også om man skal sette det på spissen. 100% er det nok neppe? Av den grunn brukes gjerne en termisk pasta / -lim mellom HS og core.

Lenke til kommentar
Lynlim eller AS-lim vil funke bra.

Kvakksalveren: HS er laget av kobber, og er nok ikke så enkel å skjære i.

Det er vel "så som så" mht anlegget mot core også om man skal sette det på spissen. 100% er det nok neppe? Av den grunn brukes gjerne en termisk pasta / -lim mellom HS og core.

Oki, da er nok eneste mulighet å ta av HS. Det er ikke mulig for alle prosessorer. For noen er HS og kjernen limt sammen slik at en demontering av HS fører til en ufrivillig demontering av kjernen. For de som ikke er limt skal det visstnok være behov for et visst trykk før HS ligger an mot kjernen. Derfor antok jeg at HS var laget av en skjør metallegering.

Joda, dersom ingen av de to flatene gir etter så er det vel bare tre molekyler fra hver flate som utgjør den totale kontaktflaten. Det er vel årsaken til at man skal, som du sikkert er klar over, skifte olje på en ny motor etter 50 timer ;)

Lenke til kommentar

Nei det har jeg ikke, for da må jeg opp med kassa løsne vifta og legge på goop igjen, og det orker jeg desverre ikke.

Men hvis du ser på bildet til Fur over her, så gjorde jeg det på akkurat samme måte. Ta evt. kontakt med meg på MSN i ettermidag(etter 17) så kan jeg gi deg noen tips der(min MSN ligger i signatur).

Lenke til kommentar
Nei det har jeg ikke, for da må jeg opp med kassa løsne vifta og legge på goop igjen, og det orker jeg desverre ikke.

Men hvis du ser på bildet til Fur over her, så gjorde jeg det på akkurat samme måte. Ta evt. kontakt med meg på MSN i ettermidag(etter 17) så kan jeg gi deg noen tips der(min MSN ligger i signatur).

profil mener du vel? :yes:

Lenke til kommentar

profil mener du vel? :yes:

Eller profil ja :!:

Takkker. Går litt fort av og til......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...