Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

speedtouch 510 uplink til trådløs router, no way

Anbefalte innlegg

var hjemme til en bekjent av meg i kveld å skulle hjelpe han med å sette opp trådløst. han har ett telenor speedtouch510i. jeg kjøpte en anstendig trådløs router til han eminent EM4032. den fungerer hjemme hos meg sammen med ett lucent cellpipe og i ett 10 talls andre konfigurasjoner jeg har satt opp. men ikke her. routeren får ikke ipadresse fra adslmodemet. hva i hel*ete er galt? (jeg klarte heller ikke tenke klart når min bekjente sto over skulda mi å gnåla..) jeg har tenkt på det etter jeg kom hjem, men finner ingen logiske svar..

før dere halshugger meg; jeg har søkt og lest gjennom 15 av de speedtouch relaterte topicene her på forumet før jeg sender inn sjøl.

noen som gidder å hjelpe meg? eller kan?

edit: på speedtouch lyser alle tre lampene, på eminent routeren lyser wan og wireless pluss power. still no connection.. ja jeg har satt opp pppoe, brukernavn og passord. jeg kommer meg inn på routeren via 192.168.***.*** og får konfigurert den.

Endret av gtbikes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvordan kan jeg sjekke pakketap? det merkelige her er at det ser ut som jeg har kontakt med modem, men alt går så ekstremt.. da mener jeg ekstremt, tregt..

edit; og hvordan kommer jeg inn på adslmodemets "meny"?

Endret av gtbikes
Lenke til kommentar

Hva slags oppsett har han på speedtouchen? Står den som router eller dumt modem(bridge)? Er DHCP aktiver eller deaktivert på Speedtouchen? Kommer du inn og får konfigurert Speedtouchen?

Dersom routerdelen av Speedtouchen er aktivert står den default med IP 10.0.0.138, og du får trøbbel med trådløsrouteren med IP 192.168.x.x

Lenke til kommentar
Hva slags oppsett har han på speedtouchen? Står den som router eller dumt modem(bridge)? Er DHCP aktiver eller deaktivert på Speedtouchen? Kommer du inn og får konfigurert Speedtouchen?

Dersom routerdelen av Speedtouchen er aktivert står den default med IP 10.0.0.138, og du får trøbbel med trådløsrouteren med IP 192.168.x.x

han har kastet all dokumentasjon til modemet. så jeg vet ikke om det står som router eller som bridged modem.. hvordan kommer jeg inn i modemets oppsett?

Lenke til kommentar

Telenor har noen veiledninger her: Telenor ADSL-support.

Ellers burde det være greit å finne ut om Speedtouch'en er modem eller router hvis du vet hvordan han koblet seg opp før du gjorde endringer i nettverket hans.

Modem: Bruker PPPoE på PCen. Dvs. en oppkobling a'la oppringt hvor det er lagt inn brukernavn/passord og han får en offisiell IP-adresse (dvs. ikke 10.xxx eller 198.xxx).

Router: PCen får IP-adresse automatisk (via DHCP)(krever ikke passord for selve oppkoblingen). IP-adressen er privat, dvs. typisk 10.x.x.x eller 192.168.x.x.

Hvis han bruker Speedtouch som router og du vil bruker routerdelen av den nye trådløse routeren bør du konfigurere om Speedtouchen som modem og bruke PPPoE på den nye routeren. Se den nevnte veiledningen.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Virker som speedtouchrouter/modemet har innebygget router?

Koble fra thomsonrouteren til en av switchportene på den andre routeren, pass på at dhcp er aktivert i speedtouchroutern og ikke i den andre.

Om det er router i speedtouchen så må også ip-adressen til den andre routeren være i samme range, dvs 1.0.0.XXX (ikke 138)

IP-adressen til speedtouchen er 10.0.0.138

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...