Galandrik Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Hei! Jeg hadde en nesten komplett PC stående (PII 450, 256 MB PC100 SDRAM, TNT 2 16 MB, nettverkskort (10), DVD sapiller, diskettstasjon..) Det eneste jeg manglet (foruten lydkort) var en harddisk. Jeg tok derfor en harddisk (Maxtor DiamondMax Plus 60, 30GB) som sto i en annen maskin, denne utgjorde da stasjon E, F, G, H, I.. Det var nok plass til å installere Win 98 på hver av stasjonene. Jeg byttet jumperene om slik at harddisken nå var satt til master, og skrudde på. Da jeg skulle innstallere Win 98, ble jeg nødt til å formatere harddisken, men da formateringen begynte kom følgende melding opp: * Sett inn følgende diskett i stasjon G (eller CD-ROM-stasjonen): Oppstartsdiskett eller CD-ROM for Windows 98. * Først trykket jeg bare ENTER og regnet med at formateringen ville fortsette imed at jeg hadde WIN 98 cd'en i DVD spilleren. Da den samme feilmeldingen dukket opp et par sek etterpå satt jeg itillegg i en oppstartsdiskett for Win 98, med dette hjalp ikke. Det virker ikke som om PC'en søker etter DVD spilleren eller diskettstasjonen i det hele tatt. Hva er feil? Skyldes den at harddisken var stasjon E, F, G, H, I på den andre PC'en? Og må jeg isåfall da ta hardisken tilbake til den andre PC'en og partisjonere den om til en stasjon, og i så fall hvordan? MVH Kjetil Bergum Røysland. Lenke til kommentar
Destro Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 har du en opstartsdisket for win98? start med den så kan du formatere c: med å skrive Format C: deretter går du på cdromen og starter instalasjonen med å gå på win98 katalogen og skrive setup eller install gjorde det for 1t siden å nå er pc oppe å går med alt untat spill og program da Lenke til kommentar
CaSh Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Når du starter pcen med både win 98 cd og oppstartsdiskett skal du uten problemer kunne komme til kommandolinjen. Derfra skal du kunne formatere den stasjonen du ønsker og installere windows på den :smile: Lenke til kommentar
Destro Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Hei hva er det som den booter fra først disket stasjonen eller hardisken. gå inn i biosen og se etter hvor den boter fra og vis det er HD så skifter du den til disketstasjonen. Lenke til kommentar
Galandrik Skrevet 5. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2002 Jeg kom litt lenger nå men, harddisken har blitt delt opp i stasjonene C, D, E, F, G, H, det vil si en stasjon mer en det skulle ha vært(orginalt 5, nå 6). Jeg mistenker den nye partisjonen for å være C, for når jeg går vidre for å innstallere Windows kommer følgende melding opp: * Kan ikke skrive til den midlertidige katalogen. Det er kanskje ikke nok ledig diskplass. Se avsnittet for feilmeldinger i Install.txt for nærmere informasjon. Innstalasjonsprogrammet kan ikke fortsette. Velg OK for å avbryte innstalasjonen. * Når jeg formaterer C: kommer følgende melding opp: * Kontrollerer eksisterende diskformat. Kontrollerer 8 MB Formateringen er fullført. Volumnavn (11 tegn, ENTER 0 intet navn)? 8 167 424 byte total diskplass 8 167 424 byte er tilgjengelig på disken 4096 byte i hver tildelingsenhet. 1994 tildelingsenheter er tilgjengelig på disken. Volumnummeret er 2132-07F2 * Må jeg ompartisjonere harddisken? Og i så fall hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
blemma Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Sliter med et lignende problem. DVD har flyttet seg fra E: til F: . Finner 15 filer på E: og scandisk bruker et millisek for å sjekke e:. Tror et virus har herjet. :sad: . får ikke lagt inn nytt OS. Noen som kan hjelpe en stakkar newbie. Til å begynne med fikk jeg heller ikke formatert c: Lenke til kommentar
Bugs_Bergen Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Det er ikke nok bare å ha en C: partisjon på harddisken den må også være primærpartisjonen på harddisken slik at Windows kan legge inn en bootsektor/MBR. Sjekk i fdisk om du har den. Det er nemlig mulig at den som har formatert disken i den forrige maskinen bare har laget en "Utvidet paritsjon" av hele disken siden han allerede hadde en slik på den andre harddisken. Hvis den delen er i orden så har muligens maskinen problemer med å lese fra DVD spilleren. Mulig at jeg har misforstått problemet med den eksta partisjonen, men den ekstra stasjonen som dukker opp i dos når man installerer Win98 brukes til systemfiler av oppstartsdisken. Den legger minnehåndtering, scandisk osv inn der. Men den blir også normalt slettet når man er ferdig å installere Win98... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå