aCa Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Hei Har planer om å kjøpe meg en Lian Li PC70USB (http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PC70USB). Der får du med to 80mm vifter foran som blåser luften inn (og med variabel hastighet) og to 80mm vifter bak som blåser luften ut. Den har også muligheten til å plassere to 80mm vifter over strømforsyningen og 2 40mm vifter ved siden av pci kortene. Bør jeg plassere sette vifter i de ledige plassene? Eller vil det ødelegge luftstrømmen som med default vifter går rett igjennom kabinettet. Eventuelt bør viftene blåse inn eller ut. Vet noen om de viftene som følger med kabinettet er noe tess? Jeg vurderer også montere opp rheobus eller baybus som viftestyring, hvis jeg setter i flere vifter. Kanskje jeg bør f.eks bare ha Papst 32db? vifter i kabinettet også kan jeg bare stille dem ned hvis det støyer. Bør kanskje nevne at jeg skal ha en enermax 430w strømforsyning i kabinettet, og den må ha vifte nr to vendt opp mot de to ledige 80mm plassene. Har ikke drevet mye med vifter ol tidligere så all hjelp settes stor pris på. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Jeg tror du bare skal plukke ut de viftene bak. 2 forran og en i PSU sørger vanligvis for en fin luftstrøm. Det som kan skje med vifter som blåser ut rett under PSU, er at de "konkurerer" med lufta PSU trekker ut. Uansett så er det jo bare og prøve forskjellige kombinasjoner. Men mitt generelle tips er og ha en eller flere vifter i front som blåser luft inn. Så går den selv ut bak. Mindre vifter er mindre støy. Lenke til kommentar
enter Skrevet 7. juli 2002 Del Skrevet 7. juli 2002 Vel, jeg har PC76usb, og det er vel samme vifteopplegget. Først vil jeg si at Enermax strømforsyningsvifta som ligger oppå strømforsyninga suger luft ut av kabinettet og inn i strømforsyninga til neste vifte som suger lufta ut. Har ikke sjekka en gang, - men det må være slik. De to viftene som suger ut av kabinettet i bakkant skaper utavkassasug presis der CPU-vifta blåser ut, -så det stemmer perfekt. Varmluft fra CPU blir blåst og sugd rett ut i kulden utenfor. Problemet er at det neppe er overtrykk i denne kassa. Første skritt for å bedre på det er å dempe aktiviteten til utsugende vifter bak CPU (som støyer)og forsøksvis skru opp innsugsviftene i forkant, - det er disse som er tre trinns variable. Nå er trykket i kassa høyere, - men det er neppe overtrykk. Skru ned Enermaxen og, - du har vel potmeter på'n? (Heter det reostat???) Kassa er luftig nå, - men det er for lavt trykk i'n. Jeg venter og ser, - men kan tenke meg innviftet øverst i bakkant. Men det er ikke riktig å blåse luft inn i bakkant oppe, - heller ikke bak ved CPU. Ønsket er å sette inn en regulerbar 120mm i front. Har 6 stk. utvendige 5 1/2" drevplasser, må da lage en pen alu-ramme og erstatte de tre nederste dekslene. Skal du ha mere vifter bør du ha problemer først ... :wink: [ Denne Melding var redigert av: enter på 2002-07-07 03:45 ] Lenke til kommentar
aCa Skrevet 7. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2002 Quote: Problemet er at det neppe er overtrykk i denne kassa. Første skritt for å bedre på det er å dempe aktiviteten til utsugende vifter bak CPU (som støyer)og forsøksvis skru opp innsugsviftene i forkant, - det er disse som er tre trinns variable. Støyer de medfølgende viftene mye? Hvis de gjør det kanskje det kunne vært en fordel å kjøpe et par papst vifter. Kanskje sette 2stk 12db papst vifter bak istedenfor de medfølgene viftene. Og kanskje to 32db eller 37db vifte foran siden det er vifte regulering i front. Så da kan jeg velge litt hvor mye de skal støye..... Quote: Skru ned Enermaxen og, - du har vel potmeter på'n? (Heter det reostat???) Jeg har drevet å vurdert å bytte ut enermax viftene også med papst vifter. Ville gjerne satt 12db vifter i de. Men er litt usikker på om det er nok til å kjøle en 430W power suply. Men hvis jeg hadde hatt så svake vifter på power suply hadde vel det kanskje hjulpet meg noe med å skaffe overtrykk? Jeg er nybegynner når det gjelder sånne ting som dette så jeg prøver å lære. Har ikke kjøpt meg noe av utstyret, jeg er bare inne i detaljert planleggings vase :wink: Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 11. juli 2002 Del Skrevet 11. juli 2002 Jeg har pc61usb med 2 i front en bak og en i toppen. kjører de i front på minimum, vifta bak på 7 volt og samme på den i toppen. skrur jeg opp hastigheten på viftene foran stiger kabinett-temperaturen. tar jeg av viften i toppen stiger temp med ca 1 grad. viftene bråker for mye for meg på full guffe. Vil anta en ca 30 db. har enermax 350 watts strømforsyning med 2 vifter som også tar ut varm luft. kjøleren er en zalman 5100cu på en xp 1700+ idle= prosessor 49 og kabinett 37. max= prosessor 55 og kabinett 42. stille støynivå er viktigere for meg en minimums kjøling. virker som om du bør ha mer vifter som tar ut luft i bakkant en det som trykker inn. annbefaler papst 19db vifter. Stille nok om du ikke har stooore problemer med støy da. Setter du de inni kabinettet og har det stående under bord, eller pult så støyer de minimalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå