Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan skrive en god stil?

Anbefalte innlegg

Klassen min har rundt disse tider begynt med tentamen, og det betyr som vanlig masse stilskriving, noe som ikke akkurat er min sterkeste side (på norsk og nynorsk). Hvis noen her på forumet har noen gode tips å komme med ville jeg sette stor pris på det :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt om skjønnlitteratur:

- Bruk masse adjektiv.

- Ikke gjør det for usannsynlig.

- Gjør språket litt avansert ved bruk av leddsetninger, komma.

- Skape veldig god flyt i språket. La vær å stykke opp for mye.

- Husk avsnitt.

- Ikke begynn to setninger innenfor 2-3 avsnitt med samme ordet. (kanskje litt overdrevet, men du tar poenget)

- Bruk andre bindeord enn bare 'og' og 'men'.

Nynorsk:

- Vær veldig nøyaktig med å sjekke/gå over alle substantiv og verb.

- Bruk ordboken.

Bokmål:

- Vis at du behersker avansert språk.

Lenke til kommentar

Bruke ord som imidlertid, på samme tid, mens, allikevel, osv.

Småfancy ord som "fortrinnsvis" er også en slager.

Edit: Og bytt på å bruke man, en og du. Gode alternativer til samme bruk alle tre.

Endret av nr.4
Lenke til kommentar

Kåseri er ordkunst, det er ikke alle som passer til den slags oppgaver.

Hvis du skal skrive en drøftende tekst så har jeg noen tips:

- Start med en appetittvekker som f.eks et spørsmål.

- Ha en innledning der du greier ut om bakgrunnen for det du skriver om.

- Diskutér for og imot, saklig og objektivt.

- Avslutt med din konklusjon, gjerne med en liten punch-line.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det safeste og etter min mening det enkleste er å skrive en artikkel. (Supplement til Cheezcakes post:)

Lag først en kort liste over hva du kan ha med i de ulike delene, gjerne i form av stikkordssetninger. Tankekart funker på samme måte, men den visuelle biten blir bare tidkrevende og rotete for min del.

Innledning

I innledningen tar du tak oppgavelyden, gjerne kjør inn noe historie, uttalelser/påstander, sitat eller fakta og avrund det med en problemstilling eller spørsmål som du svarer på/tar opp i hoveddelen.

Hoveddel: Momenter/argumenter/motargumenter

I planleggingsdelen skal du ha nok stikkord til å kunne skrive minimum 4-6 avsnitt om de elementene i oppgaven du finner vesentlige. Tenk over hvilke momenter det er naturlig å starte med, hvilken rekkefølge de øvrige skal få. Prøv å flett sammen de ulike avsnittete slik at det blir en naturlig og logisk flyt i det.

Avslutning

Pek på problemstillingen i innledningen og oppsumer hoveddelen. Avslutt med noen reflekterende avsnitt hvor du drøfter/analyserer. Dersom det gis rom for det komme med egne tanker rundt emne.

Min erfaring er at selv om du ikke skriver så veldig godt og gjerne sliter på den måten, kan du komme veldig langt med en stram komposisjon - det er ikke vanskelig og noe alle burde klare.

Ellers er generelle råd å lese litt ekstra, bøker, blader, artikler før du selv skal skrive og legge merke til hva du selv synes er morsomt og bra skrevet. Og på den måten prøve å kopiere noen av disse grepene inn i dine egne tekster. Et annet er å se gjennom den forrige stilen du skrev dagen før du skal skrive den neste, så ser du hva du gjorde feil sist og kan prøve å unngå å gjøre de samme.

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...