Gå til innhold

.htaccess brukt til anti-leeching.

Anbefalte innlegg

Jeg har websider som jeg har problemer med å kontrollere trafikken på - jeg har hatt mye høyere trafikk enn besøkstallet skulle tilsi, og jeg har funnet ut at i alle fall én av grunnene er at folk har direktelinket til noen smilies jeg har laget. Dette var helt greit for meg, og jeg til og med oppfordret folk til at de kunne gjøre det, fordi jeg trodde aldri det kunne bli så mye trafikk ut av det.

Men det har det altså blitt, og jeg har derfor bestemt meg for å nekte folk å linke direkte til disse smiliene. Men jeg vil helst fortsatt ha siden oppe, slik at folk f.eks. kan laste ned smiliene og så laste dem opp til sin egen server.

Til dette formålet(blokkeringen) har jeg forsøkt å bruke .htaccess, ved å følge diverse forslag på nettet.

Men uansett hvilket eksempel jeg følger, får jeg bare 500 error når jeg går inn på den siden etter å ha lastet opp .htaccess fila til den mappa jeg vil beskytte.

Jeg laster opp fila med ASCII, og gjør om navnet til .htaccess på serveren.

Her er koden jeg har prøvd, blant mange andre:

RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$ 
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http://(www\.)?hosteesdomain\.com [NC] 
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http://(www\.)?mydomain\.com [NC] 
RewriteRule \.(gif)$ - [F]

Jeg har subdomene også, derfor har jeg brukt denne. Navnene i eksemplet ovenfor er ikke til min side, men i den fila jeg har lastet opp har jeg selvsagt forandret navnene til mine.

Det er kun .gif filer jeg ønsker å blokkere. (www\.)? skal visstnok virke, og skal bety "uansett om det står www. foran eller ikke".

Jeg har prøvd å laste denne fila opp til den mappa hvor smiliene er.

Jeg har også en .htaccess fil i root, som er der for å hindre at bakgrunnsbildet jeg bruker ved hjelp av .css skal "blinke" ved lasting av sidene - noe det gjør når man bruker IE, fordi den hele tiden ser etter en nyere versjon av filer som er satt til bakgrunn via en .css fil. Den .htaccess fila virker som den skal.

Men jeg skulle ikke tro at det skulle ha noe med saken å gjøre, siden man skal kunne ha flere .htaccess filer i forskjellige mapper(?).

Noen som har noen peiling på hvorfor jeg får 500 error med denne koden?

Kan det være at serveren ikke godtar .htaccess kode av dette slaget(webdeal.no)?

Takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...