Gå til innhold

Ny install av XP uten og formatere...?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Reboot pcen, sett på boot from cd-rom,putt inn winXP cden, osv.

det kommer opp som meny hvor du kan velge om du skal reparere eller installerte på nytt(formatere). trykk på reparere.

Vis det ikke går :thumbdown: . trykk på installere på nytt så kommer det en lignende meny senere.

TRUR JEG :whistle: .

PS:har installert windows 7-8 ganger å sist installerte jeg over.

Lenke til kommentar

Starte med XP cd'n i, så må du inn i bios så datan booter fra cd ikke harddisk. SÅ innstallerer du XP på C: velger å formatere med samme type filsystem som det er på D:

Håpe det hjalp litt mer da, må nesten gjøre det skal jeg klare å forklare det no særlig bra.

Lenke til kommentar
Starte med XP cd'n i, så må du inn i bios så datan booter fra cd ikke harddisk. SÅ innstallerer du XP på C: velger å formatere med samme type filsystem som det er på D:

Håpe det hjalp litt mer da, må nesten gjøre det skal jeg klare å forklare det no særlig bra.

Takk, Men jeg skulle ha prøvd å gjøre det på en annen maskin en min først! :D

Lenke til kommentar

Det er såre enkelt å slette c:, men ikke røre d: (e: osv). Det er faktisk vanskeligere å slette d: / e: enn det er å beholde disse partisjonene. Og nei, man trenger ikke tulle med å formatere noe som helst før en legger i XP CD'n. (Overtro?)

Jeg pleier boote opp på XP CD'n, slette c-partisjonen og opprette den på nytt. Velger den nye partisjonen og trykker ENTER for å installere på den. Velg NFTS (quick) formatering.

Lenke til kommentar

jepp, Krapfoss har helt rett her.

boot fra cd'n, velg å innstallere, når det kommer spørsmål om partisjon så kan du velge og slette partisjon c: for så og opprette en ny partisjon. formater denne med ntfc, og fortsett innstallasjonen på denne partisjonen.

d: blir ikke skada uansett, sålenge du ikke velger å slette/formatere den da, men da sal du være bra klønete klarer du det.

Lenke til kommentar

hm, legger ikke programmene diverse ting inn i register osv når de innstalleres? har ikke så mye greie på slikt, men tror det varierer fra program til program om de vil funke eller ikke.

diverse enkle programmer krever jo ikke noen form for innstallasjon. da er det jo bare kjøre exe fila fra hvilken som helst mappe.

Lenke til kommentar

Jeg føler at jeg må dele dette med deg:

Dersom D: er på samme harddisk som C: så er det en sjanse for at den også blir sletta. Det skjedde når jeg installerte XP på nytt, men det kan skyldes min uvitenhet :blush: Vil kanskje anbefale å teste det på en annen maskin først, der du har lignende oppsett nård et gjelder partisjoner, bare for å se resultatet

Men dersom D: er en helt annen harddisk, så vil det ikke bli sletta, og program osv vil fungere, det gjorde det hos meg (f.eks. spill, DC++ osv. fungerte uten problem)

EDIT: Leif på besøk

Endret av Memphis88
Lenke til kommentar
Jeg føler at jeg må dele dette med deg:

Dersom D: er på samme harddisk som C: så er det en sjanse for at den også blir sletta. Det skjedde når jeg installerte XP på nytt, men det kan skyldes min uvitenhet :blush: Vil kanskje anbefale å teste det på en annen maskin først, der du har lignende oppsett nård et gjelder partisjoner, bare for å se resultatet

Men dersom D: er en helt annen harddisk, så vil det ikke bli sletta, og program osv vil fungere, det gjorde det hos meg (f.eks. spill, DC++ osv. fungerte uten problem)

EDIT: Leif på besøk

Begge mine partisjoner ligger på samme harddisk.

Men bær jeg avinstalere programmene først da? Siden det kanskje kan bli litt vanskelig å avinstalere de etter XP instalesjonen om de ikke funker (?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...