Gå til innhold

Nedlastning likestilt med VIDEO-Opptak ?


Joakim87

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg ser i en annen tråd her på forumet at debatten raser om serien LOST, da begynnte jeg og tenke, og jeg har et par ting ang, piratkopiering jeg lurte på..

 

1. Er det ulovlig å laste ned tv-serier fra nettet ?

2. Er det ulovlig å ta opp tv-serier til eget bruk ved hjelp av f.eks en videospiller?

3. Er det ulovlig å laste ned en tv-serie som ALLEREDE er sendt på norsk tv, eller likestilles dette med video-spilleren ?

4. Filmer som er sendt på tv, er det ulovlig å laste ned disse?

 

Primert er det jo ulovlig å laste ned alt opphavsbeskyttet materiale, men har vi i norge noen høyesterettsdom på f.eks VIDEO-opptak ? på folkemunne er det jo ikke ulovlig å ta opp et program på en VIDEO-Kassett, vil man kunne bli dømt for noe slik ? I så fall hvorfor er ikke video\dvd opptakeren likestilt med piratkopiering ? eller der de nettopp det ? slik at man kan bli dømt for å ta opp en episode av f.eks Hotel Cæsar ?

 

I Norge er det jo slik at man har lov å laste ned til privat bruk ( værtfall enn så lenge, til den nye loven treer i kraft ) og ta opp en film fra tven er jo noe alle har gjort, eller en fotballkamp, vil dette bli sett på som et lovbrudd ?

Dette er spørsmål som ikke så ofte blir nevt i pirat debatten, tv-serier og programmer henger litt etter i denne debatten, så hvordan er egentlig regelverket i disse tilfellene ? og hvis det er slik at det ikke er lov å ta opp tv-programmer osv, hvorfor er det da lov å selge DVD-Opptakere og Video-spillere med "Record" mulighet, det blir jo litt som å gi en narkoman sprøyte og heroin på cella, men han får ikke lov å sette sprøyta..

 

Bare noen tanker om det litt snåle regelverket vi (Kanskje) har her i Norge..

Hadde satt pris på om folk som svarer i denne posten faktisk hadde peiling, så det blir saklige svar og ikke masse frem og tilbake

 

Mvh

Joakim

 

Jeg kunne også tenke meg en artikkel her på hw.no ( blir vel mest sannsynlig en av søster-sidene) om hvor grensen går i Pirat-Debatten, hva vi har dommer på her i landet, og hva vi ikke har dommer fra høyesterett på.. Er mye rykter ute å går...

Endret av Joakim87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Er det ulovlig å laste ned tv-serier fra nettet ?

2. Er det ulovlig å ta opp tv-serier til eget bruk ved hjelp av f.eks en videospiller?

3. Er det ulovlig å laste ned en tv-serie som ALLEREDE er sendt på norsk tv, eller likestilles dette med video-spilleren ?

4. Filmer som er sendt på tv, er det ulovlig å laste ned disse?

1. det er vel det

2. Ikke ta opp fra video spiller til eget bruk

3. Vil tro det er ulovlig

4. tror også det er ulovlig

 

er ikke 100% sikker men, sikkert noen andre som vet bedere enn meg

Lenke til kommentar
1. Er det ulovlig å laste ned tv-serier fra nettet ?

2. Er det ulovlig å ta opp tv-serier til eget bruk ved hjelp av f.eks en videospiller?

3. Er det ulovlig å laste ned en tv-serie som ALLEREDE er sendt på norsk tv, eller likestilles dette med video-spilleren ?

4. Filmer som er sendt på tv, er det ulovlig å laste ned disse?

Heisann.

 

1. Det er fortsatt lov til å laste ned tv-serier fra nettet. I usa har man bestemt at man kan dele en serie med 9 personer. Men det er ikke lov til å fjerne reklamen. Så derfor er de fleste ulovlig i usa. Nå lever vi norge hvor det enn så lenge er lov til å laste ned men ikke opp. Som du sikkert har fått med deg så er en ny lov på vei, men hvor streng den kommer til å bli eller om den rammer tv-programmer er noe usikkert enda. Men i alle fall, du kan enn så lenge laste ned fra nettet, være seg tv-serier, musikk og filmer. Det som mange tar feil av er at programmer er ikke lov og har aldri vært lov til å laste ned.

 

2. Ja.

 

3. henviser til 1 der.

 

4. Se punkt 1, men ja det er lov enn så lenge. Samme om den har gått på norst tv eller ikke.

 

Nja, det der med narkoman blir vel ikke det samme, narkotika er ulovlig uansett. En bedre samenligning kan være radarvaslere. De kan man lovlig selge men ikke bruke.

 

Mener og at man har lov til å ta opp fra tv til privat bruk.

 

Håper dette hjalp deg litt :)

 

 

Mvh

Leben

 

Edit: La til litt og rettet litt, litt sent nå gitt. :p

Endret av Leben
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dette var det jo også skrevet en del om i norske aviser for ikke så lenge siden. TvNorge var ikke særlig blide, fordi det er faktisk fullt lovlig å laste ned LOST her i Norge, selv om den går på tv.

 

For mange år siden, når videospilleren kom, så var det nesten samme debatten. Det kunne da umulig være lovlig å ta opp det som gikk på tv. Det var jo å stjele. Piratindustri!

Med årene så har dette roet seg. Og det burde denne debatten også. Så lenge internett eksisterer så vil såkalt ulovlig nedlasting også eksistere. Det er ikke noe de kan gjøre med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...