fxwz Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 I naturfagboka mi står d følgende: Vitamin A: Vitaminets funksjon i kroppen: Fremmer nattsyn og vekst. Gir motstand mot infeksjoner. Vil dette si at hvis jeg øser inn med Vitamin A, så kan jeg se imørket? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Vil dette si at hvis jeg øser inn med Vitamin A, så kan jeg se imørket? Nei, du blir forgiftet. Mangler du vitamin A mister du nattsynet (og etterhvert kan du bli blind). Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Som min kollega over sier, så kan du bli forgiftet av vitamin A. Dette gjelder de fettløselige vitaminene (A, D, E, K). Spis sunt, så ser du godt. Broccoli skal visst være bra. Selv ser jeg bedre i mørket enn de fleste. Folk som er langsynt, har en tendens til dårlig mørkesyn, usikker på mekanismen her. Enkelte har et lite avvik som gjør de kan se litt lengre inn i det infrarøde enn andre, og det gir bedre mørkesyn også. Tilsvarende finnes det noen med delvis UV-syn, som gir bedre syn under skumring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå