Gå til innhold

Ikke værst av Dell

Patrix

Anbefalte innlegg

Takk for de oppklaringene, folkens. Jeg har kjøpt og brukt Dell maskiner siden '92 eller noe sånt, og aldri hatt problemer med å skru selv.

Men nå var dette en tråd om bærbare maskiner, og da er ikke det så relevant. Og det var uansett ikke trådstarters poeng, så kanskje vi skal vende tilbake til tema.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dell Inspiron 6000 med følgende oppsett:

-Intel® Pentium® M prosessor 730 (1.60GHz, 2MB L2 cache,533MHzFSB)

-Microsoft® Windows® XP Home SP2

-15,4" widescreen skjerm UltraSharpTM WXGA (1280 x 800) LCD Panel

-FREE Dell Photo All-In-One Inkjet 922 Printer

-1 års henteservice (CAR - Collect og Return)

-512MB 400MHz DDR2 RAM (1x512)

-128MB DDR ATI MOBILITY® RADEON® X300

-60GB (5400rpm) IDE harddisk

-Fixed intern 8X DVD+/-RW Drv med Software

-Intel® trådløs 2100 802,11b Mini PCI-kort

-primær 6-celle 53 WHr batteri

-Dell™ MG USB 2-knapp schroll optisk mus (IKKE ledningsfri

-Microsoft® Works 7.0 (norsk)

Alt i alt kommer det til en pris av 10,494 kr.

Dette er etter min mening et veldig godt kjøp, spesielt hvis man tar i betraktning at den har dvd +/- brenner, 128MB grafikkort, OS, mus, works og medfølgende printer/scanner (som sikkert holder en lav standard, men som gjør nytten for en som ikke har noe fra før)

Men jeg skulle gjerne visst andres synspunkt på denne PCen også.

Jeg skal bruke PCen til skole, simpel programmering og litt spilling (for. eks, CS og Act of War).

I tillegg så skulle jeg gjerne visst om det er verdt å oppgradere nettverkskortet og noe annet...

Takk på forhånd.

Greit tilbud. Velg et 2200bg eller 2915abg trådløskort så kan du bruke det litt lengre.

Ta en litt bedre skjerm dersom du har råd. 1680x1050 er bra, 1920x1200 blir litt mye på en så liten skjerm. Kjøp med 1x256MB også kjøper du 1x1024 fra komplett eller noe selv. Ta et 9-cells batteri, koster ikke noe ekstra. Kanskje ta et quick-snap deksel også for å beskytte baksiden av skjermen litt bedre. Har god erfaring med å bruke de. Slipper riper osv., ser bedre ut når du eventuelt skal selge den igjen.

Tar du den slik jeg har skrevet her kommer den på 10939,- med frakt. Da har jeg gått ut fra den midterste anbefalte modellen. Du kan nok kanskje spare litt dersom du ringer inn og får et tilbud av en selger.

Endret av _Spook_
Lenke til kommentar

Jeg har en starsjonær DELL, og har ikke hatt noen problemer med å bytte ut deler i den. Har byttet skjermkort, PSU, prosessorkjøler (bare vifta), satt inn ekstra harddisk og ram. Eneste jeg ikke har begitt meg ut på er hovedkortet. Ingenting har vært sveiset fast, men jeg måtte sage litt i kabinettet for å få inn en PSU med bryter på baksiden.

On topic: Den dimension 6000 du har satt opp er ganske bråkete i følge andre på forumet her. På bærbare PCer får du stort sett det du betaler for. Legg merke til at grafikkløsningen med Radeon X300-kort har mye lavere ytelse enn modeller med 9700-kort el. x600 og x700. Et X300 med 128mb ram yter ikke bedre enn et 9700 med 64mb. ram.

Det er også en fordel i alle PCer med 1GB ram eller mer, men det kommer selvsagt an på bruken.

Lenke til kommentar

Hvilken type minne skal jeg velge fra komplett i så fall (hvis jeg skal kjøpe derfra).

Det er jo ganske mye å velge mellom:

Compact Flash (21)

DDR2 PC3200 (3)

DDR2 PC4200 (19)

DDR2 PC4300 (7)

DDR2 PC5300 (8)

DDR2 PC5400 (10)

DDR2 PC5600 (1)

DDR2 PC6000 (2)

DDR2 PC6400 (2)

DDR2 Reg/ECC (10)

DDR-DIMM (1)

DDR-DIMM PC2100 (6)

DDR-DIMM PC2700 (10)

DDR-DIMM PC3200 (50)

DDR-DIMM PC3500 (1)

DDR-DIMM PC3700 (1)

DDR-DIMM PC4000 (8)

DDR-DIMM PC4300 (4)

DDR-DIMM PC4400 (3)

DDR-DIMM Reg/ECC

Lenke til kommentar
Hvilken type minne skal jeg velge fra komplett i så fall (hvis jeg skal kjøpe derfra).

Det er jo ganske mye å velge mellom:

Compact Flash (21)

DDR2 PC3200 (3)

DDR2 PC4200 (19)

DDR2 PC4300 (7)

DDR2 PC5300 (8)

DDR2 PC5400 (10)

DDR2 PC5600 (1)

DDR2 PC6000 (2)

DDR2 PC6400 (2)

DDR2 Reg/ECC (10)

DDR-DIMM (1)

DDR-DIMM PC2100 (6)

DDR-DIMM PC2700 (10)

DDR-DIMM PC3200 (50)

DDR-DIMM PC3500 (1)

DDR-DIMM PC3700 (1)

DDR-DIMM PC4000 (8)

DDR-DIMM PC4300 (4)

DDR-DIMM PC4400 (3)

DDR-DIMM Reg/ECC

400Mhz DDR2 SO-DIMM er det rette for inspiron 6000. Du har bare 2 plasser tilgjengelig, så få med 1x512 fra Dell hvis du plasnlegger å oppgradere.

Lenke til kommentar
Videre så er delene i Dell sine skrivere levert av andre, så om man finner ut av hvilken annen skriver som har samme format på blekkpatronene er valgmuighetene større.

De fleste (alle?) Dells skrivere de siste par årene har vært baset på Lexmark, men Lexmarks blekkpratoner virker likevel ikke i Dells skrivere. Nå er ikke blekket hos Dell, som du skriver, noe særlig dyrere enn andre steder, men det er vel mest det praktiske med å måtte bestille det over nett som er hovedproblemet.

Lenke til kommentar

til radiated: å gå fra 1x256 til 1x512 koster 938 hos dell. Hvorfor ikke beholde original konfigurasjonen med 1x256 og bestille en Slik 512 brikke fra komplett?

Den koster 1100 kroner, altså 172 kroner ekstra (+ frakt) for å sitte med 768MB minne kontra 512. Virker som en bedre løsning for meg iallefall. Har forresten også tenkt å kjøpe meg denne bærbare så fort lønna ruller inn, har tittet litt og kan ikke se noen andre som kan tilby noe i nærheten for samme pris, noe selgeren på Lefdal også var enig i hehe.

Edit1:

Apropo minne valg.. minnet jeg linket til(og som komplett mener er riktig til denne maskinen) har oppført MHz på 400, mens Patrix har et oppsett med 533MHz FSB.. det er vel ikke helt kompatibelt?

EDIT2:

Ser at det er de som mener x300 skjermkortet ikke er så veldig bra. har selv null erfaring med bærbare og komponenter til disse, og lurer derfor på om det kanskje er like greit å droppe det x300 kortet og gå for "UMA" istedet, man sparer jo 1863 kroner på det... Det mest grafikk intense denne maskinen vil bli brukt til er vel DVD avspilling og muligens AgeOfEmpiresII + Civ III på lange reiser.

Ser også at batteriet som kalles primær 6celle har (inneholder ikke subwoofer) bak seg .. betyr dette at "ekstra primært 9-celle 80Hwr batteri" HAR subwoofer?

Vet jeg kunne ringt en selger om dette men de lar en jo aldri legge på etter at man har spurt om det man lurer på :mad:

Endret av BlondGod
Lenke til kommentar

Minnevalget kommer an på hvilken prosessor du velger. Maskinen levers med alt fra 1,3 GHz/400 MHz til 2,13 GHz/533 MHz.

X300 er ikke noe dårlig kort, men det duger ikke til tunge 3D spill. Det yter antagelig ca 75% av et Mobility Radeon 9700, om det sier noe. 9700 var omtrent det raskeste du kunne få i fjor. Men om du bare skal spille AEII og lignende tipper jeg Media Accelerator grafikken duger mer enn bra nok.

Jeg vet ikke sikkert, men jeg tror at det bare er 9300 og XPS2 som har subwoofer. Tipper teksten henger med fra dem.

Geir :)

Lenke til kommentar
Dell Inspiron 6000 med følgende oppsett:

-Intel® Pentium® M prosessor 730 (1.60GHz, 2MB L2 cache,533MHzFSB)

-Microsoft® Windows® XP Home SP2

-15,4" widescreen skjerm UltraSharpTM WXGA (1280 x 800) LCD Panel

-FREE Dell Photo All-In-One Inkjet 922 Printer

-1 års henteservice (CAR - Collect og Return)

-512MB 400MHz DDR2 RAM (1x512)

-128MB DDR ATI MOBILITY® RADEON® X300

-60GB (5400rpm) IDE harddisk

-Fixed intern 8X DVD+/-RW Drv med Software

-Intel® trådløs 2100 802,11b Mini PCI-kort

-primær 6-celle 53 WHr batteri

-Dell™ MG USB 2-knapp schroll optisk mus (IKKE ledningsfri

-Microsoft® Works 7.0 (norsk)

Alt i alt kommer det til en pris av 10,494 kr.

Dette er etter min mening et veldig godt kjøp, spesielt hvis man tar i betraktning at den har dvd +/- brenner, 128MB grafikkort, OS, mus, works og medfølgende printer/scanner (som sikkert holder en lav standard, men som gjør nytten for en som ikke har noe fra før)

Men jeg skulle gjerne visst andres synspunkt på denne PCen også.

Jeg skal bruke PCen til skole, simpel programmering og litt spilling (for. eks, CS og Act of War).

I tillegg så skulle jeg gjerne visst om det er verdt å oppgradere nettverkskortet og noe annet...

Takk på forhånd.

Greit tilbud. Velg et 2200bg eller 2915abg trådløskort så kan du bruke det litt lengre.

Ta en litt bedre skjerm dersom du har råd. 1680x1050 er bra, 1920x1200 blir litt mye på en så liten skjerm. Kjøp med 1x256MB også kjøper du 1x1024 fra komplett eller noe selv. Ta et 9-cells batteri, koster ikke noe ekstra. Kanskje ta et quick-snap deksel også for å beskytte baksiden av skjermen litt bedre. Har god erfaring med å bruke de. Slipper riper osv., ser bedre ut når du eventuelt skal selge den igjen.

Tar du den slik jeg har skrevet her kommer den på 10939,- med frakt. Da har jeg gått ut fra den midterste anbefalte modellen. Du kan nok kanskje spare litt dersom du ringer inn og får et tilbud av en selger.

Nå har jeg faktisk bestilt maskinen med mange av de konfigureringene som Spook foreslo (Takk Spook).

Forresten så har maskinen gått ned nesten 1000 kr siden første gang jeg slo opp dette emnet. Derfor gjorde jeg et par oppgraderinger fra min første konfigurering:

1.86GHz prossessor

256MB RAM (Skal kjøpe mer fra Komplett, eller noe)

1680*1050 Skjerm

9-cell batteriet

b/g nettverkskort

litt bedre mus

Dette kom på 10,550kr. Så nå vil jeg i hvert fall si at det er et bra tilbud.

Men jeg lurer fortsatt på en ting eller to:

1) Hva er egentlig "Servicepakken" som dell tilbyr? Er det en slags forsikring? Jeg har valgt det alternativet som ikke kostet noe: "1 års henteservice (CAR - Collect og Return)" Hva vil det si? Uansett så har man jo reklamasjonsrett på 2 år, eller hva?

2) Hvis jeg setter inn minnet som jeg har kjøpt fra (for eks.) Komplett, vil det gjøre slik at jeg ikke har noen reklamasjonsrett på noe av PCen lenger? Eller er det slik at jeg da ikke vil få reklamasjonsrett kun på minne-brikken(e)?

Hadde vært veldig fint om jeg fikk svar på dette så snart som mulig...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

gutter? kjøp dere heller en mpx notebook.. den får dere fra 13990,- med pci-e utgaven av geforce mobile 6600go.. funker kjempe fint til spilling.. 80gb harddisk og den nyeste centrino teknologien(533mhz) du kan også få kjøpt tilsvarende fra komplett. men da må du nøye deg med den eldre utgaven av centrino. og det er jo ikke så kjekt(400mhz) når du kan få den mye for same prisen.. disse maskinene som bygges av komplett og mpx gir deg desidert mest valutta for pengene hvis du er intressert i en kraftig bærbar pc som du kan configurere etter eget behov. ( verken dell eller acer har desverre ikke maskiner som gir like mye kraft for pengene) det er også verd å få med at mpx sin notebook også leveret med optisk lydutgang på høyttaler utgangen. dette gjør at du kan koble den direkte opp mot en hjemmekino forsterker og nyte dolby digital lyd direkte fra en dvd film som spilles av på pcen.. så gå til mpx.no og konfigurer deg selv en pc etter dine behov. dette er mye for pengene!! (dvd dual layer dvd brenner er jo standard på enhver bærbar pc i dag også denne)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...