Uniwill259IA1 Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Er det 14 dagers angrerett hos vanlige butikker også slik som på nettbutikker? Feks. om jeg går inn på en butikk og kjøper meg en laptopp,har jeg også da angrerett? Styres dette av loven? Takk. Lenke til kommentar
renpeder Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Nei. Det er kun i handel over telefon eller postordre hvor du har denne retten. Ja dersom det ikke er spesifiert av butikken som egen service, slik som for eksempel Elkjøp har. RTP:) Lenke til kommentar
Uniwill259IA1 Skrevet 14. april 2005 Forfatter Del Skrevet 14. april 2005 (endret) Nei. Det er kun i handel over telefon eller postordre hvor du har denne retten. Ja dersom det ikke er spesifiert av butikken som egen service, slik som for eksempel Elkjøp har. RTP:) Men om jeg ringer til butikken og bestiller meg en maskin og de sender den til meg, hvordan blir det da? Dette er altså ingen nettbutikk men en helt vanlig ordinær databutikk. Endret 14. april 2005 av Uniwill259IA1 Lenke til kommentar
renpeder Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Stemmer det. All ordre over post skal innebære 14 dagers returrett. Grunnen til dette er jo at kundens kjennskap til produktet er begrenset, og skal ha muligheten til å gjøre seg opp en mening før produktet aksepteres. Ringer du en butikk og får tilsendt produktet er dette å betrakte som telefonordre, men husk dette gjelder privathandel. Jeg kjenner ikke til reglene dersom du handler som bedrift. RTP Lenke til kommentar
Uniwill259IA1 Skrevet 14. april 2005 Forfatter Del Skrevet 14. april 2005 Takk skal du ha Får jeg 1 eneste ødelagt pixel skal de få den igjen. Lenke til kommentar
renpeder Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Håper nå du ikke får det da. Det var jo en 8104WLMI du skulla var det ikke. I så fall er jo maskinen forseglet når du får den. Har du pixelfeil er dette jo garantisak uansett. Vær bare nøye med å undersøke skjermen når du fyrer den opp. RTP Lenke til kommentar
Uniwill259IA1 Skrevet 14. april 2005 Forfatter Del Skrevet 14. april 2005 (endret) Håper nå du ikke får det da. Det var jo en 8104WLMI du skulla var det ikke. I så fall er jo maskinen forseglet når du får den. Har du pixelfeil er dette jo garantisak uansett. Vær bare nøye med å undersøke skjermen når du fyrer den opp. RTP Jo var en 8104 jo. Hmm Acer følger vel iso standarden på pixel feil og da må jeg vel ha 4 eller noe sånt innenfor et vist område før det blir garanti sak vel? Hvordan undersøke skjermen mener du? Bare se godt etter at det ikke er noen ``mongis`` pixler ja. Endret 14. april 2005 av Uniwill259IA1 Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 @renpeder Trur du er veldig på bærtur her med lovtolkinga. Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven). http://www.lovdata.no/all/tl-20001221-105-001.html#1 Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted. c) telefonsalg: fjernsalg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) ved telefonsamtale etter uanmodet oppringning fra selgeren eller tjenesteyteren Sidan i dette tilfellet gjelder det ein fysisk butikk og kunde kommer og kjøper produktet i butikken vil eg meine at du ikkje kjem langt med angrefristen. Dessutan vil heller ikkje 1 pixelfeil vere reklamasjonsrett ut frå ISO13406-2. mvh JanEirik Lenke til kommentar
renpeder Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 (endret) Han kjøper jo ikke maskinen i butikken. Han har bestilt per telefon og får levert PC'en over gjennom posten slik jeg forstår det, og da skal angreretten gjelde. Det gjelder også dersom du bestiller fra Elkjøp ocer nettet, men ikke dersom du kjøper den i en Elkjøpsbutikk. Da gjelder egne regler for butikken. Spørsmålet er om dette da kan vurderes som fast utsalgssted da varen nok ikke kommer gjennom butikken, men mest sannsynlig kommer direkte fra Acers leverandør i Norge. I tillegg må jo dette betraktes som postordre da kunden tar kontakt med en bedrift og får sendt ordren i posten. Det er jo derfor en del ikke leverer med post, for å slippe denne type lov. De velger å levere varen selv med egen transport. Bærtur? Seriøst? RTP Endret 14. april 2005 av renpeder Lenke til kommentar
Uniwill259IA1 Skrevet 14. april 2005 Forfatter Del Skrevet 14. april 2005 Han kjøper jo ikke maskinen i butikken. Han har bestilt per telefon og får levert PC'en over gjennom posten slik jeg forstår det, og da skal angreretten gjelde. Det gjelder også dersom du bestiller fra Elkjøp ocer nettet, men ikke dersom du kjøper den i en Elkjøpsbutikk. Da gjelder egne regler for butikken. Spørsmålet er om dette da kan vurderes som fast utsalgssted da varen nok ikke kommer gjennom butikken, men mest sannsynlig kommer direkte fra Acers leverandør i Norge. I tillegg må jo dette betraktes som postordre da kunden tar kontakt med en bedrift og får sendt ordren i posten. Det er jo derfor en del ikke leverer med post, for å slippe denne type lov. De velger å levere varen selv med egen transport. Bærtur? Seriøst? RTP Takk for svar. Ja det stemmer, pcn er ikke innom butikken men kommer rett fra Acer eller leverandøren til acer og direkte til meg. Lenke til kommentar
geokri Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 c) telefonsalg: fjernsalg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) ved telefonsamtale etter uanmodet oppringning fra selgeren eller tjenesteyteren Trur ikke dere leste dette, hvis du ringer butikken for å kjøpe er det ikke å betrakte som telefon salg i henhold til overstående definisjon. Hadde butikken ringt deg for å prakke på deg maskinen hadde det vært det.... Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Har du en pc du vil gjerne returnere, eller bare lurer du på om det er mulig? Lenke til kommentar
renpeder Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 (endret) Jo jeg leste dette. Det er ikke saken her. Han kjøper maksinen over postordre, ikke over telefon. Spør de om det er angrerett på den. Det er ikke mer vanskelig enn det. Spørsmålet er jo om det defineres som fjernsalg, eller kjøp fra fast utsalgssted. Et annet spørsmål er jo om dette stemmer? b) fjernkommunikasjon: kommunikasjon som skjer uten at partene er tilstede samtidig, f.eks. ved telefon, trykksaker, fjernsyn og Internett RTP Endret 14. april 2005 av renpeder Lenke til kommentar
Uniwill259IA1 Skrevet 14. april 2005 Forfatter Del Skrevet 14. april 2005 Har du en pc du vil gjerne returnere, eller bare lurer du på om det er mulig? Bare lurer på om det er mulig, for skulle jeg være så uheldig å få en med ødlagt pixel så vil jeg se på mulighetene. Fikk nemlig det på sist bærbar jeg kjøpte. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Flyytes over tilwebshop og butikkdiskusjoner då det er lovverket som blir diskutert og ikkje direkte ein bærbarmodell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå