Gå til innhold

Angrerett hos vanlige pc butikker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei. Det er kun i handel over telefon eller postordre hvor du har denne retten. Ja dersom det ikke er spesifiert av butikken som egen service, slik som for eksempel Elkjøp har.

RTP:)

Men om jeg ringer til butikken og bestiller meg en maskin og de sender den til meg, hvordan blir det da? Dette er altså ingen nettbutikk men en helt vanlig ordinær databutikk.

Endret av Uniwill259IA1
Lenke til kommentar

Stemmer det. All ordre over post skal innebære 14 dagers returrett. Grunnen til dette er jo at kundens kjennskap til produktet er begrenset, og skal ha muligheten til å gjøre seg opp en mening før produktet aksepteres.

Ringer du en butikk og får tilsendt produktet er dette å betrakte som telefonordre, men husk dette gjelder privathandel. Jeg kjenner ikke til reglene dersom du handler som bedrift.

RTP :)

Lenke til kommentar

Håper nå du ikke får det da. Det var jo en 8104WLMI du skulla var det ikke. :thumbup:

I så fall er jo maskinen forseglet når du får den. Har du pixelfeil er dette jo garantisak uansett. Vær bare nøye med å undersøke skjermen når du fyrer den opp.

Lenke til kommentar
Håper nå du ikke får det da. Det var jo en 8104WLMI du skulla var det ikke.  :thumbup:

I så fall er jo maskinen forseglet når du får den. Har du pixelfeil er dette jo garantisak uansett. Vær bare nøye med å undersøke skjermen når du fyrer den opp.

Jo var en 8104 jo. Hmm Acer følger vel iso standarden på pixel feil og da må jeg vel ha 4 eller noe sånt innenfor et vist område før det blir garanti sak vel?

Hvordan undersøke skjermen mener du? Bare se godt etter at det ikke er noen ``mongis`` pixler ja.

Endret av Uniwill259IA1
Lenke til kommentar

@renpeder

Trur du er veldig på bærtur her med lovtolkinga.

Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven).

http://www.lovdata.no/all/tl-20001221-105-001.html#1

Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

c) telefonsalg: fjernsalg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) ved telefonsamtale etter uanmodet oppringning fra selgeren eller tjenesteyteren

Sidan i dette tilfellet gjelder det ein fysisk butikk og kunde kommer og kjøper produktet i butikken vil eg meine at du ikkje kjem langt med angrefristen.

Dessutan vil heller ikkje 1 pixelfeil vere reklamasjonsrett ut frå ISO13406-2.

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Han kjøper jo ikke maskinen i butikken. Han har bestilt per telefon og får levert PC'en over gjennom posten slik jeg forstår det, og da skal angreretten gjelde. Det gjelder også dersom du bestiller fra Elkjøp ocer nettet, men ikke dersom du kjøper den i en Elkjøpsbutikk. Da gjelder egne regler for butikken. Spørsmålet er om dette da kan vurderes som fast utsalgssted da varen nok ikke kommer gjennom butikken, men mest sannsynlig kommer direkte fra Acers leverandør i Norge. I tillegg må jo dette betraktes som postordre da kunden tar kontakt med en bedrift og får sendt ordren i posten.

Det er jo derfor en del ikke leverer med post, for å slippe denne type lov. De velger å levere varen selv med egen transport.

Bærtur? Seriøst?

Endret av renpeder
Lenke til kommentar
Han kjøper jo ikke maskinen i butikken. Han har bestilt per telefon og får levert PC'en over gjennom posten slik jeg forstår det, og da skal angreretten gjelde. Det gjelder også dersom du bestiller fra Elkjøp ocer nettet, men ikke dersom du kjøper den i en Elkjøpsbutikk. Da gjelder egne regler for butikken. Spørsmålet er om dette da kan vurderes som fast utsalgssted da varen nok ikke kommer gjennom butikken, men mest sannsynlig kommer direkte fra Acers leverandør i Norge. I tillegg må jo dette betraktes som postordre da kunden tar kontakt med en bedrift og får sendt ordren i posten.

Det er jo derfor en del ikke leverer med post, for å slippe denne type lov. De velger å levere varen selv med egen transport.

Bærtur? Seriøst?

Takk for svar. Ja det stemmer, pcn er ikke innom butikken men kommer rett fra Acer eller leverandøren til acer og direkte til meg.

Lenke til kommentar
c) telefonsalg: fjernsalg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) ved telefonsamtale etter uanmodet oppringning fra selgeren eller tjenesteyteren

Trur ikke dere leste dette, hvis du ringer butikken for å kjøpe er det ikke å betrakte som telefon salg i henhold til overstående definisjon.

Hadde butikken ringt deg for å prakke på deg maskinen hadde det vært det....

Lenke til kommentar

Jo jeg leste dette. Det er ikke saken her. Han kjøper maksinen over postordre, ikke over telefon. Spør de om det er angrerett på den. Det er ikke mer vanskelig enn det.

Spørsmålet er jo om det defineres som fjernsalg, eller kjøp fra fast utsalgssted.

Et annet spørsmål er jo om dette stemmer?

b) fjernkommunikasjon: kommunikasjon som skjer uten at partene er tilstede samtidig, f.eks. ved telefon, trykksaker, fjernsyn og Internett

Endret av renpeder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...