Gå til innhold

Trenger tips til komponenter (P4 maskin)

Makky

Anbefalte innlegg

Skal sette sammen en P4 maskin siden jeg har et hk som ikke er i bruk.

Jeg har et Abit IC7-MAX3 kort (Trenger et I/O Shield)

Jeg har 1GB pc2700 ram liggende som jeg ikke bruker. Vil denne rammen bli en ekstrem flaskehals? (Så jeg kan bruke penger på andre komponenter.)

Videre har jeg valgt et svart kabinett.

Skjerm 2 disker har jeg fra før!!

Det jeg trenger tips til er:

CPU

Skjermkort (Min. GF 6600gt)

Floppy (svart)

DVD-brenner (svart)

Strømforsyning

(Ram hvis pc2700 blir for dårlig, min. 1GB)

Hvilke komponenter får jeg mest ytelse for i forhold til penga?

Skal ikke overklokke.

Summen burde ikke overstige 6500.

Maskina vil bli brukt til litt spilling en gang i blant, men mest blide/videoredigering.

Noe mer info som trengs?

Endret av Makky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at du skal spille bare en gang i blant, ville jeg ha gått for 6600GT og PC3200 Value RAM fra Corsair, Geil, Twinmos e.l., på grunn av høyere minnebåndbredde. Det blir vel også lavere forsinkelse ved minnetilgang.

(Har du forresten sjekket om hovedkortet støtter PC2700 minne? I tilfelle må du vel sette divider i BIOS for at minnet skal ha lavere klokkefrekvens enn prosessorens FSB).

Ville også ha valgt BenQ 1620 Pro DVD-brenner, som har god brennekvalitet og hastighet + bitsetting fra DVD+R til DVD-ROM hvis du skal spille av platene på ymse DVD-spillere for film.

Hvis støy er en faktor, kan du bytte ut CPU-kjøleren som følger med, med denne:

Zalman 7000B-Cu

Men sjekk her for kompatibilitet mellom kjøler og hovedkort:

Zalman, hovedkort

Lenke til kommentar

Noen som har testet dette eller vet om det funker på Abit kortet?

På den siden til zalman sto ikke Abit listet opp...vil det si at ingen passer?

Holder den 420W?

Tjener jeg veldig mye ytelsesmessig på å ha pc3200 og 6600gt?

Lenke til kommentar

Lista over hovedkort på Zalmans nettsider er de som ikke går sammen med kjøleren (interfere with). Så det er jo positivt for Abit. Jeg ville allikevel sjekket høyden på komponentene rundt CPU-sokkelen, som beskrevet øverst på siden. Jeg vet at kjøleren går sammen med Abit AI7, men IC7-MAX3 har vel en spesiell kjøleløsning for power-kretsene som er ganske nær CPUen.

Det ser i hvertfall ut som om PC2700 RAM går sammen med hovedkortet IC7-G:

Abit FAQ (5. spm. fra bunn)

Lenke til kommentar

Klin til med nytt skjermkort fra netshop... Bytt ut minnet når du har spart opp litt mer penger igjen..

Ellers har jo netshop tilbud på noen ganske sinte minnebrikker fra Kingston da.. Ikke å forakte det heller :cool:

Er det jeg ville gjort i alle fall, men 6600GT fungerer bra det også! Er litt opp til hva du vil, med å bytte minnebrikkene senere vil du ha en mye bedre maskin, men det vil ta litt tid, og koste litt mer..

EDIT: Trykkleif og litt annet..

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar

Hmm... Kommer an på hva du spiller mest... Er det et OpenGL spill er Ati best, om det er et DirectX spill er Nvidia best.. Dog, det merker du nok bare i benchmarks. Gå for det som ser fetest ut... hehe

Uansett får du ikke noe dårlig skjermkort! Jeg ville gått for X800XT, men jeg kan ikke forklare hvorfor.. Liker bare Ati best.. Har selv et 9800Pro, som nesten ble byttet ut, men siden jeg vil oppgradere til pci-e utsetter jeg det.. Skal bytte så og si alt, hk, cpu, minne etc..

Lenke til kommentar

HiS kortene har veldig bra og stillegående kjøleløsning, Ultra bråker en del har jeg lest. I tillegg er vel x800xt kortene ikke så effektkrevende som Ultra kortene. På en annen side så kjøpte jeg faktisk det HiS kortet for noen timer siden så det er mulig jeg er litt inhabil allerede ;) Gleder meg som en unge!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...